به گزارش اکوایران، بازنشستگان چینی برای اعتراض به تغییرات در مزایای پزشکی خود به خیابان‌های ووهان بازگشتند و چالشی را که دولت رئیس‌جمهور شی جین پینگ پس از تظاهرات تاریخی ضد قرنطینه در نوامبر با آن مواجه بود، برجسته کردند.

بنا بر گزارش بلومبرگ، عکس‌ها و ویدئویی که روز چهارشنبه از ووهان منتشر شد، گروه بزرگی از مردم را نشان می‌دهد که در حالی که ردیف‌هایی از پلیس در آن نزدیکی ایستاده بودند، در زیر یک روگذر جمع شده‌اند و در حال آواز خواندن و شعار دادن هستند. یک ویدیو نشان می‌دهد که جمعیت با مأموران درگیر می‌شوند و ویدیوی دیگری نشان می‌دهد که پلیس مردم را به زور به داخل اتوبوس‌ها هدایت می‌کند. صدها نفر و ردیف افسران خارج از پارک ژونگشان شهر نیز در عکس‌های به اشتراک گذاشته شده در پلتفرم ویبو (توئیتر چینی) دیده می‌شوند.

ساعاتی بعد، این فیلم‌ها تا حد زیادی از ویبو حذف شدند و جستجوی «پارک ژونگشان» و «اصلاح بیمه درمانی ووهان» در این شبکه اجتماعی هیچ نتیجه‌ای نشان نداد. سانسورچیان چینی مرتباً اقدام به حذف فیلم و محدود کردن نتایج جستجوی مرتبط با رویدادهای انتقادی از دولت می‌کنند.

این تحولات نشان‌دهنده آغاز دور جدیدی از تظاهرات پس از اعتراضات علیه قرنطینه‌های همه‌گیر در چین در ماه نوامبر -درست قبل از این‌که دولت شروع به کاهش محدودیت‌های سختگیرانه کرونا کند- است. این اعتراضات ممکن است منادی چالش‌های پیش روی شی در اوایل دوره سوم رهبری‌اش در این کشور باشند.

1942744

فیلم‌های ضبط‌شده در ووهان نشان می‌دهد که معترضان آهنگ‌های میهن‌پرستانه مانند «وحدت قدرت است» و «انترناسیونال» را می‌خوانند، که در بسیاری از تظاهرات چینی به سرود رسمی شده است.

با وجود بوروکراسی شدید سانسور و نظارت گسترده دولت - سیستمی که در طول همه‌گیری کووید-19 گسترش یافت - شهروندان چینی به طور فزاینده‌ای در اعتراض به سیاست‌های دولت جسور شده‌اند. در ماه‌های اخیر، شهروندان در اعتراض به ممنوعیت‌های آتش‌بازی، توقف پروژه‌های املاک و مستغلات، قرنطینه اجباری و دستمزدهای پرداخت نشده تظاهرات کرده‌اند و در این فرآیند امتیازاتی را از دولت گرفته‌اند.

در این بین، دولت شی هم بیکار ننشسته است. در حالی که رئیس‌جمهور چین ماه گذشته گفت «طبیعی» است که مردم در مورد برخی مسائل دیدگاه های متفاوتی داشته باشند، تعدادی از جوانان عمدتاً جوان تر که در اواخر نوامبر علیه محدودیت‌های کووید تظاهرات کردند، بعداً توسط پلیس بازداشت شدند.

به نظر می رسد تظاهرات در ووهان ادامه اعتراضات قبلی بازنشستگانی باشد که هفته گذشته در خارج از ادارات دولتی شهرداری ووهان به دلیل کاهش مزایای پزشکی به خیابان‌ها آمدند. رادیو آسیای آزاد گزارش داد که در آن زمان، آن‌ها گفتند که اگر به نگرانی‌هایشان رسیدگی نشود، روز چهارشنبه باز خواهند گشت.

نارضایتی‌ها در چین فراتر از ووهان دیده می شود. بازنشستگان در شهر جنوبی گوانگژو چین نیز پس از این‌که متوجه شدند به دلیل تغییرات بیمه‌ پوشش پزشکی  هر ماه به طور ناگهانی با مانده حساب کم‌تری نسبت به آن‌چه که انتظار می‌رفتند مواجهند، دست به اعتراض زدند.

مقامات بهداشتی چین مدعی شده‌اند که این تغییرات، که بر اساس هر استان متفاوت است، خدمات بیشتری را تحت پوشش قرار می‌دهد و در عین حال بازپرداخت‌های فردی را کاهش می دهد. مقامات هم‌چنین تلاش کرده‌اند تا تغییر سیاست‌ها را بهتر منتقل کنند، اما این رویکرد تاکنون مانع از حضور مردم در خیابان‌ها نشده است.