به گزارش اکوایران، در حاشیه جلسه هیات دولت، محمد مخبر از کاهش قیمت‌ها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای سخن گفت، وزیر کار از آغاز اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در سه استان دیگر خبر داد و وزیر ارشاد به نامه جنجالی رئیس سازمان صداوسیما واکنش نشان داد.

کاهش قیمت‌ها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور: پیرو دستور رئیس‌جمهور که شب گذشته نیز مطرح کردند، از امروز چیزی نزدیک به ۳۳ قلم کالا در فروشگاه‌های زنجیره‌ای بین ۱۲ تا ۲۳ درصد کاهش قیمت پیدا خواهند داشت.

درمورد شهرستان خوی (که اخیرا زلزله‌ای 5.9 ریشتری در آنجا به وقوع پیوسته است) تصمیمات خوبی گرفته شد؛ مقداری در خصوص چادر کم و کسر وجود داشت که از شب گذشته ماندیم تا نزدیک به حدود ۷ هزار تخته چادر آوردند و امروز هم می‌برند و تحویل می‌دهند که ان‌شاءالله ظرف ۴۸ ساعت آینده برطرف می‌شود.

طرح سؤال از رئیس‌جمهور چه شد؟

محمد حسینی، معاون پارلمان رئیس‌جمهور: در هفته اخیر موضوع استیضاح وزیر بهداشت را داشتیم که در ابتدا تعداد امضاهای آن قابل‌توجه بود، ولی با گفت‌وگویی که با نمایندگان انجام شد تعداد کاهش پیدا کرد و در نهایت استیضاح منتفی شد، ولی وزیر هم توضیحاتی را در کمیسیون به نمایندگان ارائه کرد. همچنین سؤالاتی از وزیر نفت و وزیر صمت مطرح بود که در آن‌ها هم سؤال‌کننده قانع شد و این نشان می‌دهد که اگر وزرا پاسخ قانع‌کننده‌ای بدهند، نمایندگان هم می‌پذیرند.

(درمورد خبر سوال از رئیس‌جمهور): امروز خبری در برخی روزنامه‌ها تیتر شده و هیچ مبنا و اساسی ندارد و باعث شگفتی است. از جمله برخی سایت‌ها و کانال‌های خبری و خبرگزاری‌ها که در ایام اغتشاشات فعال بودند و به نوعی آتش‌بیار معرکه بودند الان هم دنبال فتنه‌انگیزی جدیدی هستند تا اختلاف بین مجلس و دولت را دامن بزنند و تلقی شود که اختلاف وجود دارد در حالی که تعامل سازنده است. این خبر هم این بوده که بحث سوال از رئیس‌جمهوری در مجلس مطرح شده که بر اساس اصل ۸۸ قانون اساسی حداقل یک‌چهارم نمایندگان باید این تقاضا را داشته باشند. ما در سال گذشته یک مورد داشتیم و آن هم منتفی شده است و مورد دیگری نداشتیم. اینکه یک پایگاه خبری یا یک خبرگزاری بنویسد که احتمالا یکی از نمایندگان درصدد جمع‌آوری امضا هستند - آن‌هم در آغاز دهه فجر - واقعاً جای تعجب دارد و حسن‌نیتی در این رفتارها نمی‌بینیم. امیدواریم که این رفتارها را اصلاح کنند.

هدف سفر گروسی باید مشخص باشد

محمد اسلامی - رئیس سازمان انرژی اتمی: (در رابطه با حملاتی مانند حمله اخیر به اصفهان و تاثیر آن در نوع تعامل و همکاری ما با آژانسبین‌المللی انرژی اتمی): دشمن، دشمن است و دشمنی می‌کند و نیاز به هوشیاری و ضریب آمادگی برای پاسخگویی دارد. وزارت دفاع خیلی زود و به‌هنگام این موضوع را گزارش داد. این حمله را سریع دفع کردند و این اقدام ناموفق بود. خود آمریکایی‌ها هم به آن اشاره کردند. البته من مرجع صحبت راجع به این موضوع نیستم.

