به گزارش اکوایران، نبرد برای سولدار در دمای زیر صفر در روز چهارشنبه ادامه داشت، هم‌زمان گروه واگنر که مزدوران روسیه هستند نیز مدعی شدند که کنترل شهری با معدن نمک در شرق اوکراین را به دست گرفته‌اند، و جنگنده‌های آن بمباران‌های شدیدی را بر سر نیرو‌های اوکراینی در مرکز این شهر اعمال کردند.

بنا بر گزارش رویترز، کی‌یف پیش‌تر گفته بود که نیروهایش در حال مقاومت هستند. ارتش اوکراین سولدار و چند شهر دیگر در دونتسک را نام برد که زیر گلوله‌باران شدیدی قرار دارند.

فرماندهان روسی تصرف سولدار را به‌عنوان یک هدف کلیدی در برنامه خود برای تصرف شهر استراتژیک باخموت در نظر گرفته‌اند تا بتوانند منطقه بزرگ‌تری در دونباس را تحت سلطه خود در بیاورند.

20230111_150430

یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر، یکی از متحدان ولادیمیر پوتین، اواخر روز سه‌شنبه گفت: واحدهای واگنر تمام قلمرو سولدار را تحت کنترل گرفته است. وی افزود: تعداد زندانیان فردا اعلام خواهد شد.

تصرف سولدار و معادن عظیم نمک آن توسط روسیه ارزش نمادین، نظامی و تجاری برای روسیه خواهد داشت.

وزارت دفاع بریتانیا پیش‌تر گفته بود که نیروهای روسی و جنگنده‌های واگنر احتمالاً پس از چهار روز پیشروی، کنترل بیشتر سولدار را به دست گرفته‌اند.

20230111_150428

اما اظهارنظر پریگوژین مبنی بر ادامه جنگ در مرکز سولدار، نشان می‌دهد که کنترل روسیه ناقص است، علی‌رغم اظهارات وی که تمام شهر در دست واگنر است.

خبرگزاری دولتی روسیه گزارشی منتشر کرد که گفت گروه واگنر پس از درگیری شدید، معادن نمک سولدار را تصرف کرد. معادن نمک در حومه شهر قرار دارند. واشنگتن گفته است که پریگوژین ممکن است خواهان کنترل شخصی معادن منطقه باشد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در شامگاه سه‌شنبه به کنترل سولدار اشاره‌ای نکرد. زلنسکی درخواست خود برای تسلیحات بیشتر غربی را تکرار کرد و گفت روسیه در حال جمع‌آوری نیروهای خود برای تشدید جنگ است.

اما وزارت دفاع اوکراین اواخر روز سه‌شنبه در توییتی نوشت: روسیه حتی پس از متحمل شدن خسارات هنگفت، همچنان به طور دیوانه‌واری در تلاش است تا سولدار را که محل بزرگ‌ترین معدن نمک در اروپا است، تصرف کند.

20230111_150425

اوکراین پیش‌تر گفته بود که نیروهایش همچنان مواضع خود را در سولدار حفظ کرده‌اند و در برابر حملات پیاپی نیروهای روسی که به دنبال اولین پیروزی خود در میدان جنگ برای ماه‌ها بودند، مقاومت می‌کنند.

هانا مالیار معاون وزیر دفاع اوکراین شامگاه سه‌شنبه گفت که جنگ برای این شهر همچنان ادامه دارد.

دمای صبحگاهی در منطقه جنگی در حدود منفی ۱۲ درجه سانتیگراد بود.

پیش از این، برخی از وبلاگ نویسان برجسته نظامی روسیه خواستار احتیاط در مورد وضعیت سولدار شدند و گفتند که درگیری شدید در مرکز شهر و حومه آن در طول شب ادامه دارد.

20230111_150436

ارتش اوکراین اعلام کرد که نیروهای این کشور حملات دشمن را در ۱۳ شهرک که در مناطق لوهانسک، خارکف و دونتسک از جمله باخموت قراردارند، دفع کردند.

به گفته اولگ سینگوبوف، فرماندار منطقه خارکیف، این شهر تنها چند ساعت پس از بازدید آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان زیر حملات سنگین روسیه قرار گرفت و بمباران شد. سینگوبوف در تلگرام از ساکنان خواست در پناهگاه‌ها بمانند، زیرا احتمال ادامه بمباران‌ها وجود دارد. یک خبرنگار خبرگزاری فرانسه صدای چندین انفجار را در این شهر شنیده است.

بربوک در نهایت مخفی کاری به خارکیف سفر کرد. این شهر با خط مقدم جبهه حدود ۱۳۰ کیلومتر فاصله دارد. وزیر خارجه آلمان آنچه بر سر این شهر و منطقه آمده است را «نماد جنون مطلق جنگ تجاوزکارانه روسیه در اوکراین» توصیف کرد.

تصرف سولدار پس از یک سری عقب‌نشینی‌های تحقیرآمیز در نیمه دوم سال ۲۰۲۲، مهم‌ترین دستاورد روسیه از اوت خواهد بود. نیروهای روسی ماه‌ها است که برای تصرف باخموت می‌جنگند.

مسکو می‌گوید که تصرف باخموت گام بزرگی در جهت کنترل کامل منطقه دونتسک است، یکی از چهار استانی که سه ماه پیش ادعا می‌کرد ضمیمه روسیه شده است.

20230111_150446

روسیه آنچه را که "عملیات نظامی ویژه" در اوکراین می‌نامد در ۲۴ فوریه آغاز کرد و مدعی شد که روابط نزدیک اوکراین با غرب و جاه‌طلبی برای پیوستن به ناتو یک تهدید امنیتی است. کیف و متحدانش مسکو را متهم به جنگ برای تصرف سرزمین اوکراین می‌کنند.

کانادا اعلام کرد یک سامانه موشکی پیشرفته زمین به هوای آمریکایی به نام (NASAMS)  را برای اوکراین خریداری خواهد کرد. یک مقام آمریکایی گفت که قرار بود سربازان اوکراینی به‌زودی وارد ایالات متحده شوند تا آموزش‌های پاتریوت را آغاز کنند که واشنگتن ماه گذشته به کیف قول آن را داده بود.