به گزارش اکوایران، کوین مک کارتی صبح شنبه با یک رویای تحقق یافته از خواب بیدار شد: پس از یک بن‌بست چهار روزه، او به عنوان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا انتخاب شد و به قدرتمندترین عضو حزب جمهوری‌خواه بدل شد.

اما به نوشته رویترز، این پست جدید می‌تواند به یک کابوس تبدیل شود، چراکه برای آن، او به رهبری گروهی نیاز دارد که به شدت رهبری‌اش را پس می‌زنند. محافظه‌کاران مرتباً میچ مک کانل، رهبر جمهوری‌خواه سنا را نیز برای هرگونه سازش با دموکرات‌ها مواخذه می‌کردند و اوایل این هفته نیز درخواست دونالد ترامپ، حامی انتخاباتی‌شان را برای صف کشیدن پشت مک کارتی رد کردند.

سازش‌ کابوس‌وار

این مرد 57 ساله کالیفرنیایی با سرسختی 15 دور رأی‌گیری را در مجلس پیش برد و توانست گروهی متشکل از 20 مخالف تندرو جناح راست حزب را با سازش‌هایی به صف موافقینش بکشاند. او جمعه شب به خبرنگاران گفت که به دلیل طولانی شدن این روند، می‌تواند رهبر موثرتری داشته باشد.

photo_2023-01-08_14-34-51

مک‌کارتی گفت: «از آنجایی که این همه وقت طول کشید، حالا ما یاد گرفته‌ایم که چطور مجلس را هدایت کنیم. بنابراین از این پس می‌توانیم کارمان را انجام دهیم. در پایان همه این‌ها ما می‌توانیم موثرتر و کارآمدتر باشیم و قطعا دولت نیز پاسخگوتر خواهد بود.»

مک کارتی برای به دست آوردن کرسی ریاست با دادن امتیازات عمده‌ای موافقت کرد از جمله قانونی که به هر یک از 435 عضو مجلس این امکان را می‌دهد تا برای برکناری او درخواست رأی‌گیری کنند.

عملکرد ضعیف‌تر از حد انتظار جمهوری‌خواهان در انتخابات نوامبر، اکثریت کوچک 222 به 212 را برای آنها به ارمغان آورد و به گروه کوچکی از تندروهای جناح راست قدرت بسیار زیادی داد. این گروه تقریباً 20 نفره در مقابل مک کارتی، که از سال 2019 رهبر اقلیت مجلس بوده است، صف‌بندی کردند و او را متهم کردند که در مقابل جو بایدن، رئیس جمهور، و دموکرات‌ها در سنا و مجلس نمایندگان بیش از حد نرم و سازش‌گر است.

مت گاتز نماینده مجلس که تا آخرین رای‌گیری هم از حمایت از مک‌کارتی خودداری کرد، گفت: «ما از دادن قدرت به آقای مک‌کارتی اطمینان نداریم، چرا که می‌دانیم که او از این قدرت برای چه کسانی استفاده خواهد کرد. و ما نگران هستیم که آن افراد مردم آمریکا نباشند.»

اما سازش‌گری در یک دولت تقسیم شده ضروری خواهد بود و امتیازاتی که مک‌کارتی داده است این خطر را افزایش می‌دهد که زمانی که دولت فدرال به سقف بدهی 31.4 تریلیون دلاری خود برسد، دولت و مجلس نتوانند برای افزایش آن به توافق برسند. ناکامی در دستیابی به توافق، یا حتی یک بن بست طولانی مدت می تواند باعث تعطیلی دولت و متزلزل شدن اقتصاد جهانی شود.

کاهش هزینه ها

مک‌کارتی همچنین موافقت کرد که هزینه‌های دولت را به گونه‌ای کاهش دهد که طی 10 سال بودجه فدرال متعادل شود و به منتقدان تندرو خود قول نفوذ بیشتر در کمیته‌های کلیدی را داد.

photo_2023-01-08_14-34-57

بن‌بست یک هفته‌ای بر سر ریاست او قانون‌گذاران را جسورتر کرده است، آن‌ هم در زمانی که با وجود اکثریت ناچیز جمهوری‌خواه، او تنها می‌تواند چهار بار برای تصویب هر قانون رای‌گیری کند.

مک‌کارتی کل دوران بزرگسالی خود را در سیاست گذرانده است، ابتدا به عنوان کارمند کنگره و سپس قانونگذار ایالتی تا اینکه در سال 2006 به عنوان نماینده مجلس انتخاب شد. او قبلاً در سال 2015 یک نامزدی ناموفق برای ریاست مجلس داشت و انتخابش در این دوره نشانه اوج دوران حرفه‌ای او است.

اما پست رئیس مجلس در سال‌های اخیر چالش بزرگی برای جمهوری‌خواهان بوده است؛ نمونه آن جان بونر که در سال 2015 پس از درگیری با محافظه‌کاران تندرو از سمت خود کناره‌گیری کرد.

جانشین بونر، پل رایان، که هدف مکرر محافظه‌کاران بود نیز تصمیم گرفت در سال 2018 برای انتخاب مجدد کاندید نشود چرا که ترامپ در آن زمان تمرکز حزب را از اولویت‌های مالی رایان به مسائل مهاجرت و جنگ فرهنگی تغییر داده بود.

مک کارتی زمانی که علناً اذعان کرد که ترامپ مسئول حمله مرگبار 6 ژانویه به ساختمان کنگره است از تندروها فاصله گرفت، امّا پس از آن بارها به رئیس جمهور سابق ابراز وفاداری کرد.

روز شنبه، ترامپ به دنبال کسب اعتبار برای انتخاب رئیس جدید مجلس، ویدئویی در شبکه اجتماعی‌اش از مک کارتی منتشر کرد که از ترامپ برای حمایتش تشکر می‌کرد و زیر آن نوشت: «من از تو متشکرم کوین. این افتخار بزرگی برای من بود.»

photo_2023-01-07_19-17-40

مک کارتی قبل از انتخابات میان دوره‌ای حداقل به 34 ایالت سفر کرد و در کارزار انتخاباتی بیش از 165 نامزد جمهوری‌خواه شرکت کرد. «صندوق رهبری کنگره»، یک گروه وابسته به مک‌کارتی، بیش از 160 میلیون دلار به نامزدهای جمهوریخواه مجلس نمایندگان کمک کرد.

اما برای رسیدن به کرسی ریاست، او موافقت کرد که در انتخابات مقدماتی بعدی جمهوری‌خواهان دخالت نکند، حتی اگر هدفش معرفی نامزدهایی باشد که به نظر او در انتخابات عمومی شانس بیشتری از رقبای محافظه‌کارتر دارند.

مایک گارسیا، نماینده جمهوری خواه، روز جمعه در سخنرانی برای نامزدی مک کارتی گفت: «کوین مرد خوبی است. او یک وطن پرست است. او رهبری است که طی 4 سال گذشته، این مجلس را به اکثریت فعلی ما هدایت کرده است.»