به گزارش اکوایران، جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا در هفته گذشته نفرت خود را نسبت به رئیس جمهور فرانسه مخفی نکرد و امانوئل ماکرون این موضوع را روشن کرد که این احساس دوجانبه است.

این جدل روز پنجشنبه پس از دیدار ولودیمیر زلنسکی با مکرون و اولاف شولز صدراعظم آلمان برای صرف شام در کاخ الیزه شروع شد. ملونی که از پیش از این سفر مطلع نشده بود و به این دیدار سه جانبه دعوت نشده بود، این نشست را "نابجا" توصیف کرد، که باعث شد ماکرون پاسخ دهد که فرانسه و آلمان "نقش ویژه" در حمایت از اوکراین دارند.

به نوشته بلومبرگ، مقامات هر دو کشور می‌گویند مشکل این است که این دو رهبر اساساً با هم ناسازگار هستند.

مکرون، ملونی را معادل ایتالیایی مارین لوپن، سیاست‌مدار پوپولیست فرانسوی می‌داند که سال‌ها به سیاست‌های او حمله کرده است. برای ملونی، رئیس‌جمهور فرانسه نماینده همان نخبه‌گرایی متکبرانه‌ای است که او جنبش خود را برای پایین کشیدن آن بنا کرده است.

به گفته یک مقام ایتالیایی زمانی که ماریو دراگی، سلف ملونی در قدرت بود، چنین شکست ارتباطی‌ اتفاق نمی‌افتاد.

تنش های بین فردی در حال تضعیف وضعیتی است که باید نقطه اوج روابط بین فرانسه و ایتالیا باشد. اوایل این ماه، پیمان کویرینال، قرارداد همکاری که ماکرون با هیاهوی زیادی در سال 2021 با ماریو دراگی، سلف ملونی امضا کرد، اجرایی شد و راه را برای همکاری دو کشور در مورد مسائلی مانند مهاجرت و قراردادهای تجاری باز کرد.

Macron_Draghi_Quirinale_2021_(2)

در حالی که این معاهده تصریح می‌کند که رهبران باید به طور منظم جلسات دوجانبه داشته باشند و استراتژی‌ مشترکی را در مورد سیاست و امنیت مدیترانه ایجاد کنند، شکاف ایدئولوژیک بین ملونی و مکرون باعث شده است که حتی اساسی‌ترین الزامات نیز چالش برانگیز باشند.

به گفته افراد درگیر در این معاهده، نمونه بارز آن چالش‌ها، اولین سفر ملونی به عنوان نخست وزیر به پاریس است که هنوز اتفاق نیافتاده است. مقامات دولت فرانسه می‌گویند که ملونی از اولین روز نخست‌وزیری‌اش در صورت تمایل به سفر به فرانسه مورد استقبال قرار می‌گرفت. مقامات ایتالیایی می‌گویند که گفتگوها برای برنامه‌ریزی سفر هنوز ادامه دارد.

روزنامه ایتالیایی لا ریپابلیکا روز یکشنبه گزارش داد که رئیس جمهور ایتالیا، سرجیو ماتارلا نگران است که تنش‌های اخیر می‌تواند معاهده همکاری بین دو کشور را تضعیف کند و دستاوردهای حاصل از  آن را معکوس کند. این روزنامه گزارش داد که ماتارلا پیشتر برای کاهش تنش‌ها پس از اختلاف بین دو کشور بر سر مسئله مهاجرت مداخله کرده بود.

ترزا کوراتلا، تحلیلگر سیاسی در شورای روابط خارجی اروپا در رم، گفت: «تنش بین این دو بیشتر بر ملونی تأثیر می‌گذارد که توانایی سیاسی محدودی برای مدیریت روابط خود با پاریس نشان داده است. این موضوع انزوای ایتالیا در اتحادیه اروپا را افزایش خواهد داد.»

مطمئناً، روابط دوجانبه بین ایتالیا و فرانسه در حالی که دیپلمات‌ها و مقامات دفاعی آن‌ها به صورت روزانه با یکدیگر همکاری نزدیک دارند، همچنان پایدار است. دو کشور همچنین متعهد شده اند که یک سیستم ضد موشکی به نام SAMP-T را به اوکراین ارائه دهند که مشترکاً آن را توسعه داده و تولید کرده‌اند.

با این حال، تنش در بالاترین سطح دو دولت یک تغییر آشکار نسبت به سال‌های اخیر است، زیرا دراگی و ماکرون روابط شخصی نزدیکی داشتند و روابط بین کشورها در زمان نخست‌وزیری او به اوج خود رسید.

یک نشانه اولیه از مشکلات پیش رو در پایان سال گذشته، اندکی پس از مراسم سوگند ملونی روی داد. در ماه نوامبر، وزرای کشور دو دولت بر سر تصمیم ایتالیا برای مانع شدن از ورود قایق حامل مهاجران با یکدیگر درگیر شدند. مقامات ایتالیایی از فرانسه خواستند مسئولیت مهاجران را بر عهده بگیرند که منجر به درگیری بین کشورها شد و کشتی اوشن وایکینگ در نهایت در فرانسه پهلو گرفت.