نیکی هیلی، با نام اصلی نیمراتا نیکی راندهاوا، (زاده ۲۰ ژانویه ۱۹۷۲، شهر بامبرگ ایالت کارولینای جنوبی) سیاستمداری آمریکایی است که به عنوان سفیر ایالات متحده در سازمان ملل از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ در دولت دونالد ترامپ خدمت کرد. او اولین فرماندار زن کارولینای جنوبی بود. هیلی بعداً در روز ۱۴ فوریه سال ۲۰۲۳ برای کسب کاندیداتوری حزب جمهوری‌خواه، اعلام نامزدی کرد.

نیکی هیلی

والدین راندهاوا مهاجران هندی بودند که یک فروشگاه کوچک کالاهای خارجی داشتند که به یک کسب‌وکار بسیار موفق پوشاک و سوغات تبدیل شد. او در دوران نوجوانی در آنجا شروع به کار کرد و پس از تحصیل در رشته حسابداری در دانشگاه کلمسون در سال ۱۹۹۴، به کسب‌وکار خانوادگی برگشت. او در سال ۱۹۹۶ با مایکل هیلی، سرباز گارد ملی که بعداً به جنگ افغانستان اعزام شد، ازدواج کرد. در سال ۲۰۰۴، نیکی در مجلس نمایندگان ایالتی، بر اساس یک شعارهای سنتی جمهوری‌خواهانه که شامل کاهش مالیات، کنترل جریان مهاجرت و محدودسازی سقط جنین بود، وارد مبارزات انتخاباتی شد. او سال بعد پیروز شد و در دوره بعدی نیز توانست مجدداً رأی بیاورد.

در سال ۲۰۱۰، هیلی در رقابت‌های فرمانداری کارولینای جنوبی اعلام حضور کرد. او موفق شد حمایت جنبش تی پارتی، به ویژه سارا پیلین (Sarah Palin) را به دست آورد. با وجود تلخی‌های فراوان کمپین، از جمله تحمل توهین‌های نژادی و اتهامات غیراخلاقی، هیلی توانست نامزدهای با تجربه‌تر را در انتخابات مقدماتی شکست داده پس از کسب حمایت کل حزب جمهوری‌خواه، در انتخابات عمومی پیروز شود. زمانی که او در سال ۲۰۱۱ به قدرت رسید، به عنوان اولین زن و اولین فرد از یک اقلیت قومی که فرماندار می‌شود، تاریخ‌ساز شد. در دوره اول مسئولیت او، اقتصاد کارولینای جنوبی به طور پیوسته رشد کرده و نرخ بیکاری کاهش یافت. هیلی در سال ۲۰۱۴ به راحتی توانست در انتخابات مجدد پیروز شود.

در سال ۲۰۱۵، دیلِن روف، مردی سفیدپوست به یک جلسه انجیل‌خوانی در کلیسای شهر چارلستون کارولینای جنوبی، تیراندازی کرده و ۹ سیاه‌پوست را کشت. روف بعداً اعتراف کرد قصد داشت یک جنگ نژادی راه بیندازد. در پی این اتفاق، توجه تمام کشور به فرماندار وقت ایالت، نیکی هیلی جلب شد. در هفته‌های آینده، فشارها برای حذف پرچم کنفدراسیون، ارتش جنوب در جنگ داخلی آمریکا که برخی آن را نماد نژادپرستی می‌دانند از ساختمان کنگره افزایش یافت. اگرچه هیلی قبلاً درخواست برداشتن آن را رد کرده بود؛ اما بعد از تراژدی چارلستون، خودش جلودار کمپین حذف آن پرچم شد.

در سال ۲۰۱۶ جایگاه هیلی در میان جمهوری‌خواهان به حدی ارتقا یافت که او را برای ایراد پاسخ به سخنرانی سالانه رئیس‌جمهور باراک اوباما برگزیدند. در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری آن سال، هیلی از تد کروز، سناتور تگزاس حمایت کرده و از منتقدان دونالد ترامپ بود. او به ویژه با درخواست ترامپ برای ممنوعیت سفر مسلمانان به آمریکا مخالف بود. با این حال، در نوامبر ۲۰۱۶، رئیس‌جمهور ترامپ، هیلی را به عنوان سفیر ایالات متحده در سازمان ملل انتخاب برگزید. او علی‌رغم تجربه محدود در سیاست خارجی، در ژانویه ۲۰۱۷ به راحتی، توسط ۹۶ رأی سنا تأیید صلاحیت شد. هیلی بلافاصله پس از آن، از فرمانداری کارولینای جنوبی استعفا داد.

به عنوان سفیر آمریکا در سازمان ملل، هیلی به خاطر صراحت علیه برنامه‌های هسته‌ای کشورهایی مثل ایران و کره شمالی، مشهور شد. او در سال ۲۰۱۸ از تصمیم ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران حمایت کرد. او همچنین اعلام کرد که ایالات متحده هرگز یک کره شمالی اتمی را نمی‌پذیرد و در صورت وقوع جنگ، رژیم کره شمالی به کلی نابود خواهد شد. هیلی که با ترامپ اتمام حجت کرده بود که قصد دارد هرچه را که فکر می‌کند درست است به زبان بیاورد، گاهی اوقات با رئیس‌جمهور و سایر اعضای دولت مخالفت می‌کرد. او به ویژه از مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا به شدت انتقاد کرده و آن را یک جنگ نامید. در اکتبر ۲۰۱۸ هیلی اعلام کرد که از سمت سفیر آمریکا در سازمان ملل استعفا داده و چند ماه بعد رسماً سمتش را ترک کرد.

هیلی در سال ۲۰۱۹ به هیأت‌مدیره شرکت هواپیمایی و نظامی بوئینگ پیوست؛ اما سال بعد با اعتراض به تصمیم این شرکت مبنی بر درخواست کمک مالی دولت فدرال در طول همه‌گیری کرونا، استعفا داد. آن زمان، او همچنان در سیاست فعال بود و با وجود حمایت از ترامپ، از واکنش او نسبت به واقعه ۶ ژانویه ۲۰۲۱ انتقاد کرد.

دو سال بعد، یعنی روز ۱۴ فوریه، هیلی اعلام کرد که برای کسب کاندیداتوری حزب جمهوری‌خواه در سال ۲۰۲۴، وارد انتخابات مقدماتی حزب خواهد شد. او در کلیپ تبلیغاتی منتشرشده در توییتر گفت که زمان نسل جدید رهبران فرا رسیده است. هیلی اولین جمهوری‌خواهی است که نامزدی ترامپ را به چالش کشیده است.