به گزارش اکوایران، روسیه به جت‌های اسرائیلی بر فراز سوریه آتش گشود.

حمله به اسرائیل بر فراز سوریه

بنا بر گزارش نیوزویک، نیروهای روسی احتمالا به سوی جت‌های اسرائیل در سوریه آتش گشوده‌اند. این گزارش با استناد به خبر کانال 13 اسرائیل، گمانه‌زنی کرده که حمله احتمالی در روز جمعه دو هفته پیش در سوریه رخ داده باشد. با این حال نیوزویک نتوانسته به طور مستقل صحت این حمله و مسئولیت روسیه در آن را تأیید کند.

این گزارش بدون ذکر منبع ادعا کرده روسیه از موشک‌های اس-300 خود برای مقابله با حمله جت‌های اسرائیلی به اهدافی در شمال غربی سوریه استفاده کرده است. خبرگزاری دولتی سوریه گزارش داده ر این حمله هوایی دست‌کم پنج نفر کشته و هفت نفر زخمی شدند. این در حالی است که رسانه‌های دیگر در کشور مدعی شدند که شش نفر کشته شده‌اند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که ارتش سوریه ده‌ها موشک به سمت جت‌های اسرائیلی شلیک کرده است. علاوه بر این، در این حمله ضدهوایی، از سامانه اس-300 سوریه استفاده شده که کنترل آن در اختیار ارتش روسیه است و بدون تأیید آن‌ها نمی‌توان آن‌ها را شلیک کرد. این گزارش هم‌چنین مدعی شده که رادار اس-300 موفق به رهگیری دقیق جت‌های اسرائیلی نشده است.

روسیه، متحد نزدیک بشار اسد، نیروهای مستقر و عملیاتی در سوریه دارد. علاوه بر ارائه خدمات دفاع هوایی به سوریه، مسکو همچنین از سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته‌تر اس-400 برای حفاظت از منافع خود در سوریه استفاده می‌کند، هر چند هرگز آن‌ها را علیه هواپیماهای اسرائیلی به کار نبرده است.

تنش در روابط مسکو-تل‌آویو

از زمان حمله ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به اوکراین در ماه فوریه، تنش بین روسیه و اسرائیل بالا گرفته است. این موضوع پس از اظهارات سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در ابتدای ماه می، تشدید شد که او گفته بود آدولف هیتلر احتمالا «ریشه یهودی» داشته است. به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، پوتین پس از این ماجرا از نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل عذرخواهی کرد. با این حال، کرملین عذرخواهی پوتین از نخست‌وزیر را رد کرد و بیانیه‌ای درباره جزئیات گفتگوی تلفنی این دو نفر صادر کرد.

این تکذیب می‌تواند باعث تشدید تنش در روابط متشنج بین روسیه و اسرائیل شود. این درگیری ممکن است باعث شود روسیه یکی از متحدان کلیدی خود در خاورمیانه را از دست بدهد، که تاکنون با ابراز حمایت از اوکراین و خودداری از انتقاد علنی از مسکو، تا حدودی نقش میانجی را در جنگ روسیه و اوکراین به عهده گرفته است.

israel-policy-on-ukraine