به گزارش اکوایران، اکنون ایالات متحده مشکلی به نام ژائیر بولسونارو دارد.

به نوشته رویترز، رئیس‌جمهور سابق راست افراطی برزیل دو روز قبل از پایان دوره ریاست‌جمهوری خود در 1 ژانویه به فلوریدا پرواز کرد. وی با اینکه در انتخابات ریاست‌جمهوری 30 اکتبر به رقیب خود، لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا باخت، نتیجه آن را به چالش کشیده است. بولسونارو جریانی خشونت‌آمیز که منکر نتیجه انتخابات هستند را در برزیل ایجاد کرد. آن‌ها روز یکشنبه به کاخ ریاست‌جمهوری برزیل، کنگره و دادگاه عالی یورش بردند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا، پس از تماشای حرکت طرف‌داران دونالد ترامپ، به ساختمان کنگره ایالات متحده، اکنون با فشار فزاینده‌ای برای پایان‌دادن به تبعید خودخواسته بولسونارو در حومه اورلاندو مواجه است.

خواکین کاسترو، نماینده دموکرات کنگره گفته: بولسونارو نباید در فلوریدا باشد. ایالات متحده نباید پناهگاه این اقتدارگرا باشد که الهام‌بخش تروریسم داخلی در برزیل است. او باید به برزیل بازگردانده شود.

کاسترو با افزودن اینکه بولسونارو، یکی از نزدیکان ترامپ بوده و اکنون در عمارت رئیس‌جمهور سابق مستقر است، گفت: او از روش ترامپ برای الهام بخشیدن به تروریست‌های داخلی استفاده می‌کند.

الکساندریا اوکازیو کورتز، نماینده دموکرات کنگره نیز این دیدگاه‌ها را تکرار کرد.

او روز یکشنبه در توییتی نوشت: آمریکا نباید به بولسانارو در فلوریدا پناه دهد. نزدیک به دو سال از روزی که ساختمان کنگره ایالات متحده توسط «فاشیست‌ها» مورد حمله قرار گرفت، می‌بینیم که جنبش‌های فاشیستی خارج از کشور تلاش می‌کنند همین کار را در برزیل انجام دهند.

3000

تصمیم بزرگ

سخنان آن‌ها، موضوع بولسونارو داغ‌تر کرده و بر اهمیت تصمیم بزرگ واشنگتن در مورد آینده او می‌افزاید.

بولسونارو با بایدن رابطه خوبی نداشت و حتی پس از شکست‌خوردن در انتخابات برزیل، مصونیت‌های گسترده ریاست‌جمهوری در مقابل پیگردهای قانونی را از دست داد. رویترز هفته گذشته گزارش داد که این تحقیقات می‌تواند منجر به دستگیری وی یا جلوگیری از نامزدی مجدد او در انتخابات شود.

BR5LDJCEOZL4VNYYN46R6GAKA4

جان فیلی که از سال 2016 تا 2018 سفیر آمریکا در پاناما بود، زمانی که این کشور آمریکای مرکزی به دنبال استرداد رئیس‌جمهور سابق خود، ریکاردو مارتینلی بود، توضیح داد که در صورت لغو ویزای ایالات متحده، بولسانارو با تهدید جدی‌ای روبرو خواهد شد.

فیلی گفت: ایالات متحده یا هر کشور مستقلی ممکن است یک خارجی را، حتی فردی که به طور قانونی با ویزا وارد شده است، به هر دلیلی از کشور خارج کند. این یک تصمیم کاملاً مستقل است که برای آن هیچ توجیه قانونی لازم نیست.

یک دیپلمات آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت که بولسونارو تقریباً مطمئناً با ویزای اِی-۱ وارد شده است که برای سران کشورها محفوظ است.

معمولاً ای-۱ پس از پایان مسئولیت فرد لغو می‌شود. اما با توجه به اینکه بولسونارو برزیل را ترک کرده و قبل از پایان دوره وارد ایالات متحده شده است، این احتمال داد که ویزای او هنوز معتبر است.

این دیپلمات که تجربه لغو روادید سران سابق کشورها را دارد، گفت که هیچ محدودیت زمانی مشخصی برای مدت زمانی که فرد می‌تواند با ویزای ای-۱ در ایالات متحده بماند وجود ندارد.

این مقام گفت: شرایط بی‌سابقه‌ای است؛ چه کسی می‌داند او تا کی قرار است بماند؟

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سوابق ویزا بر اساس قوانین ایالات متحده محرمانه است؛ بنابراین، ما نمی‌توانیم در مورد جزئیات شخصی ویزا چیزی بگوییم.

ادعاهای بی‌اساس

بولسونارو ممکن است عجله‌ای برای بازگشت به برزیل نداشته باشد، جایی که متهم به تحریک یک جریانی خشونت‌آمیز و انکار انتخابات با ادعاهای بی‌اساس تقلب در انتخابات است.

لولا که قبلاً در سخنرانی تحلیف خود در اول ژانویه متعهد شده بود در صورت نیاز به دنبال بولسونارو برود، روز یکشنبه سلف خود را مسئول این ناآرامی‌ها دانست.

لولا گفت: این نسل‌کُش از میامی و از طریق رسانه‌های اجتماعی آن‌ها را تشویق به انجام این کارهای می‌کند. همه می‌دانند او در سخنرانی مختلف آن‌ها را به اقدامات تهییج کرده است.

بولسونارو روز یکشنبه در توییتی اتهامات لولا را رد کرد و گفت که ناآرامی‌ها از مرز اعتراض مسالمت‌آمیز عبور کرده است.

photo_2023-01-09_17-13-20 (2)

بولسونارو پیش از کناره‌گیری از ریاست‌جمهوری در چهار پرونده جنایی دیوان عالی کشور تحت پیگرد قرار داشت.

در پی حمله روز یکشنبه، کارشناسان حقوقی گفتند که او ممکن است هدف تحقیقات دادگاه عالی، به رهبری قاضی الکساندر دو موراس، به اتهام اقدامات ضددموکراتیک قرار گیرد که تاکنون چندین بازداشت نیز به دنبال داشته است.

اگر قرار باشد مورائس در زمانی که بولسونارو در ایالات متحده است، حکم بازداشت را امضا کند، رئیس‌جمهور سابق بایستی به برزیل برگردد و خود را به پلیس تحویل دهد. در صورت امتناع، برزیل می‌تواند اعلامیه قرمز اینترپل را برای دستگیری او صادر کند.

اگر بولسانارو در خاک آمریکا بازداشت شود، برزیل باید رسماً درخواست استرداد او را بکند. بولسونارو می‌تواند بدون مشکل، در دادگاه‌های استیناف ایالات متحده، درخواست تجدید نظر کند؛ یا ممکن است برای پناهندگی اقدام کند، اگرچه این تضمینی برای جلوگیری از بازگشت نهایی او به برزیل نیست.

مارتینلی، رئیس‌جمهور سابق پاناما، در سال 2018، سه سال پس از صدور حکم بازداشت از سوی دادگاه عالی پاناما، از ایالات متحده به پاناما بازگردانده شد.