به گزارش اکوایران، بایدن در سخنرانی ۷۳ دقیقه‌ای خود تلاش کرد کشوری را به تصویر بکشد که به طور چشمگیری نسبت به دو سال پیش که مسئولیت آن را بر عهده گرفت، بهبود یافته است. از درجازدن اقتصاد تا رفاه و مشاغل جدید. از کشوری که به خاطر همه‌گیری کرونا فلج شد تا کشوری که اقتصادش دوباره سر و پا شده است.

فضای سخنرانی امسال با دو سال گذشته متفاوت بود؛ چرا که اکنون یک جمهوری‌خواه رئیس مجلس بوده و با چهره‌ای بدون احساس، پشت سر بایدن نشسته است. قانون‌گذاران جدید حزب جمهوری‌خواه در کنگره نیز هرازچندگاهی از بایدن و دولتش انتقاد می‌کنند.

در حالی که بایدن ۸۰ ساله خود را برای نامزدی احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری آماده می‌کند، می‌خواهد به کشوری که به توانایی‌های او شک دارند ثابت کند که رهبری او، در داخل و در خارج کشور ثمراتی داشته است. وی بر ایجاد بی‌سابقه شغل در طول دوران تصدی خود، به دلیل خروج کشور از همه‌گیری کرونا تأکید کرده و به پیشرفت‌های فراجناحی دو سال اول ریاست‌جمهوری‌اش، از جمله پروژه‌های زیرساختی مهم و صنعت فن‌آوری‌های پیشرفته اشاره کرد. او گفت: دلیلی وجود ندارد که نتوانیم همکاری کرده و در این کنگره در مورد چیزهای مهم به اجماع برسیم. پیام مردم روشن است... ما به اینجا فرستاده شدیم تا کار را تمام کنیم.

اما چالش‌های بایدن بسیار زیاد است؛ عدم اطمینان اقتصادی، جنگ فرسایشی اوکراین، تنش‌های فزاینده با چین و غیره. از همان ابتدا، اختلافات حزبی خود را نشان داد. هنگامی که بایدن سخنرانی‌اش را آغاز کرد دموکرات‌ها، از جمله کاملاً هریس، معاون رئیس‌جمهور سریعاً او را تشویق کردند. کوین مک‌کارتی، رئیس جمهوری‌خواه جدید کنگره، با وجود اینکه هنگام ورود رئیس‌جمهور به مجلس به گرمی از او استقبال کرده بود، از صندلی خود تکان نخورد.

اقتصاد و زیرساخت‌ها

این مراسم در حالی برگزار شد که بایدن پس از گذراندن دو سال اول تصدی خود، با طرح‌های مهمی مانند بودجه فراجناحی زیرساخت‌ها، قوانین حمایتی فناوری‌های پیشرفته و اقدامات در قبال تغییرات اقلیمی، اکنون توجه خود را به سمت دیگری سوق داده است. با توجه به اینکه اکنون جمهوری‌خواهان کنترل مجلس نمایندگان را در دست دارند و حتی پرداخت تعهدات مالی دولت دور از انتظار است، بایدن تمرکز خود را به اجرای این طرح‌های بزرگ معطوف کرده تا مطمئن شود که مردم او را عامل پیشرفت‌ها می‌دانند.

بایدن در حالی پشت تریبون کنگره ایستاد که طبق نظرسنجی جدید آسوشیتدپرس، تنها چهارم بزرگسالان آمریکایی باور دارند که کشور در مسیر درستی قرار دارد. حدود سه‌چهارم آن‌ها معتقدند که همه چیز در مسیر اشتباهی قرار دارد. اکثریت دموکرات‌ها نیز نمی‌خواهند بایدن در دور بعدی شرکت کند.

قرار بود بایدن روز چهارشنبه به ویسکانسین سفر کند. او و کابینه‌اش قصد داشتند در سفری ۲ روزه به ۲۰ ایالت، بر دستاوردهای دولت تأکید کنند.

سارا هاکبی سندرز، فرماندار آرکانزاس که در زمان ترامپ به عنوان سخنگوی کاخ سفید وجهه ملی به دست آورد، به سخنرانی بایدن واکنش نشان داد. او سخنان خود را بر مسائل اجتماعی، از جمله نژادگرایی در کسب‌وکار و آموزش و همچنین مسئله سانسور محافظه‌کاران توسط شرکت‌های فناوری بزرگ متمرکز کرد. هاکبی سندرز گفت: در حالی که شما مردم با عواقب شکست‌های دولت دست و پنجه نرم می‌کنید، به نظر می‌رسد بایدن بیش از فهم سختی زندگی آمریکایی‌ها که هر روز با آن مواجه‌اند، به دنبال فانتزی‌های چپ‌های افراطی می‌گردد. بیشتر آمریکایی‌ها می‌خواهند زندگی خود را در آزادی و صلح بگذرانند؛ اما ما در جنگی فرهنگی توسط چپ‌ها مورد حمله قرار گرفته‌ایم. جنگی که ما نه آغازگر آن بودیم و نه علاقه‌ای به شرکت در آن داشتیم.

