به گزارش اکوایران، با شیوع بی‌سابقه ویروس کرونا در چین در ماه دسامبر، رئیس جمهور شی جین‌پینگ عمدتاً در مورد این بحران سلامت در پرجمعیت ترین کشور جهان سکوت کرده است.

اما مطابق با گزارش خبرگزاری بلومبرگ، سرانجام در طول سخنرانی سالانه از پیش ضبط شده در شب سال نو که روز شنبه در تلویزیون دولتی پخش شد، قدرتمندترین رهبر چین از زمان مائو تسه‌تونگ در حالی که از مدیریت خود در مقابله با همه‌گیری دفاع کرد، کشور را به اتحاد دعوت کرد.

او در این سخنرانی گفت: «از زمان شیوع این بیماری همه‌گیر، ما همواره مردم و زندگی را در اولویت قرار داده ایم و به پیشگیری و کنترل علمی و دقیق پایبند بوده ایم. ما کنترل و اقدامات پیشگیرانه را متناسب با زمان و مکان بهینه و تنظیم کرده‌ایم و حفاظت از جان و سلامت مردم را به حداکثر رسانده‌ایم.» رئیس‌جمهور در ماه اکتبر نیز، زمانی که در کنگره حزب کمونیست برای سومین دوره قدرت را برای خود تثبیت کرد، از دستاوردهای خود در کنترل ویروس کرونا سخن گفت. با این حال حدود یک ماه بعد از آن به دلیل خشم عمومی نسبت به استراتژی کووید-صفر، دولت او با گسترده‌ترین اعتراضات در دهه‌های اخیر روبرو شد.

photo_2023-01-02_18-45-00

پس از آن دولت چین از 7 دسامبر گام‌های تسهیل‌کننده بزرگی در رویکرد سخت‌گیرانه خود در مهار کووید برداشت، رویکردی که شامل قرنطینه‌های ناگهانی، آزمایش‌های مکرر و بستن عموم مرزها بود.

بدون اشاره مستقیم به اعتراضات، شی در سخنرانی خود گفت که "طبیعی" است که 1.4 میلیارد نفر از مردم این کشور نگرانی‌ها و دیدگاه‌های متفاوتی در مورد برخی مسائل داشته باشند. او گفت: «آنچه مهم است این است که ما از طریق ارتباط و رایزنی اجماع ایجاد کنیم.»

 پیش از سخنرانی روز شنبه، شی به تأثیر همه‌گیری طی سه هفته گذشته اشاره نکرده بود، حتی با وجود اینکه موارد ابتلا رکوردهای جدیدی را ثبت کردند و بیمارستان‌ها و کوره‌های مرده‌سوزی در سراسر چین مملو از بیماران، افراد در حال مرگ و مردگان بودند.

به گفته کارشناسان، تلاش‌های حزب کمونیست چین برای کم اهمیت جلوه دادن و انحراف افکار از بحران وخیم بهداشتی که پس از تصمیم شی برای کنار گذاشتن تقریباً همه محدودیت‌های کووید رخ داد، نشان از آسیب‌هایی دارد که به اعتبار او در داخل و خارج از کشور وارد شده است.

ویلی لام، کارشناس سیاست چین در دانشگاه چینی هنگ کنگ در گفتگو با روزنامه فایننشال‌تایمز گفت: «ما به وضوح می بینیم که شی جین‌پینگ به شدت آسیب دیده است، به این معنا که اعتبار و اقتدار او لکه‌دار شده است. ادعای او مبنی بر اینکه نظام سیاسی چین بهترین در جهان است اکنون در داخل و خارج در معرض تردید جدی قرار دارد.»

علاوه بر شیوع‌های مکرر کرونا، اقتصاد چین در سال 2022 به طور پیوسته درگیر رکود بازار املاک، کاهش تقاضای مصرف‌کننده و کاهش اشتهای خارجی برای کالاهایش بوده است.

سخنرانی تلویزیونی شی پس از آن انجام شد که داده‌های تازه منتشر شده نشان داد که فعالیت اقتصادی در دسامبر بیشترین کاهش را نسبت به ماه پیشش از ابتدای سال 2020 داشته است.

