به گزارش اکوایران، «ناپدید شدن یک سرمایه‌دار چینی دیگر»، «افتتاح کنفرانس امنیتی مونیخ با سخنرانی زلنسکی»، «رد مذاکره با پوتین از سوی مکرون»، «آمادگی بلاروس برای دوشادوش روسیه جنگیدن»، «تهدید پیونگ‌یانگ به اقدام نظامی علیه سئول»، «کشته شدن ۵۳ نفر در اثر حمله‌ داعش در حمص»، «حمله به نفتکش اسرائیلی در دریای عرب» و «ادعای اسرائیل در مورد فروش تسلیحات ایران» مهم‌ترین سرخط رسانه‌ها را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

یک سرمایه‌دار چینی دیگر ناپدید شد

یک بازرگان چینی که از موفق‌ترین دست‌اندرکاران بخش فناوری این کشور شناخته می‌شود، ناپدید شده است. در سال‌های اخیر، مدیران شرکت‌های چینی به طور ناگهانی چندین بار تاکنون ناپدید شده‌اند. آخرین مورد آن بائو فن، رئیس بانک سرمایه‌گذاری و مالک شرکت رنسانس است.

این شرکت روز جمعه در بیانیه‌ای به بورس اوراق بهادار هنگ‌کنگ اطلاع داده است که مدیران این شرکت نتوانسته‌اند با بائو تماس بگیرند. سخنگوی بانک سرمایه‌گذاری خصوصی چین - رنسانس - در پکن، اعلام کرده است که چندین روز است که امکان تماس با بائو فن، موسس و سهامدار اصلی این بانک را نداشته است.

آقای بائو به خاطر تامین مالی استارت‌آپ‌ها و کمک به سرمایه‌گذاری در بخش فناوری شهرت دارد. با اعلام ناپدید شدن او، سهام شرکت رنسانس چین بیست و شش درصد سقوط کرد و به پایین ترین حد خود رسید.

جالوت باید شکست بخورد!

کنفرانس امنیتی مونیخ روز جمعه با سخنان ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین آغاز به کار کرد.  زلنسکی در اظهارات خود خواستار سرعت گرفتن تلاش‌ها برای کمک به اوکراین شد و گفت: «ما باید عجله کنیم. ما به افزایش سرعت در توافق‌ها و تحویل تجهیزات نیاز داریم تا جلوی روسیه را بگیریم.»

رئیس جمهوری اوکراین که از طریق تماس ویدئویی در این جلسه حاضر شده بود، اضافه کرد: «مسئله فقط این نیست که اوکراین باید ببرد. مسئله این است که جالوت باید ببازد و هیچ جایگزینی به جز پیروزی اوکراین در این جنگ وجود ندارد.»

وقت مذاکره با مسکو نیست!

در کنفرانس امنیتی مونیخ رئیس جمهور فرانسه از «نئولیبرالیسم» صحبت کرد و با اشاره به اشتباهات محاسبانی پوتین در حمله به کشور همسایه گفت: «اوکراین تقویت شده و غرب باید به حمایت از مردم این کشور در یک حمله متقابل ادامه دهد.» امانوئل مکرون تاکید کرد که ماه‌های آتی تعیین‌کننده هستند و فرانسه نیز برای روند طولانی شدن جنگ آمادگی دارد. او از کشورهای اروپایی خواست برای دفاع هر چه بیشتر اوکراین هزینه کنند.

رئیس جمهور فرانسه با نکوهش رویکرد پوتین در حمله به کشور همسایه، روسیه را قدرتی خواند که در نظم و ثبات بین‌المللی، «یک بی‌نظمی باورنکردنی» ایجاد می‌کند. مکرون گفت، زمان گفت‌وگو با روسیه نرسیده است زیرا مسکو در حال تشدید حملات خود علیه اوکراین است: «روسیه جنگ را انتخاب و تشدید کرده و تا حد ارتکاب جنایات جنگی و حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی پیش رفته است. حال وقت دیالوگ نیست.»

آمادگی بلاروس برای دوشادوش روسیه جنگیدن

الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس، می‌گوید: «اگر اوکراین به بلاروس تجاوز کند... جنگ ماهیتی کاملا متفاوت به خود می‌گیرد.» لوکاشنکو گفته: «اگر حمله شود، بلاروس آماده است درکنار روسیه در اوکراین بجنگد.»

او گفت: «من آماده‌ام که در خاک بلاروس کنار روس‌ها بجنگم. اما فقط اگر کسی – حتی یک سرباز- از آنجا [اوکراین] با اسلحه وارد خاک ما شود تا مردم من را بکشد. اگر آن‌ها به بلاروس حمله کنند، این پاسخ بسیار کوبنده خواهد بود و جنگ ماهیتی کاملا متفاوت به خود خواهد گرفت.» روسیه سال گذشته برای آغاز تهاجمش به اوکراین، از کمک بلاروس استفاده کرد و حمله نافرجامش به کی‌یف، پایتخت اوکراین، از این کشور شروع شد. همکاری‌های نظامی بین این دو کشور در ماه‌های اخیر با برگزاری چند رزمایش نیروی هوایی و تشکیل یک گروه نظامی مشترک بیشتر شده و این نگرانی را در کی‌یف افزایش می‌دهد که مینسک برای ایفای نقشی فعال‌تر در این مناقشه آماده می‌شود.

