به گزارش اکوایران، همزمان با تصمیم برای افزایش شدید کمک‌های نظامی غرب به اوکراین، نگرانی برخی از پایتخت‌های غربی این است که شاید زمان به نفع روسیه باشد.

این نگرانی نشان می‌دهد که پنجره اوکراین برای موفقیت، نامحدود نیست و این کشور برای حفظ شتابی که سال گذشته در موفقیت‌های تهاجمی در اطراف کی‌یف، خارکف و خرسون به دست آورد به سلاح‌های قدرتمند غربی - تانک‌های جنگی، سایر وسایل نقلیه زرهی و سیستم‌های دفاع هوایی بیشتر - نیاز دارد.

بنابر گزارشی از وال‌استریت‌ژورنال، این در تضاد با تحلیل‌ها در بهار گذشته است، زمانی که نیروهای روسی در حال عقب‌نشینی از کی‌یف بودند و طرح اولیه جنگ ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه شکست خورده‌ بود. دولت‌های غربی در آن زمان امیدوار بودند که هرچه جنگ طولانی‌تر شود، احتمال پیروزی اوکراین بیشتر می‌شود.

مقامات غربی می‌گفتند که اگر اروپا و واشنگتن حمایت خود را حفظ کنند و متحد با هم از یک زمستان سخت خارج شوند، شکست‌های نظامی روسیه و مشکلات اقتصادی ، که به دلیل تحریم‌ها عمیق‌تر شده است، می‌تواند مسکو را مجبور کند که به دنبال کناره‌گیری از جنگ باشد یا برای صلح رایزنی کند.

با نزدیک شدن به اولین سالگرد حمله روسیه به اوکراین، این اعتقاد از بین رفته است. در عوض، مقامات برخی از کشورهای غربی اکنون می‌ترسند کرملین، که حاضر است تجهیزات و افراد نامحدودی را برای جنگ هزینه کند، بتواند در یک جنگ فرسایشی طولانی دست بالاتر را به دست آورد، پس دیدند که بهتر است به اوکراین تسلیحات پیشرفته‌تری بدهند که به آن‌ها کمک کند پویایی جنگ را تغییر دهند و توانایی روسیه را برای ادامه جنگ از بین ببرند.

im-711122

ارتش روسیه تلفات سنگینی را در برخی از بهترین افراد و تجهیزات خود متحمل شده است و نشانه‌هایی وجود دارد که توانایی‌های مهم نظامی، از جمله موشک‌های دقیق آن‌ها در حال ته کشیدن هستند.

برخی از سخت‌ترین تحریم‌های غرب - مانند تحریم نفتی و سقف قیمتی صادرات نفت روسیه – به تازگی شروع به اجرا کرده‌اند. پیش‌بینی می‌شود که اقتصاد روسیه در سال جاری دچار رکود قابل‌توجهی شود و احتمالاً پتانسیل آن برای سال‌های آینده کاهش خواهد یافت.

با این حال، نشانه‌های کمی از این وجود دارد که تحریم‌ها، ارتش روسیه را متوقف کرده باشند یا فشار اقتصادی زیادی بر کرملین وارد کنند.در عوض، روسیه به دنبال آغاز یک حمله جدید در ماه‌های آینده است، با سربازان آموزش‌دیده‌تر و آماده برای نبردهای سختی که اخیراً نمونه آن‌ها را در اطراف شهر باخموت دیده‌ایم.

تغییر در تفکر غرب در مورد نیاز به تسریع در تامین تجهیزات به اوکراین در روزهای اخیر در تصمیمات ایالات متحده، بریتانیا و آلمان برای ارسال تانک‌های جنگی غربی به اوکراین آشکار است.

در کنار خودروهای زرهی دیگر و سامانه‌های دفاع هوایی، این سلاح‌ها با این هدف ارسال شده‌اند که اوکراین نه تنها بتواند هرگونه حمله روسیه را دفع کند ، بلکه این امکان برای کیف فراهم شود تا تهاجمات بیشتری را به سرزمین‌های تحت اشغال روسیه طراحی کند و آن‌ها را در موقعیت بهتری برای مذاکره قرار دهد.

مقامات بریتانیا واضح ترین استدلال را به صورت علنی داشته اند، که تهدید روسیه می‌تواند با گذشت زمان افزایش یابد و نیاز فوری به تامین تجهیزاتی وجود دارد که به اوکراین امکان پیشروی را بدهند.

im-711180

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا روز چهارشنبه با استقبال از اعلامیه آلمان و آمریکا مبنی بر ارسال تانک‌های سنگین به اوکراین گفت: «ما پنجره‌ی زمانی‌ای برای تسریع تلاش‌ها برای تامین صلح پایدار برای اوکراینی‌ها داریم. بیایید از آن استفاده کنیم.»

عامل دیگری برای اقدام سریع وجود دارد. در حال حاضر، مقامات می‌گویند افکار عمومی در اروپا و ایالات متحده در حمایت از کمک‌های نظامی و مالی ثابت قدم است. اما پوتین ممکن است امیدوار باشد که چنین حمایتی در طول سال‌ها جنگ و تغییر دولت در آمریکا و جاهای دیگر ادامه پیدا نکند.

 برخی از متحدان غربی در مورد تسریع حمایت غرب محتاط هستند.

حتی زمانی که اولاف شولتز، صدراعظم آلمان روز چهارشنبه گفت که آلمان تانک‌های لئوپارد 2 را به اوکراین می‌فرستد، او به بزرگترین نگرانی در میان متحدان کیف در مورد ارسال محموله‌های پیشرفته‌تر اشاره کرد.

صدراعظم آلمان به قانونگذاران گفت: «ما باید همیشه به وضوح بگوییم که آنچه لازم و ممکن است برای حمایت از اوکراین انجام می دهیم، اما در عین حال به دنبال پیشگیری از تشدید درگیری به جنگ بین روسیه و ناتو هستیم.

در عین حال نگرانی‌هایی در میان برخی از مقامات وجود دارد که آیا هدف مطرح شده توسط طرفداران افزایش حمایت نظامی، یعنی پایان سریعتر درگیری، واقع بینانه است یا خیر.

im-711106

در حالی که ارتش اوکراین در مورد سرعت یادگیری کارکرد و ادغام تجهیزات پیچیده نظامی غربی، بسیار فراتر از انتظارات عمل کرده است، اما اطمینانی وجود ندارد که اوکراین بتواند دوباره همان نوع حملات موفقیت آمیز پاییز را تکرار کند.

آنا ویزلندر، مدیر بخش اروپای شمالی در شورای آتلانتیک، گفت که او تردید دارد که متحدان غربی برای افزایش ارسال تسلیحات به اوکراین، روی یک استراتژی واضح برای دستیابی به مجموعه‌ای واضح از اهداف جنگی توافق کرده باشند. از نظر من، واکنش‌های پایتخت‌های غربی تاکنون صرفاً تاکتیکی بوده است. ما فاقد یک دیدگاه مشترک در مورد این هستیم که جنگ باید چگونه پایان یابد و این کمک‌ها چطور با آن هدف مطابقت دارد.»