به گزارش اکوایران، روز یک‌شنبه، مقامات آمریکایی گفتند طبق اطلاعات جدید وزارت انرژی به این نتیجه رسیده‌اند که به احتمال زیاد، نشت آزمایشگاهی در چین باعث همه‌گیری ویروس کرونا شده است. اگرچه آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا در مورد منشأ این ویروس همچنان اختلاف نظر دارند. این وزارت‌خانه قبلا اعلام کرده بود که منشاء ظهور این ویروس معلوم نیست.

به نوشته نیویورک‌تایمز، برخی از مقاماتی که در جریان این اطلاعات قرار گرفته‌اند گفتند که سطح اعتبار اطلاعات نسبتاً پایین بوده و وزارت انرژی با اطمینان کمی به این نتیجه‌گیری رسیده است. مقامات گفتند با این که اطلاعات را با سایر آژانس‌ها به اشتراک گذاشته‌اند اما هیچ یک از آنها موضع قبلی خود را تغییر نداده‌اند.

هنوز اطلاعات به دست‌آمده فاش نشده است. منبع بسیاری از شواهد وزارت انرژی شبکه آزمایشگاه‌های ملی است که برخی از آنها به جای شکل سنتی جمع‌آوری اطلاعات مانند جاسوسی یا رهگیری ارتباطات، از طریق تحقیقات بیولوژیکی عمل می‌کنند.

مقامات دستگاه‌های اطلاعاتی بر این باورند که بررسی شروع همه‌گیری برای بهبود واکنش جهانی به بحران‌های بهداشتی آینده است. آنها هشدار داده‌اند که با توجه به مخالفت چین با تحقیقات بیشتر، یافتن پاسخی در مورد منبع ویروس کرونا دشوار یا حتی غیرممکن است. دانشمندان می‌گویند چین باید توضیح دهد چگونه یک بیماری همه‌گیر که حدود ۷ میلیون تلفات داشته است به وجود آمده است. دولت چین باید درباره منشاء ویروس به محققان کمک کند تا خطر تهدیدات همه‌گیری‌های آتی را بکاهند.

کشف اطلاعات جدید و تغییر دیدگاه این وزارتخانه برای اولین بار در روز یکشنبه توسط روزنامه وال‌استریت ژورنال گزارش شد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی از تایید این اطلاعات خودداری کرد. او گفت که بایدن دستور داد که آزمایشگاه‌های ملی از هر ابزاری برای تعیین منشاء ویروس استفاده کنند.

علاوه بر وزارت انرژی، اف‌بی‌آی نیز با درجه اطمینان متوسط به این نتیجه رسیده است که ابتدا ویروس از موسسه ویروس‌شناسی ووهان چین که روی ویروس کرونا کار می‌کرد، پدیدار شد. مدیر دفتر اطلاعات ملی در اکتبر ۲۰۲۱ اعلام کرد که چهار سازمان اطلاعاتی دیگر و شورای اطلاعات ملی با درجه اطمینان کم به این نتیجه رسیده‌اند که ویروس به احتمال زیاد از طریق انتقال طبیعی ظاهر شد.

آقای سالیوان گفت که این اختلاف نظرات همچنان پابرجا است. او روز یکشنبه به شبکه سی‌ان‌ان گفت: دستگاه‌های اطلاعاتی دیدگاه‌های مختلفی دارند. برخی به یک نتیجه رسیده‌اند، برخی نیز به نتیجه‌ای دیگر. تعدادی نیز گفته‌اند که اطلاعات کافی برای اطمینان ندارند.

آقای سالیوان گفت؛ اگر اطلاعات بیشتری به دست بیاوریم، آن را به کنگره و مردم گزارش خواهیم داد؛ اما در حال حاضر، دستگاه‌های اطلاعاتی پاسخ قاطعی به این پرسش ندارند.

برخی از دانشمندان بر این باورند که طبق شواهد فعلی، از جمله ژن‌های ویروس، بازار بزرگ غذا و حیوانات زنده ووهان محتمل‌ترین مکان ظهور ویروس کرونا است.

