به گزارش اکوایران، دیمیتری مدودوف، رئیس جمهوری پیشین روسیه گفت که تنها راه مسکو برای تضمین صلح پایدار با اوکراین آن است که مرزهای کشوهای متخاصم را تا حد امکان به عقب رانده شود حتی اگر این به معنای مرزهای لهستان، کشور عضو ناتو باشد.

 به نوشته خبرگزاری رویترز، مدودف که اکنون در قامت معاون شورای امنیت روسیه فعالیت دارد این اظهارات را دقیقا یک سال پس از اعزام ده ها هزار نیروی نظامی روس به اوکراین در قالب انچه کرملین از آن تحت عنوان عملیات ویژه برای حراست از روس ها یاد می کند، در کانال تلگرام خود بازنشر کرد.

این در حالی است که اوکراین می گوید از خود در برابر یک جنگ استعماری دفاع می کند و متعهد شده که تمامیت ارضی اش از جمله کریمه را که در سال 2014 در اختیار روس ها قرار گرفته را با توسل به اهرم زور بازپس بگیرد.

مدودف، متحد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه پیش بینی کرد که روسیه پیروز میدان نبرد در اوکراین خواهد بود و در نهایت نوعی توافق سست به این جنگ پایان خواهد داد. مدودف گفت: پیروزی حاصل می شود. همه ما می خواهیم که زودتر این اتفاق رخ بدهد و آن روز فرا می رسد. او پیش بینی کرد که مذاکرات سختی با اوکراین و غرب پیش رو است که به نوعی توافق ختم می شود.با این همه به گفته او این توافق فاقد آن چیزی است که او از آن تحت عنوان توافق اساسی در باب مرزهای واقعی می خواند و به یک پیمان امنیتی فراگیر و اروپایی تبدیل نخواهد شد که گسترش مرزهای خود را برای روسیه حیاتی می کند.

مدودف تاکید کرد به همین دلیل است که دستیابی به تمام اهداف علیات ویژه نظامی بسیار با اهمیت است از همین رو عقب راندن مرزهای کشورهایی که ما را تهدید می کنند لازم است حتی اگر این مرز، مرز لهستان باشد.لهستان دارای مرزهای طولانی شرقی با اوکراین و بلاروس، متحد روسیه و مرزی به طول 200 کیلومتر در شمال شرق با کالینینگراد روسیه است. هرگونه تجاوز به مرز لهستان توسط روسیه طبیعتا زمینه را برای درگیری با ناتو هموار می کند.

 جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده  در سخنرانی در ورشو متعهد شده بود که از هر وجب خاک ناتو دفاع کند.مدودف 57 ساله از آغاز جنگ در اوکراین با برخی از تحلیلگران سیاسی که می گویند او یکی از افرادی است که پوتین ممکن است روزی به عنوان جانشینش برگزیند، لحنی به شدت جنگ طلبانه دارد و مداخله های اشکاری می کند.