به گزارش اکوایران، رهبران آلمان، فرانسه و ایتالیا برای ابراز همبستگی با مقاومت مردم اوکراین وارد کی‌یف شدند.

لحظه مهم برای کی‌یف

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان و ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا، روز پنج‌شنبه در سفری مشترک وارد کی‌یف شدند تا حمایت خود را از اوکراین در تلاش برای مقاومت در برابر حمله روسیه نشان دهند. هفته ها طول کشید تا ملاقات در پایتخت اوکراین با سه مردی برنامه ریزی شود که به دنبال غلبه بر انتقادات در داخل اوکراین درباره واکنش آنها به جنگ هستند.

مکرون هنگام ورود به کیف گفت: «این لحظه مهمی است. این یک پیام وحدت است که ما برای اوکراینی ها ارسال می کنیم». یکی از مقامات الیزه در پاسخ به این سوال که چرا این دیدار اکنون انجام می شود، گفت که آنها بهترین کار را قبل از نشست هفته آینده سران اتحادیه اروپا انجام داده اند که قرار است در آن در مورد درخواست کی‌یف برای پیوستن به این بلوک 27 کشوری بحث و گفتگو شود. کمیسیون اروپا قرار است روز جمعه درخواست وضعیت اوکراین به عنوان نامزد اتحادیه اروپا را بررسی کند، مسئله ای که بزرگترین کشورهای اروپایی تاکنون نسبت به آن بی‌اعتنا بوده‌اند.

این مقام الیزه به رویترز گفته: «باید تعادلی بین آرزوهای طبیعی اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا در یک زمان بسیار خاص، و توجه به همه کشورهایی که نامزد پیوستن به این اتحادیه اند و در جریان مذاکرات مفصل قرار دارند  افتاده‌اند و این واقعیت که ما نباید اتحادیه اروپا را بی‌ثبات کنیم یا آن را در هم بشکنیم». مکرون چهارشنبه در سخنانی در رومانی گفته زمان آن رسیده که اروپا به اوکراین در مورد آرزوهایش در اتحادیه اروپا اطمینان دهد.  او بدون اشاره به جزئیات گفت: «در نقطه‌ای هستیم که ما اروپایی‌ها باید سیگنال‌های سیاسی روشنی را، به اوکراین و مردمش، وقتی که او قهرمانانه مقاومت می‌کند، ارسال کنیم».

نگرانی کی‌یف از صلح تحمیلی اروپا

کی‌یف، فرانسه، آلمان و تا حدی ایتالیا را متهم کرده که در حمایت از اوکراین دست به عصا هستند و در تحویل تسلیحات به اوکراین به کندی عمل می کنند و رفاه خود را بر آزادی و امنیت اوکراین مقدم می دانند. آلکسی آرستویچ، مشاور ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، این هفته به روزنامه آلمانی بیلد گفت که نگران است این سه رهبر بر کی‌یف فشار بیاورند تا توافق صلحی را که به نفع ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه است، بپذیرد. او با اشاره به اظهارات مکرون در ماه جاری مبنی بر اینکه تحقیر نکردن روسیه حیاتی است، گفت: «آنها خواهند گفت که ما باید به جنگی پایان دهیم که باعث مشکلات غذایی و مشکلات اقتصادی می شود و باید وجهه پوتین را حفظ کنیم».

دراگی روز سه شنبه در پاسخ به این نگرانی گفته که مهم است مذاکرات صلح در اسرع وقت آغاز شود، اما افزود که این مذاکرات باید «با شرایطی باشد که اوکراین آن را قابل قبول می داند». انتظار می‌رود زلنسکی بازدیدکنندگان خود را مجاب به ارسال تسلیحات بیشتری کند تا به ارتش تحت فشارش در مقاومت در برابر مهاجمان روسی کمک کند. اوکراین به‌ویژه از کمک‌های نظامی آلمان انتقاد کرده است و آندری ملنیک، سفیر این کشور در برلین، به تلویزیون آلمانی ان تی وی گفته که انتظار دارد شولتس سلاح‌های سنگینی را که مدت‌ها وعده داده بود اما هنوز تحویل داده نشده بود، تحویل دهد.

شولتس این ادعا را رد کرده که از حمایت نظامی جلوگیری کرده و گفته که یکی از بزرگترین حامیان نظامی و مالی اوکراین است و متذکر شده آموزش سربازان اوکراینی برای استفاده از سیستم های توپخانه پیشرفته ای که ارائه می دهد زمان می برد.

کمک یک میلیارد دلاری جدید امریکا

در این شرایط، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا پس از تماس تلفنی با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، کمک‌های نظامی جدید آمریکا به اوکراین را اعلام کرد و گفت که ایالات متحده یک کمک یک میلیارد دلاری دیگر به اوکراین اختصاص می‌دهد. بایدن گفت که آمریکا علاوه بر این، ۲۲۵ میلیون دلار (معادل با ۲۱۷ میلیون یورو) کمک بشردوستانه بیشتر نیز به اوکراین اعطا می‌کند. رئیس جمهور آمریکا مدعی شده این کشور «در مبارزه برای آزادی محکم کنار اوکراین می‌ایستد».

از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین تاکنون، آمریکا مجموعا تسلیحات و تجهیزاتی به ارزش ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون  دلار به اوکراین قول یا تحویل داده است. به این ترتیب و با جدیدترین سخنان جو بایدن، رقم کل تعهدهای واشنگتن به کی‌یف به ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار آمریکا افزایش می‌یابد.