به گزارش اکوایران، در شرایطی که منابع خبری از کنترل نیروهای اوکراینی بر خارکیف گزارش داده‌اند، روسیه اعلام کرده که نیروی خود را بر منطقه دونتسک متمرکز کرده است.

آزادسازی خارکیف

بنا بر گزارش یورونیوز، نیروهای اوکراینی توانسته‌اند نبرد برای کنترل شهر را به سود خود تغییر دهند. بر اساس گزارش اسد بیگ، خبرنگار شبکه الجزیره که چندین هفته است در نزدیکی خارکیف حضور دارد: «ما برای نخستین بار حدود یک ماه پیش به خارکیف آمدیم؛ آن زمان نمی‌شد بدون استفاده از جلیقه ضد گلوله وارد خیابان شود و همه جا خالی از جمعیت بودند و تیراندازی و گلوله‌باران دائمی در اطراف ما در جریان بود» . بیگ ادامه می‌دهد که حالا مردم به شهر برگشته‌اند و آنها در خیابان‌ها تردد می‌کنند و حتی برخی از کافه‌ها و رستوران‌ها باز شده‌اند. 

همچنین امروز نخستین روزی است که حمل و نقل عمومی در خارکیف دوباره راه‌اندازی می‌شود. الجزیره ادامه داده که نیروهای اوکراینی توانسته‌اند روسها را از شهر دورتر کنند و حالا مردم با سگ‌هایشان به خیابان می‌آیند و دوچرخه‌سواری می‌کنند. 

تمرکز روس‌ها بر دونتسک

در این شرایط، ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین می‌گوید نیروهای روس حملات خود را روی شرق اوکراین و منطقه دونتسک متمرکز کرده‌اند. ارتش اوکراین همچنین می‌گوید روسیه در این منطقه افراد غیرنظامی و پایگاه‌های نظامی در چندین شهر این منطقه را مورد هدف قرار داده‌اند. 

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین اضافه کرده که نیروهای روسیه از طیف وسیعی از تسلیحات علیه استحکامات و واحدهای نظامی اوکراین استفاده کرده و به زیرساخت‌های غیرنظامی در شهرهای دوونکه، روسکی تیشکی، ترنووا و پتریوکا شلیک کرده‌اند. ارتش اوکراین می‌گوید نیروهای روس همچنان به حملات هوایی اطراف کارخانه آزوف‌ستال در ماریوپل ادامه می‌دهند؛ جایی که نیروهای مقاومت اوکراین همچنان در مقابل تهاجم ارتش روسیه ایستادگی می‌کنند. 

اشتباه خطرناک ناتو

در همین رابطه،  سرگی ریابکف، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفته پیشنهادهای احتمالی فنلاند و سوئد برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو یک «اشتباه خطرناک» است و تنش نظامی را در اروپا افزایش خواهد داد.  آقای ریابکف که یکی از چهره‌های تاثیرگذار و تعیین کننده در سیاست خارجی روسیه به شمار می‌رود به خبرگزاری اینترفکس این کشور گفت: «این واقعیت که امنیت سوئد و فنلاند در نتیجه این تصمیم تقویت نخواهد شد برای ما کاملاً واضح است. آنها نباید توهم داشته باشند که ما به سادگی با این اقدام کنار می‌آییم.» 

ریابکف همچنین با اشاره به اینکه با این تصمیم سطح عمومی تنش نظامی در منطقه افزایش خواهد یافت، تاکید کرد چنین رفتارهایی قابلیت پیش‌بینی اقدامات در این حوزه را کاهش خواهد داد.