به گزارش اکوایران، استرالیا با دیگر با فسخ قرارداد با فرانسه، 2 میلیارد دلار برای ناوگان بالگرد بلک‌هاوک آمریکا هزینه می‌کند.

بنا بر گزارش خبرگزاری الجزیره، استرالیا اعلام کرده است که ناوگان بالگردهای نظامی فرانسوی تایپان مدل MRH90، را یک دهه زودتر از موعد مقرر کنار می گذارد و آنها را با 40 هلیکوپتر بلک هاوک از ایالات متحده با هزینه تخمینی 2.8 میلیارد دلار استرالیا (1.97 میلیارد دلار) جایگزین می‌کند.

ریچارد مارلز، وزیر دفاع آمریکا روز چهارشنبه گفت که بالگردهای  بلک‌هاوک  UH-60M  متعلق به شرکت لاکهید مارتین، جایگزین ناوگان هلیکوپترهای MRH-90 تایپان استرالیا خواهد شد که سال‌هاست با مشکلات تعمیر و نگهداری پرهزینه مواجه بوده‌اند.

مارلز به ای‌بی‌سی نیوز گفت: «ما دیگر به تایپان نیاز نداریم. ما مطمئن هستیم که می‌توانیم نیازهایمان را از بلک هاکس دریافت کنیم. این پلتفرمی است که ما با آن آشنا هستیم».

هلیکوپتر مدل MRH90 یا تایپان همان نسخه استرالیایی NH90 فرانسوی است که به‌عنوان هلیکوپتری چندمنظوره، با نام تایپان در خدمت ارتش فرانسه است. این بالگردها توسط کنسرسیوم صنعتی اروپایی یا (NHI) تولید می‌شود و سه شرکت هوایی اروپایی هلیکوپتر ایرباس، گروه ایتالیایی لئوناردو و فوکر هلندی در ساخت آن مشارکت دارند. دولت فرانسه که دارای سهام قابل توجهی در ایرباس -شرکتی که در ساخت تایپان مشارکت دارد- است و از استرالیا خواسته بود قرار داد خرید 40 فروندی خود را لغو نکند.

مارلز گفت که چندین بار با همتای فرانسوی خود صحبت کرده است و مطمئن است که قرارداد هلیکوپتری ایالات متحده روابط تجدید شده با فرانسه را «قطع نخواهد کرد». ایرباس در بیانیه ای اعلام کرد که این تصمیم را «تأیید می کند» و استرالیا همچنان بازار کلیدی برای این شرکت است.

1674027144lfips-32zt343-preview

کنار گذاشتن تایپان ها در حالی صورت می گیرد که روابط بین پاریس و کانبرا پس از تصمیم استرالیا در سال 2021 برای کنار گذاشتن قرارداد خرید زیردریایی‌های ساخت فرانسه به نفع خرید زیردریایی‌های هسته‌ای ساخت ایالات متحده و بریتانیا سرد شده بود. اقدام شوک‌آور دولت محافظه‌کار وقت استرالیا برای لغو ناگهانی توافقنامه 90 میلیارد دلاری (62 میلیارد دلاری) با فرانسه برای تهیه زیردریایی‌ها، باعث ایجاد یک مناقشه دیپلماتیک تلخ شد و روابط میان آن‌ها به شدت کاهش یافت. در اوج جنجال ها، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، اسکات موریسون، نخست وزیر وقت استرالیا را به دروغگویی در مورد توافق متهم کرد و پاریس سفیر خود را از کانبرا فراخواند. 

مارلز گفت مطمئن است که لغو قرارداد هلیکوپترها به روابط با فرانسه که از زمان درگیری زیردریایی تا حدودی ترمیم شده بود، آسیب نمی رساند. او به شبکه ملی ABC گفت: «مهمترین چیز در اینجا برخورد صادقانه با فرانسوی هاست».

 

خرید بلک هاوک در حالی صورت می‌گیرد که استرالیا در حال تلاش برای افزایش هزینه‌های دفاعی در بحبوحه حضور چین در منطقه هند و اقیانوس آرام است. سرلشکر استرالیایی جرمی کینگ گفت که بلک هاکس نیازهای استراتژیک کشور را برآورده خواهد کرد.

کینگ به ABC News گفت: «این خرید به این معنی است که ما می‌توانیم به دفاع از استرالیا ادامه دهیم و در مواقع ضروری به روشی ایمن و موثر برای سال‌های آینده پاسخ دهیم».