مقامات دستگاه‌های اطلاعاتی قرار است در ۸ و ۹ مارس، در جلسات استماع سالانه درباره تهدیدات جهانی در کنگره حاضر شوند. به احتمال زیاد از آوریل هاینز، مدیر اطلاعات ملی و سایر مقامات ارشد در مورد تحقیقات منشاء ویروس سؤال خواهد شد.

نحوه شروع همه‌گیری به محل تفرقه گزارش‌های دستگاه‌های اطلاعاتی تبدیل شده است.

بسیاری از دموکرات‌ها فرضیه نشت آزمایشگاهی را قبول نداشه که برخی می‌گویند علل طبیعی را باور دارند و برخی نیز قائلند که نتیجه‌گیری قطعی، اطلاعات کافی وجود ندارد.

در مقابل، بسیاری از جمهوری‌خواهان واشنگتن معتقدند ویروس از یکی از آزمایشگاه‌های تحقیقاتی ووهان چین آمده باشد. پس از به قدرت‌رسیدن جمهوری‌خواهان کنگره در ماه ژانویه، زیرکمیته‌ای تشکیل شد که وظیفه بررسی نظریه نشت آزمایشگاهی را دارد. انتظار می‌رود که اولین جلسه آن در ماه مارس برگزار شود.

مایک گالاگر، نماینده جمهوری‌خواه ویسکانسین که در عضو کمیته اطلاعات مجلس بوده و ریاست کمیته جدید کنگره در مورد چین را بر عهده دارد، گفت: بیش از یک سال است که شواهد بیشتری به نفع فرضیه نشت آزمایشگاهی به دست آمده است. خوشحالم که برخی از آژانس‌های دولتی به عقل سلیم و ارزیابی مجدد روی آوردند.

روز سه‌شنبه، گالاگر اولین جلسه کمیته جدید تهدیدات چین را برگزار خواهد کرد. گالاگر گفت که جلسات آتی به امنیت زیستی و تلاش‌های چین برای اثرگذاری بر سازمان‌های بین المللی مانند سازمان بهداشت جهانی می‌پردازد. گالاگر در مصاحبه‌ای در روز یکشنبه گفت: کمیته ما می‌تواند رد حزب کمونیست چین در لاپوشانی ریشه‌های همه‌گیری که باعث از دست رفتن جان میلیون‌ها نفر شد را بیابد.

مقامات چینی بارها فرضیه نشت آزمایشگاهی را دروغی خواندند بدون مبنای علمی، انگیزه‌های سیاسی دارد.

در اوایل دولت بایدن، پس از انتقاد از گزارش سازمان جهانی بهداشت، رئیس جمهور به سازمان‌های اطلاعاتی دستور داد تا در مورد منشأ همه‌گیری تحقیق کرده و گزارش دهند. در حالی که تمام شواهد به صورت کامل بررسی نشده‌اند، تحقیقات انجام‌گرفته هیچ اجماعی بین دستگاه‌های اطلاعاتی را به دنبال نداشت.

به گزارش مارس ۲۰۲۱ سازمان بهداشت جهانی، احتمال نشت تصادفی ویروس از آزماشگاه ووهان، بسیار بعید است. نیمی از دانشمندانی که این گزاش را تهیه کردند، توسط چین منصوب شده بودند. مقامات آمریکایی نتایج گزارش را رد کرده‌اند. سازمان‌های اطلاعاتی گفته‌اند که معتقدند هیچ مدرکی وجود ندارد که ویروس عامل کووید ۱۹ عمداً به عنوان یک سلاح بیولوژیکی ساخته شده باشد؛ اما بحث از منشأ طبیعی یا آزمایشگاهی کاملا به جا است.

آنتونی روجیرو، محقق بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها و یکی از کارکنان سابق شورای امنیت ملی که در دوران دولت ترامپ روی مسائل دفاع زیستی تمرکز داشت، گفت که معتقد است چین هنوز اطلاعات مهمی درباره ظهور کرونا را پنهان می‌کند. او گفت که فرضیه نشت آزمایشگاهی نباید رد شود. وی افزود: فرضیه نشت آزمایشگاهی کووید ۱۹ یک تئوری توطئه نبوده نیست.