سفر گروسی به ایران نیازمند تدوین و محتوا است و باید اهداف و برنامه این سفر مشخص باشد. خود ایشان اعلام کرده چنین سفری دارد و این سفر بعد از اجلاس سری که با وزرای شورای اروپا و در پارلمان اروپایی داشتند، بیان شد. ادبیاتی که از سیستم غربی منتشر می‌شود دارای حقایقی است که گفته نمی‌شود. در سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ حدود دو هزار بازرسی آژانس انجام داده و در این سه سال میزان بازرسی از ایران ۵۰۰ مورد بازرسی بوده است؛ یعنی یک‌چهارم تمام بازدیدها. ما در ایران ۲۱ سایت هسته‌ای داریم و کل دنیا ۷۳۰ سایت هسته‌ای دارد و با این حال باز هم احساس نگرانی می‌کنند و این روند نشان می‌دهد ادبیات آنها ادبیات دشمن و عملیات تخریبی است و ما از این‌ها تاثیر نمی‌گیریم.

بخاطر فضاسازی‌ها از مولدسازی عقب‌نشینی نمی‌کنیم

احسان خاندوزی - وزیر اقتصاد: با توجه به مجموع تراز تجاری مثبت کشور که بیش از ۲۰ میلیارد دلار در 10 ماهه امسال است، در تامین ارزهای لازم برای تجارت و واردات رسمی کشور هیچ مشکل و محدودیتی از سمت بانک مرکزی وجود ندارد. امیدوارم با تزریق این منابع به تولیدکنندگان و اینکه فعالان اقتصادی بتوانند به ارز در سامانه نیما دستیابی پیدا کنند، از دوره آشوب در حوزه ارزی به دوره ثبات قدم بگذاریم.

مسأله مولدسازی جزو نیازهای جدی و درخواست‌هایی است که بسیاری از کشورهای دنیا آن را اجرایی می‌کنند و به تحول اقتصادی کمک می‌کند. هرجا سرمایه راکدی وجود دارد که از آن استفاده‌ای نمی‌شود باید بیاید و به پروژه‌ها و طرح‌های عمرانی زنده بدل شود. متاسفانه ده‌ها هزار پروژه عمرانی نیمه‌کاره داریم که تمام آن‌ها می‌تواند از طریق تزریق این دارایی‌های راکد دوباره زنده شود و در این مسیر سه قوه هم‌قدم هستند و به خاطر فضاسازی‌هایی برخی در فضای مجازی اساسا از این مسیر تحولی برای آینده سرمایه‌گذاری و پروژه‌های عمرانی استان‌ها هیچ عقب‌نشینی انجام نمی‌گیرد. اگر ایرادات فنی و تخصصی وجود داشته باشد خود شورای عالی هماهنگی سران سه قوه آن‌ها را در مصوبات جدیدش به عنوان اصلاحیه لحاظ خواهد کرد و در شفاف‌ترین حالت ممکن اطلاع‌رسانی بدون نگرانی از عدم شفافیت به همه هموطنان گرامی انجام خواهد شد.

آغاز اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در سه استان دیگر

صولت مرتضوی، وزیر کار: سه استان گیلان، مرکزی و قزوین از امروز طرح کالابرگ الکترونیکی را آغاز می‌کنند و با فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم هماهنگ شده که در آینده نزدیک بتوانیم به صورت سراسری طرح کالابرگ الکترونیکی را اجرا کنیم. حتماً این طرح تا آخر سال به صورت سراسری اجرا می‌شود. دولت هیچ بنایی ندارد که یارانه نقدی را حذف کند، اما تکلیف قانونی است که کالابرگ‌ الکترونیکی هم باشد. مردم می‌توانند کالابرگ‌ الکترونیکی انتخاب کنند یا یارانه نقدی و قیمت هم بر اساس شهریور سال ۱۴۰۰ است. بنای دولت این است برای کالاهای اساسی از ارز نیمایی استفاده کند و افزایش قیمت در این زمینه معنا ندارد.

40 کمپ در خوی ایجاد شده است

احمد وحیدی، وزیر کشور: از ساعات اولیه کار کمک‌رسانی انجام شد و در چند ساعت مشکلات در حوزه برق، گاز ، تلفن و ارتباطات برطرف شد و بعد چادر توزیع شد تقریبا بیش از 20 هزار چادر توزیع شده و 40 کمپ ایجاد شده است و وسایل گرمایش اعم از برقی و نفتی نیز تهیه و توزیع شده است و بحث غذارسانی را شروع کردیم؛ هرچند که ارایه غذای گرم در پروتکل‌ها نیست، اما این کار را هم شروع کردیم. حجم کمک‌رسانی‌های فراوانی انجام شده است و بنیاد مسکن، هلال احمر، سپاه، ارتش، فراجا، بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی با محوریت استاندار وارد صحنه شدند. همه مسئولان در منطقه بودند و کمک‌رسانی با شدت ادامه دارد. چون زلزله چند بار آمده بود، تعدادی از مردم نگران بودند که به خانه‌های خودشان برگردند و قرار شد به آنها هم کمک‌رسانی شود.

