به گزارش اکوایران نیمه شب جمعه، هواپیماهای اسرائیلی به تلافی دو موشک شلیک شده توسط شبه‌نظامیان فلسطینی به غزه حمله کردند. پس از یکی از بدترین روزهای درگیری در کرانه باختری طی سال‌های اخیر، این اتفاق تنش‌ها را بیش از پیش تشدید کرد.
بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، موشک‌هایی که در طول شب از غزه شلیک شد، زنگ خطر را در مناطق اسرائیلی‌نشین در نزدیکی مرز با نوار ساحلی جنوبی که تحت کنترل جنبش  حماس است به صدا درآورد، اما تلفاتی گزارش نشده است.
این حملات پس از آن آغاز شد که سربازان اسرائیلی روز پنجشنبه به اردوگاه پناهجویان در کرانه باختری حمله کردند که منجر به کشته شدن حداقل 9 فلسطینی شد که بالاترین آمار تلفات در یک روز در سال‌های اخیر است.
در حادثه‌ای جداگانه در الرمم در خارج از بیت‌المقدس یک نفر دیگر کشته‌شد و تعداد کشته‌شدگان فلسطینی در سال 2023 را به حداقل 30 نفر رساند.

IMG_20230127_141125_784
حمله هوایی دیشب اسرائیل آخرین مورد از سلسله درگیری‌های تقریباً روزانه در کرانه باختری در سال گذشته است که چند روز پیش از سفر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به اسرائیل و کرانه باختری رود اردن انجام شد.
ماه‌ها خشونت بی‌وقفه که پس از موجی از حملات مرگبار به اسرائیل در سال گذشته افزایش یافته است، نگرانی‌هایی را ایجاد کرده که این درگیری از کنترل خارج شود و منجر به رویارویی گسترده‌تر بین فلسطینی‌ها و اسرائیل شود.
وزارت امور خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه با صدور بیانیه‌ای  مدعی شد که از خشونت‌ها در کرانه باختری «عمیقاً نگران» است و از هر دو طرف خواست تا درگیری را کاهش دهند.
در غزه، تظاهرات بزرگی برای بعد از ظهر جمعه بعد از نماز جمعه برنامه‌ریزی شده است.
در پی حمله روز پنجشنبه، تشکیلات خودگردان فلسطین که اختیارات حکومتی محدودی در کرانه باختری دارد، اعلام کرد که قرارداد همکاری امنیتی با اسرائیل را به حالت تعلیق درمی‌آورد، قراردادی که به طور گسترده به حفظ ثبات در منطقه و جلوگیری از حملات علیه اسرائیل کمک می کند.
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، که امسال در راس یکی از راست‌گراترین کابینه‌های تاریخ اسرائیل به قدرت بازگشت، مدعی شده که اسرائیل به دنبال تشدید وضعیت نیست، اگرچه به نیروهای امنیتی دستور داد تا در حالت آماده باش باشند.
نیروی دفاعی اسرائیل اعلام کرد که حملات هوایی روز جمعه در غزه یک سایت زیرزمینی ساخت موشک و یک پایگاه نظامی مورد استفاده حماس را هدف قرار داده است.