به گزارش اکوایران، نخست‌وزیر اسبق اسرائیل ادعا کرد از ولادیمیر پوتین قول گرفته تا رئیس‌جمهور اوکراین را نکشد.

بنا بر گزارش تایمزاسرائیل، نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسبق اسرائیل در ویدئویی که روز شنبه منتشر شد، گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در روزهای ابتدایی جنگ به او اطمینان داده که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین را نخواهد کشت. بنت درباره دیدار خود با پوتین در 5 مارس 2022، زمانی که در تلاش برای میانجیگری پس از آغاز تهاجم روسیه به مسکو پرواز کرد، گفت: «او دو امتیاز بزرگ به من داد».

بنت در این مصاحبه گفته: «می‌دانستم زلنسکی در یک پناهگاه در معرض تهدید است... به [پوتین] گفتم آیا قصد داری زلنسکی را بکشی؟ او گفت: من زلنسکی را نمی‌کشم. من بپرسیدم آیا به من قول می دهی که زلنسکی را نخواهی کشت؟ و رئیس جمهور روسیه تکرار کرد: من زلنسکی را نمی کشم».

بنت ادعا کرده بلافاصله پس از دیدار سه ساعته با پوتین با رئیس جمهور اوکراین تماس گرفت و به او گفته: «من به تازگی از یک جلسه بیرون آمده‌ام. [پوتین] تو را نخواهد کشت. [زلنسکی] از من پرسید، "مطمئنی؟ من گفتم: 100 درصد . [پوتین] تو را نخواهد کشت». بنت یادآور شد: «دو ساعت بعد، زلنسکی به دفتر خود رفت و یک ویدیوی سلفی در دفتر گرفت که در آن رئیس‌جمهور اوکراین گفت: من نمی‌ترسم».

بر اساس گزارش‌های تایید نشده، از زمان آغاز تهاجم روسیه، چندین سوء قصد علیه زلنسکی خنثی شده است. گفته می شود که این توطئه‌ها شامل مزدوران گروه واگنر -یک شرکت امنیتی تحت کنترل یوگنی پریگوژین، متحد پوتین- و همچنین نیروهای ویژه چچن می شود.

به گفته بنت، پوتین همچنین موافقت کرد که خواستار خلع سلاح اوکراین نشود و در همان آخر هفته، زلنسکی از تلاش خود برای پیوستن اوکراین به ناتو صرف‌نظر کرد. (در ماه سپتامبر، زلنسکی پس از اینکه روسیه به طور رسمی چهار منطقه اوکراین تحت کنترل مسکو را ضمیمه کرد، خواستار عضویت سریع کیف در ناتو شد). ب

بنت هم‌چنین گفته که «هر کاری که من انجام دادم [در تلاش برای میانجی‌گری] با ایالات متحده هماهنگ بود». در آن زمان، این نشست اولین نشست پوتین با یک مقام خارجی از زمان حمله نیروهای روسیه به اوکراین بود. بنت در این سفر توسط وزیر مسکن وقت این رژیم، زئو الکین، که به عنوان مترجم و مشاور عمل می کرد، همراهی می‌شد. بنت، اولین نخست‌وزیر ارتدوکس اسرائیل بود که در روز شبات به مسکو پرواز کرد -کاری که یهودیان متعهد طبق قوانین یهود از انجام آن منع شده‌اند.

با نزدیک شدن به اولین سالگرد تهاجم به اوکراین، اکسیوس در گزارشی مدعی شده که اسرائیل به رهبری بنیامین نتانیاهو در حال انجام بازنگری سیاست این رژیم در مورد موضع خود در قبال جنگ است. در این گزارش آمده است که تعداد فزاینده ای از مقامات دفاعی و اطلاعاتی مایلند تل‌آویو بدون ایجاد شکاف با مسکو -مانند انتقال غیرمستقیم سیستم‌های ساخت اسرائیل- به کی‌یف کمک نظامی کند. هنوز مشخص نیست ارسال چه تسلیحاتی در حال بررسی است، اما به گفته یک مقام اسرائیلی این بازنگری بعید است منجر به تغییر قابل توجهی شود و تاکید کرد که علی‌رغم اصرار کی‌یف، اسرائیل سیستم‌های دفاع موشکی ارسال نخواهد کرد.

نتانیاهو در مصاحبه اخیر خود با سی‌ان‌ان که روز سه‌شنبه پخش شد، به این بازنگری احتمالی اشاره کرد و مدعی شد که در بحبوحه نگرانی‌ها در مورد «روابط پیچیده» اسرائیل با روسیه و نیاز به و نیاز این رژیم به حفظ «آزادی عمل» در سوریه، به دنبال ارائه «انواع دیگر کمک‌ها» به کی‌یف است. پس از این مصاحبه، روسیه به اسرائیل نسبت به تسلیح اوکراین هشدار داد.

این هشدار مسکو همچنین پس از گزارش‌هایی در هفته‌های اخیر مبنی بر رد درخواست‌های آمریکا برای تحویل 10 سامانه ضدهوایی هاوک و صدها موشک رهگیر برای تحویل به اوکراین منتشر شد. با این حال، نیویورک تایمز ماه گذشته گزارش داد که ارتش آمریکا بی سر و صدا صدها هزار گلوله توپخانه را از انبار بزرگی که در اسرائیل ذخیره می کند به اوکراین ارسال می کند.