پیونگ‌یانگ تهدید به اقدام نظامی علیه سئول کرد 

کره شمالی در واکنش به اعلام برگزاری رزمایش مشترک هفته آینده کره جنوبی و ایالات متحده، روز جمعه تهدید کرد که حق «اقدامات متقابل بی‌سابقه و مداوم و قاطع» را برای خود محفوظ می‌داند. بیانیه پیونگ‌یانگ کمتر از دو ساعت پس از آن صادر شد که کره جنوبی از برگزاری رزمایش‌های مشترک با آمریکا در هفته آینده و مانورهای منظم بهاری در ماه آینده خبر داد.

وزارت دفاع کره جنوبی روز جمعه اعلام کرد که سئول و واشنگتن هفته آینده به منظور ارتقای کار با ادوات هسته‌ای آمریکا و در راستای مقابله بهتر با تهدیدات کره شمالی، تمرین‌های مشترکی را برگزار خواهند کرد.

در واکنش به این مسئله، وزارت خارجه کره شمالی، ایالات متحده را به دامن زدن به تنش و استفاده از شورای امنیت سازمان ملل به عنوان «ابزاری برای اعمال سیاست‌های خصمانه غیرقانونی» برای فشار به پیونگ یانگ متهم کرد. این وزارتخانه آورده است، کره شمالی در سال جدید میلادی «از هرگونه اقدام نظامی ویژه» به جز فعالیت‌های منظم خودداری کرده بود، اما رزمایش‌های برنامه‌ریزی‌شده‌ واشنگتن و سئول «گرداب بزرگی از تشدید تنش» ایجاد می‌کند. در بیانیه وزارت‌ خارجه کره‌ شمالی آمده است که «اگر گزینه ایالات متحده این است که دندان خود را نشان دهد و با همه چیز با زور برخورد کند، پس در نتیجه همین امر در مورد گزینه کره شمالی نیز می‌تواند صادق باشد.»

کشته شدن ۵۳ نفر در اثر حمله‌ داعش در حمص 

تلویزیون دولتی سوریه اعلام کرد که دست‌کم ۵۳ غیرنظامی در حمله روز جمعه داعش به مرکز سوریه کشته شدند.» این گروه با وجود از دست دادن پایگاه‌های خود در سوریه در ماه‌های اخیر حملات مرگبار خود را چند برابر کرده است. بنا بر گزارش تلویزیون دولتی سوریه، ۵۳ نفر که در جنوب شرقی شهر سخنه در شرق استان حمص مشغول چیدن قارچ دنبلان بودند، در حمله داعش کشته شده‌اند.

حمله به نفتکش اسرائیلی در دریای عرب

خبرگزاری رویترز با انتشار خبری در روز جمعه، از قول یکی از مقام‌های نظامی منطقه خاورمیانه نوشت هفته گذشته یک نفتکش اسرائیلی در آب‌های دریای عرب، مورد حمله قرار گرفت. تایمز آو اسرائیل نوشته حمله به نفتکش موردنظر با استفاده از پهپادهای انتحاری و قایق‌های تندرو صورت گرفت. شکبه آی۲۴نیوز نیز مدعی‌ست این حمله هیچ‌گونه تلفات انسانی یا خسارت مالی نداشته است.

به نوشته رویترز، گزارش آمبری اینتلجنس، شرکت امنیت دریایی بریتانیا، نیز نشان می‌دهد سه «سامانه هوایی بدون سرنشین»، نفتکش اسرائیلی را هدف قرار داده‌اند. شرکت امنیت دریایی بریتانیا ادعا کرده که احتمال می‌دهد، تهران این حمله را ترتیب داده باشد. این در حالی است که پیش از این هم در موارد دیگری اتهاماتی مشابه ایراد شده بود، اما تهران آن‌ها را رد کرده است.

ایران به بیش از پنجاه کشور تسلیحات می‌فروشد 

 یواخیم گالانت، وزیر دفاع اسرائیل روز در کنفرانس امنیتی مونیخ خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شد. این تحریم در پایان سال ۲۰۲۳ منقضی می‌شود. 

 گالانت در این کنفرانس گفت: «ایران آشکارا و نهان درپی نابودی اسرائیل است. تهران به صورت مستقیم و غیر مستقیم از طریق نیروهای نیابتی فعال در نزدیکی مرزهای اسرائیل، در تلاش برای نیل به این هدف خود است». او هم‌چنین مدعی شده ایران به یکی از صادرکنندگان بین‌المللی تسلیحات مبدل شده و به بیش از پنجاه کشور سلاح می‌فروشد.