به گزارش اکوایران، در جریان پنجاه‌و‌دومین نشست شورای حقوق بشر در ژنو، جمعی از کشورها با صدور بیانیه‌ای نسبت به کاربرد حکم اعدام در ایران ابراز نگرانی کردند.

بنا بر گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت بریتانیا، این بیانیه ادعا می‌کند که این کشورها به شدت نگران استفاده از مجازات اعدام در ایران هستند و مدعی است، بین سال‌های 2022 تا 2023 صدها نفر در ایران، از جمله مجرمان نوجوان، اعدام شده‌اند.

این بیانیه با اشاره به اعتراضات اخیر در ایران و طرح ادعاهایی در این مورد تصریح دارد: «مجازات اعدام نباید توسط هیچ دولتی برای مجازات افراد شرکت کننده در تظاهرات و ایجاد ترس در مردم با هدف سرد کردن مخالفان به کار گرفته شود».

کشورهای آلبانی، آندورا، استرالیا، اتریش، بلژیک، بوسنی، بلغارستان، کانادا، کلمبیا، کاستاریکا، شیلی، کرواسی، قبرس، چک، دانمارک، اکوادور، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایرلند، ایتالیا، لاتویا، لیختن‌اشتاین، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالتا، جزایر مارشال، مولداوی، موناکو، مونتنگرو، هلند، نیوزلند، مقدونیه شمالی، نروژ، پاراگوئه، پرو، لهستان، پرتغال، رومانی، سان مارینو، اسپانیا، اسلوونی، اسلواکی، سوئد، سوییس، اوکراین، انگلیس، اروگوئه، آمریکا و رژیم اسراییل از جمله امضاکنندگان این بیانیه بوده‌اند.