به گزارش اکوایران،  مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا کرد ایران مواد کافی برای «چند سلاح هسته‌ای» جمع‌آوری کرده است

بنا بر گزارشی از سی‌ان‌ان، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ضمن ایراد چنین ادعایی، گفته که تلاش‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای باید از سر گرفته شود. این در حالی است که جمهوری اسلامی بارها هر گونه تلاشی برای دسترسی به چنین تسلیحاتی را صریحا رد کرده است.

گروسی در سخنانی پیش از سفر برنامه ریزی شده به تهران، در یک کمیته فرعی پارلمان اروپا در بروکسل متذکر شده که ایران هنوز سلاح هسته ای نساخته است و ادعا کرده غرب باید تلاش خود را برای جلوگیری از این کار مضاعف کند.

برای ساخت تسلیحات هسته‌ای نیاز به اورانیوم با غنای بیش از 90 درصد است. به گفته گروسی، ایران 70 کیلوگرم (154 پوند) اورانیوم غنی شده با خلوص 60 درصد و 1000 کیلوگرم اورانیوم تا 20 درصد خلوص دارد.

 مدیر کل آژانس در حالی احتمالا در ماه فوریه به تهران سفر می‌کند که به اذعان او برجام در «وضعیت بسیار بدی قرار دارد». گروسی برجام را «پوسته ای خالی» توصیف کرده و گفته که فعالیت‌های دیپلماتیک مرتبط با احیای توافق هسته ای 2015 تقریباً متوقف شده است. به گفته گروسی: «هیچ‌کس برجام را مرده اعلام نکرده است، اما هیچ تعهدی دنبال نمی‌شود و... هر محدودیت و حد و مرزی که در برجام وجود داشت چندین بار نقض شده است».

با تصویب قطعنامه‌های انتقادی شورای حکام علیه ایران، جمهوری اسلامی نیز اقدام به محدود ساختن نظارت بازرسان نهاد ناظر هسته‌ای سازمان ملل کرد، از جمله جمع‌آوری 27 دوربین نظارتی آژانس که در سایت های هسته‌ای نصب شده بود. گروسی گفته که این اقدام آژانس را در چندین جنبه، از جمله میزان مواد، تجهیزات و سانتریفیوژهای موجود «کور» کرده است.