به گزارش اکوایران، از همان ابتدا که لایحه بودجه ۱۴۰۲ تقدیم مجلس شورای اسلامی شد، رئیس‌جمهور بر عدم افزایش سقف بودجه تاکید داشت. رئیس مجلس نیز با حضور در کمیسیون تلفیق بر این مساله تاکید کرد. با این حال، چند نماینده مجلس از افزایش ۹۰ هزار میلیارد تومانی سقف لایحه بودجه ۱۴۰۲ خبر داده‌اند.

مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه‌ و بودجه، در جلسه‌ای با برخی نمایندگان نسبت به این مساله گلایه کرده و برخی نمایندگان حامی دولت نیز به دنبال برگرداندن سقف بودجه به سقف لایحه پیشنهادی دولت هستند. طی سالیان گذشته افزایش سقف بودجه در تمامی مجالس رقم خورده است.

میرکاظمی به نمایندگان چه گفت؟

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس، با اشاره به جلسه روز یکشنبه تعدادی از نمایندگان مجلس با مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه، به «دنیای اقتصاد» گفت: در جلسه‌ای که با آقای میرکاظمی داشتیم ایشان اعلام کردند سقف لایحه بودجه ۱۴۰۲ در کمیسیون تلفیق ۹۰ همت (90 هزار میلیارد تومان) افزایش یافته است. افزایش سقف بودجه ۱۴۰۲ به دلیل افزایش حقوق‌ها و اضافه شدن پرداختی‌ها به برخی از گروه‌های مختلف در کمیسیون تلفیق بود. باید موضوع افزایش سقف بودجه بررسی شود و اگر چنین موضوعی وجود داشته باشد، باید حذف شود.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: یکی از دلایل نوسان نرخ ارز ناترازی‌هایی است که در بودجه وجود دارد. زمانی‌که این ناترازی‌ها به وجود می‌آید و منابع بودجه تامین نمی‌شود، دولت مجبور است کسری بودجه را از محل استقراض از بانک مرکزی یا انتشار اوراق رفع کند که نهایتا به افزایش پایه پولی و رشد نقدینگی و افزایش تورم منجر می‌شود. تورم هم می‌تواند بر نرخ ارز تاثیرات سوء بگذارد. زمانی‌که تورم داخلی به تورم خارجی افزایش پیدا می‌کند، این تفاوت در نرخ ارز تخلیه می‌شود.

افزایش سقف بودجه مربوط به کدام بخش‌هاست؟

قادی در خصوص اینکه افزایش سقف بودجه در کدام بخش‌ها اتفاق افتاده است، تاکید کرد: «پرداخت‌هایی که برای برخی از گروه‌های آسیب‌پذیر در نظر گرفته شده و همچنین افزایش حقوق‌ها موجب افزایش سقف بودجه ۱۴۰۲ شده است. در زمینه افزایش حقوق نظر دولت افزایش حقوق به ۷ میلیون تومان بود، اما در کمیسیون تلفیق ۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به تصویب رسیده است.»

به گفته این نماینده، دولت ۲۰ درصد افزایش حقوق را نسبت به پایه ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در نظر گرفته بود و پایه حقوق در این شرایط به ۷ میلیون تومان می‌رسید. افزایش پایه حقوق به ۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان برای کشور مشکل ایجاد می‌کند.

سقف بودجه در صحن تغییر می‌کند؟

همچنین محمدرضا میرتاج‌الدینی - عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ - تاکید کرد: برخی از پیشنهادهایی که در کمیسیون تلفیق مطرح شد و رای آورد موجب افزایش سقف لایحه بودجه شد. با توجه به اینکه سیاست بودجه‌ای این است که سقف بودجه افزایش داده نشود احتمالا در صحن مجلس بازگشت به لایحه دولت در این بخش‌ها از سوی نمایندگان پیگیری شود.

او ادامه داد: سقف لایحه بودجه دولت ۱۹۸۴‌هزار میلیارد تومان بود که با افزایش ۹۰ هزار میلیاردی آن در کمیسیون تلفیق، سقف بودجه ۲۰۷۴ هزار میلیارد تومان می‌شود.

استدلال مجلس چیست؟

بهروز محبی نجم‌آبادی - عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس - نیز به دنیای اقتصاد گفت: سقف لایحه بودجه ۱۴۰۲ مقداری افزایش پیدا کرده است. کسانی‌ که سقف لایحه بودجه ۱۴۰۲ را اضافه کردند، قطعا منابع را می‌بینند و باید دید چه منابعی را در نظر گرفتند.

او ادامه داد: به هر حال مجلس هم نظراتی دارد. بر اساس نیازهای معیشتی مردم ممکن است برخی از منابعی که دولت ندیده را مجلس در بودجه ببیند.

از سوی دیگر رحیم زارع - نماینده آباده و سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ - با اشاره به افزایش سقف بودجه ۱۴۰۲ در کمیسیون متبوعش گفت: افزایش سقف بودجه در کمیسیون تلفیق طبیعی است. به نظر می‌رسد سقف بودجه در نهایت ۳ تا ۴ درصد یعنی بین ۶۰ تا ۸۰ همت افزایش یافته باشد.

همچنین کاظم موسوی - عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ - در همین خصوص تاکید کرد: سقف بودجه در کمیسیون تلفیق افزایش پیدا کرده، اما در صحن علنی مجلس در خصوص افزایش سقف بودجه تصمیم نهایی گرفته می‌شود. با توجه به پیشنهادهای درآمدی نمایندگان مجلس سقف بودجه افزایش پیدا می‌کند و این موضوع هر سال اتفاق می‌افتد.

علی رضایی - عضو کمیسیون اقتصادی مجلس - نیز گفت: مقام معظم رهبری فرمودند نمایندگان سقف بودجه را افزایش ندهند. با افزایش سقف بودجه بر دولت فشار می‌آید و چون دولت نمی‌تواند تامین اعتبار کند، مشکلات پیش می‌آید و زمانی‌که آن منابع تامین نشود حتما در مصارف هم مشکلاتی پیش خواهد آمد.

او ادامه داد: بنابراین اراده مجلس هم بر این است که تا جای ممکن سقف بودجه افزایش پیدا نکند؛ مگر آنکه از محل کاهش برخی منابعی باشد که ضروری به نظر نمی‌رسد. مجلس به دنبال این نیست که بار اضافه‌ای را بر دولت تحمیل کند.