توهین رائفی‌پور و نامه جنجالی جبلی

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد: (درباره نامه اخیر رئیس سازمان صدا و سیما در مورد یکی از پلتفرم‌ها و درخواست مطرح شده برای بستن آن): من مطمئن هستم که دوستان ما در سازمان صدا و سیما نیز با ما اتفاق نظر دارند که باید این شبکه نمایش خانگی تقویت شود و شبکه نمایش خانگی یک فرصت برای حوزه فرهنگ و هنر است. من به شدت حامی تقویت آنها هستم. در عین حال همه ما باید مطابق قانون عمل کنیم و گلایه رئیس سازمان صدا و سیما هم ناشی از عدم رعایت قانون بود. ما به همه دوستانی که در این عرصه فعال هستند، تاکید می‌کنیم که قانون و مقررات را رعایت کنند و اگر جایی در حوزه مقررات و قوانین در این حوزه نقصی وجود دارد، باید آن را جبران کنیم تا تکلیف این دوستان نیز مشخص شود.

(در پاسخ به پرسشی درباره انتقادات و گلایه‌های اهالی موسیقی نسبت به سخنان رائفی‌پور): وقتی این اظهارات منتشر شد، دبیر جشنواره موسیقی و دوستان، بحث را پیگیری کردند. من فارغ از قضاوت محتوای این بحث که بعضا گفته شده که تقطیع شده است، تاکید کردم این موضوع پیگیری حقوقی و قضایی شود تا مسأله روشن شود. گوینده محترم این سخنان نیز عذرخواهی کردند و توضیحاتی دادند که توضیحاتشان مقبول جامعه هنری افتاد. ما به دنبال ایجاد وحدت و همگرایی بین اهالی فرهنگ و هنر هستیم و امیدواریم که از این سوءتفاهمات دیگر به وجود نیاید.

خودروهای مناطق آزاد مجاز به شماره‌گذاری شدند

سید رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت: در زمینه خودرو طرحی در دولت بررسی و نهایی شده است که جزئیات آن به زودی اعلام می‌شود. بر اساس این طرح، خودروهایی که در مناطق آزاد تردد می‌کنند با شرایطی که هفته آینده به دقت اعلام خواهم کرد این مجوز را خواهند داشت که شماره‌گذاری شوند و در کل کشور مورد استفاده قرار بگیرند که می‌تواند کمکی باشد برای افزایش عرضه در بازار باشد.

امیدوارم مجبور به واردات بنزین نشویم

جواد اوجی، وزیر نفت: وزارت نفت هم در ایام دهه فجر و هم پایان امسال پروژه‌های خوب و بزرگی را در دولت سیزدهم به بهره‌برداری و افتتاح خواهد رساند. پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی از جمله این موارد است که در همین ایام به بهره‌برداری خواهد رسید و بالغ بر ۵۶ تا ۶۰ میلیون متر مکعب در روز، گاز را فناوری می‌کند و در شبکه خطوط انتقال گاز سراسری کشور تزریق می‌شود. در حقیقت پرونده احداث پالایشگاه‌های پارس جنوبی بسته می‌شود و این آخرین پالایشگاه پرورش گاز میدان مشترک پارس جنوبی خواهد بود. دو پتروشیمی تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید و مجموع طرح‌های پتروشیمی و پالایشگاه گاز بالغ بر سه میلیارد دلار خواهد بود.

(در رابطه با تعرفه گاز مشترکان خانگی): ما از قبل اعلام کردیم و بر اساس مصوبه مجلس محترم در قانون بودجه ۱۴۰۱ که دولت، وزارت نفت و شرکت ملی گاز را مکلف کرده بود تا آن دسته از مشترکین که خارج از الگوی مصرف گاز، مصارف غیر متعارف دارند باید مبالغ را به صورت غیریارانه‌ای پرداخت کنند. بر همین اساس دولت، در آذر امسال مصوبه‌ای داد و بر اساس قانون بودجه آن دسته از مشترکان که در سقف الگوی مصرف گاز هستند هیچ‌گونه افزایش قیمتی نداشتند و همان قیمت سال‌های گذشته در مورد آنها اعمال می‌شود.