نژاد و خشونت پلیس

با رفع محدودیت‌های کرونایی، کاخ سفید و قانون‌گذاران هر دو حزب از مهمانانی دعوت کردند که حضورشان در مراسم حاوی پیام‌های سیاسی بود. مادر و ناپدری تیر نیکولز که توسط افسران پلیس در ممفیس به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته و جان باخت، در کنار جیل بایدن، بانوی اول نشسته بودند. از دیگر مهمانان بایدن می‌توان به برندون تسی ۲۶ساله اشاره کرد که ماه گذشته در جریان تیراندازی پارکی در کالیفرنیا، فرد مسلح را خلع سلاح کرد.

بایدن پس از معرفی والدین تیر نیکولز گفت: هیچ سخنی برای توصیف درد و اندوه از دست دادن یک فرزند وجود ندارد. او از کنگره به احترام این لحظه خواست که تغییراتی اساسی در نیروی پلیس ایجاد کند.

تمجید بایدن از بیشتر افسران مجری قانون به عنوان مردمی خوب، شایسته و شریف، تشویق قانون‌گذاران هر دو حزب را برانگیخت؛ اما افزود که وقتی افسران پلیس یا ادارات پلیس اعتماد مردم را نقض می‌کنند، باید پاسخگو باشند.

بایدن خطاب به جمهوری‌خواهانی که به بسته زیرساختی بزرگ فراجناحی رأی منفی دادند، گفت که همچنان مطمئن خواهد شد که پروژه‌های مورد حمایت این نمایندگان از بودجه دولت بهره‌مند شوند. وی گفت: من قول دادم رئیس‌جمهور همه آمریکایی‌ها باشم.

هیاهوهای گاه‌به‌گاه جمهوری‌خواهان که برخی حتی چشم‌غره مک‌کارتی را برمی‌انگیخت، منعکس‌کننده حزب جمهوری‌خواهی بود که می‌خواهد جلوی بسیاری از اقدامات بایدن را گرفته و متعهد شده است که تحقیقات و بازرسی‌ها علیه وی را به اجرا بگذارد؛ از جمله بررسی ماجرای کشف اسناد طبقه‌بندی‌شده دوران معاون اولی بایدن در منزل و دفتر سابق.

اگرچه بایدن به همکاری فراجناحی در حوزه‌هایی که امکان‌پذیر است تعهد داد؛ اما همچنان تأکید کرد که جمهوری‌خواهان به دنبال رد قانون اقدام علیه تغییرات اقلیمی و قانون مراقبت‌های بهداشتی ۲۰۲۲ دموکرات‌ها بوده و نمی‌خواهند سقف استقراض فدرال را افزایش دهند. اگر امسال سقف استقراض افزایش نیابد، دولت با خطر نکول بدهی‌های خود مواجه خواهد شد.

بایدن گفت: برخی جمهوری‌خواهان به جای وادارکردن ثروتمندان به پرداخت سهم عادلانه مالیات خود، می‌خواهند (بودجه) مراقبت‌های پزشکی و تأمین اجتماعی را کاهش دهند. با این حال، برخی از جمهوری‌خواهان مانند مارجری تیلر گرین از جای خود بلند شده و فریاد زدند «دروغگو»! رئیس‌جمهور پاسخ داد: بایستید و به مردم نشان دهید که تأمین اجتماعی را قطع نمی‌کنید! بیمه سلامت را قطع نمی‌کنید!

در حالی که امید همکاری‌های فراجناحی کم است، بایدن از کنگره خواست که پشت طرح «برنامه وحدت» او برای رسیدگی به اپیدمی مواد افیونی، خدمات درمانی، بیمه جانبازان و سرطانی‌ها بایستد.

نیاز بایدن به جمهوری‌خواهان

بایدن در سخنرانی خود، عبارت «کار را تمام کنید» را ۱۳ بار تکرار کرد. او نمایندگان را به چالش دعوت کرد تا به دولت برای تعیین سقف قیمت انسولین برای همه آمریکایی‌ها، مقابله با تغییرات اقلیمی، افزایش مالیات بر ثروتمندان و شرکت‌ها و ممنوعیت مالکیت سلاح‌های تهاجمی را کمک کنند. اما در تمام این حوزه‌ها، حکومتی چندتکه نمی‌تواند کاری از پیش ببرد.

این سخنرانی چند روز پس از آن انجام شد که بایدن به ارتش دستور داد بالون جاسوسی چین را که در سراسر کشور پرواز تو توجه عموم را به خود جلب کرد را ساقط کند. پرواز این بالون یادآور تنش بین دو کشور بود. بایدن گفت: همان‌طور که هفته گذشته نیز نشان دادیم، اگر چین حاکمیت ما را تهدید کند، برای محافظت از کشورمان اقدام خواهیم کرد.

سخنرانی سال گذشته تنها چند روز پس از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین بود و بسیاری در غرب نسبت به توانایی کیف برای مقاومت در برابر این حمله تردید داشتند. طی سال گذشته، ایالات متحده و سایر متحدانش ده‌ها میلیارد دلار کمک نظامی و اقتصادی برای تقویت دفاع اوکراین ارسال کرده‌اند. اکنون، بایدن، هم در داخل و هم در خارج، برای حفظ این ائتلاف تلاش می‌کند.

بایدن گفت: ما با هم کاری کردیم که آمریکا همیشه در بهترین حالتش انجام می‌دهد. رهبری کردیم. ناتو را متحد کردیم. ائتلافی جهانی تشکیل دادیم. ما در مقابل تجاوزات پوتین ایستادیم. در کنار مردم اوکراین ایستادیم.