در حالی که تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند که رشد در سال 2022 به 3 درصد کاهش یابد، شی گفت که تولید ناخالص داخلی چین در سال گذشته از 120 تریلیون یوان (17.4 تریلیون دلار) فراتر رفت که نشان می‌دهد اقتصاد حداقل 4.4 درصد رشد کرده است.

در حال حاضر، چین می گوید روزانه هزاران مورد جدید دارد. اما مقامات ارشد بهداشتی دولت تخمین زده‌اند که 248 میلیون نفر (نزدیک به 18 درصد از جمعیت این کشور) احتمالاً در 20 روز اول دسامبر به این ویروس مبتلا شده اند.

photo_2023-01-02_18-45-01

به گفته شرکت تحقیقاتی ایرفینیتی.، یک شرکت تحقیقاتی مستقر در لندن که بر پیش‌بینی آمار‌های بهداشتی تمرکز دارد، چین ممکن است در ماه ژانویه تا روزانه 25 هزار مرگ ناشی از کووید-19 داشته باشد.

علی‌رغم کنترل شدید بر مخالفت‌های عمومی، سانسور سیل شکایات در رسانه‌های اجتماعی برای مقامات چینی سخت شده است. بیشتر این اعتراضات بر عدم هشدار قبلی یا آماده‌سازی سیستم‌های بهداشتی قبل از بازگشایی تمرکز داشته‌اند.

«چرا باید زمستان را که ویروس در فعال‌ترین حالت است و سیستم ایمنی مردم ضعیف‌تر است برای بازگشایی کشور انتخاب کنید؟»

جان دلوری، کارشناس چین در دانشگاه یونسی در سئول، گفت: «در کمترین حالت، رهبری حزب با یک «مشکل روایت» مواجه است که «چگونه برای مردم خود توضیح دهند که چه اتفاقی دارد می‌افتد.»

یون سون، مدیر برنامه چین در مرکز استیمسون در آمریکا استدلال کرد که مشاهده میراث سیاست کووید-صفر، از جمله نحوه شروع، دوام و روند تسهیل آن، اعتماد عمومی به تصمیم‌گیری‌های شی را تضعیف می‌کند.

از یک سو، این تغییر سیاست ممکن است شاهدی باشد که نظام سیاسی چین تحت رهبری شی هنوز منعطف است و به خواسته‌های شهروندانش پاسخ می دهد. از سوی دیگر، این امر همچنین قدرت فوق‌العاده‌ای که یک رهبر دارد را نشان می‌دهد. زندگی 1.4 میلیارد شهروند چین به تصمیم شی و مشاورانش در مورد زمان تعطیل و باز کردن کشور بستگی دارد.»

همزمان که تصاویر پر هرج و مرج از بیمارستان‌های چین در حال پخش‌شدن از رسانه‌های سراسر جهان هستند، تصویر «مدیر کارآمد ویروس« که دولت شی سعی کرده بود ایجاد کند، ضربه سنگینی دیده است.

photo_2023-01-02_18-45-03

کشورهایی از جمله آمریکا، ایتالیا و ژاپن در میان نبود داده‌های رسمی معتبر از تعداد موارد ابتلا و افزایش ترس از جهش‌های جدید ویروس، تست کووید منفی را برای مسافران هوایی چین الزامی کرده‌اند.

الیزابت فروند لاروس، عضو انجمن پاسیفیک، گفت که این اقدامات نشان دهنده "عدم اعتماد" به دولت شی است.

او گفت: «مقامات ایالات متحده بر این باورند که دولت چین مانند مسئله منشاء کووید-19، در مورد تعداد موارد ابتلا در این کشور نیز صادق نیست.»

«دولت چین در ابتدای سال 2020 با دانستن این که یک ویروس جدید جمعیت را آلوده کرده است، به میلیون‌ها گردشگر اجازه داد به داخل و خارج از کشور سفر کنند. زمانی که میزان کشندگی این ویروس مشخص شد، در ایالات متحده وضعیت از کنترل خارج شده بود.»

«واشنگتن یک اشتباه را دو بار مرتکب نخواهد شد.»