با زمستان سردی که داشتیم، در مصرف و تولید رکورد داشتیم، اما مجبور به قطعی برق و گاز در ۲۶ میلیون مشترک نشدیم. این تعرفه‌ها را کارشناسان شرکت ملی گاز تعیین کردند سقف الگوی مصرف و جداول تعرفه‌ها را تعدیل کردند و آن دسته که در این سقف قرار می‌گیرند شامل این تخفیف می‌شوند و تاکید می‌کنم که تعیین این جداول و تعرفه‌ها کاملا کارشناسی و منصفانه بوده است.

بیش از هفت میدان نفتی ما به قرارداد منجر شده است که بیش از ۴۰ درصد پیشرفت کار داشتیم و بیش از ۴ میلیارد دلار هزینه شده است و ظرف دو سه ماه آینده تفاهم‌نامه‌های که با شرکت‌های بزرگ روسی تنظیم شده است به قرارداد منجر خواهد شد. امیدواریم با همکاری که مردم دارند و تدابیر دولت مجبور نشویم بنزین وارد کنیم.

مکاتبه تازه ایران با اینستاگرام و واتساپ

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: همانطور که رئیس‌جمهور شب گذشته در گفت‌وگوی تلویزیونی خود تاکید کرد، ما از فعالیت هر پلتفرم خارجی در ایران استقبال می‌کنیم؛ مشروط بر اینکه حداقل به قواعد خودشان پایبند باشند. به‌تازگی مرکز ملی فضای مجازی با شرکت متا که مالک شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و واتساپ است، مکاتبه کرده که در این زمینه مذاکره کنند. همین‌جا اعلام می‌کنیم هر پلتفرم خارجی که قواعد جمهوری اسلامی یا حداقل قواعد خودشان را بپذیرد و به آن پایبند باشند که بتوانیم حقوق مردم را در این پلتفرم‌ها دنبال کنیم، استقبال خواهیم کرد. مصوبه فیلتر شدن اینستاگرام و تلگرام که رئیس‌جمهور هم به آن اشاره کردند، ارتباطی به وزارت ارتباطات یا حتی دولت ندارد. این تصمیمی است که در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با حضور سران سه قوه گرفته شده است. ارتباط صوتی و تصویری در پیام‌رسان‌های کشور برقرار است و روزانه چند میلیون تماس تصویری و صوتی از طریق پیام‌رسان‌ها و با کیفیت انجام می‌شود و هر روز بر کیفیت آن‌ها اضافه می‌کنند.

از برنامه هفتم چه خبر؟

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت: چندین سال است که قانونگذار در قانون بودجه احکامی را برای تسریع و تقویت مولدسازی مقرر می‌کند اما متاسفانه تجربه نشان داده فرایندها و روال‌های موجود توانایی انجام این تکلیف قانونی را ندارد. اگر موضوع بد بود طبیعتاً نباید قانونی برای آن تصویب می‌شد در حالی که قوانین متعددی در این حوزه وجود دارد اما این قانون در عمل قابلیت اجرا پیدا نمی‌کند و آسیب‌ها و چالش‌هایی داشته و درصد تحقق آن نزدیک به صفر بوده است. در شش محور آسیب‌شناسی جامعی در خصوص دارایی‌های دولت صورت گرفت که البته از سال ۹۹ آغاز شده بود و مسأله جدیدی نیست و در دولت دوازدهم و مجالس قبل مطرح شده بود و انجام این کار تکلیف دولت است که اصرار بر انجام آن بوده و مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید داشتند. غالب کارشناسان نیز در دولت و مجلس بر لزوم اهمیت انجام این مسأله تاکید داشتند. 

سیاست‌های کلی برنامه هفتم شهریور ماه ابلاغ شده و از آن زمان تا کنون حدود پنج ماه گذشته که این زمان برای نگارش برنامه‌ای که قرار است پنج سال آتی را برنامه‌ریزی کند، نیازمند زمانبندی کارشناسی است.‌ ما هر لحظه منتظر هستیم پس از نهایی شدن متن، سازمان برنامه آن را در اختیار دولت قرار دهد و بلافاصله جلسات کمیسیون و صحن مانند روال بودجه با همان سرعت و همان شیوه پیش خواهد رفت. سعی می‌کنیم همین سمت سال برنامه نهایی شود و تقدیم مجلس شورای اسلامی کنیم.