به گزارش اکوایران، «حمله پهپادی اوکراین به مسکو»، «خیز سوناک برای پایان دادن به تنش ها با اتحادیه اروپا»، «یارکشی واشنگتن در آسیای مرکزی»، «تردید اوکراین دباره هم‌صدایی پکن و مسکو»، «کشته شدن یک آمریکای در تنش‌های کرانه باختری»، «پشت پرده سفر الکاظمی به ایران»، « موضع گیری تند آلمان علیه ایران» و «تاکید عبداللهیان بر نقشه راه جدید میان تهران و آژانس بین المللی انرژی اتمی» بخشی از مهم ترین سر خط اخبار در نیم روز گذشته بوده است.

حمله پهپادی اوکراین به مسکو؛ پروازهای سن پترزبورگ به حالت تعلیق درآمد

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که پس از آن که فرودگاه سن پترزبورگ به مدت یک ساعت پروازهایش را به حالت تعلیق دراورد، رزمایش های دفاع هوایی را حضور جت های رهگیر اجرایی کرده است. به نوشته خبرگزاری رویترز، پیشتر مقام های کرملین در کانال تلگرام بدون آن که دلیل تعلیق پروازها را اعلام کنند، رزمایش را رسانه ای کردند. با این همه گزارش های ابتدایی تایید نشده گفتند که شی ناشناسی مانند پهپاد موجب تعلیق پروازها شد.بعد از آن گزارش هایی آمد مبنی بر ساقط شدن پهپادهایی در جنوب شرق گفته  می شود یکی از پهپادها در نزدیکی نیروگاه گازی در شهر کولومنا واقع در جنوب شرقی مسکو سقوط کرده است.مسکو.یک ساعت بعد از آن وزارت دفاع روسیه از رزمایشی خبر داد که در آن جت های جنگده در فضای هوایی غرب روسیه به پرواز در آمدند. وزارت دفاع روسیه همزمان با انتشار این خبر ضمن تأیید تلاش اوکراین برای حملات پهپادی، دراین‌باره اعلام کرد که اوکراین شب گذشته با پهپادهایی تلاش کرد به دو منطقه روسیه حمله کند.

عضویت اوکراین در ناتو در درازمدت

دبیرکل ائتلاف پیمان آتلانتیک شمالی در بحبوحه تهاجم روسیه به اوکراین گفت: «اوکراین در دراز مدت به عضویت ناتو درخواهد آمد.» ینس استولتنبرگ، دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) همچنین بر این موضوع تاکید کرد که مساله فوری این است که اوکراین یک کشور مستقل از روسیه باقی بماند.

دبیرکل ناتو در جریان بازدید از هلسینکی، پایتخت فنلاند به خبرنگاران گفت: «متحدان ناتو توافق کرده‌اند که اوکراین به عضویت این گروه درآید، اما چشم‌‌انداز آن بلندمدت است.» او ادامه داد: «اکنون مساله این است که اوکراین به عنوان یک کشور مستقل پیروز شود و ما هم باید از این کشور حمایت کنیم.»

پس از تهاجم روسیه، ولادیمیر زلنسکی، رییس جمهوری اوکراین از این ائتلاف نظامی خواسته بود که به کشورش امکان «عضویت سریع» بدهد.ینس استولتنبرگ در کنفرانسی مطبوعاتی با سانا مارین، نخست وزیر فنلاند گفت که وقتی جنگ تمام شد، «ما باید اطمینان حاصل کنیم که تاریخ تکرار نخواهد شد». نخست‌وزیر فنلاند هم ادامه داد: «من می‌بینم که در آینده، اوکراین بخشی از اتحادیه اروپا و همچنین عضوی از ناتو خواهد بود.»

خیز سوناک برای پایان دادن به تنش ها با اتحادیه اروپا

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا با سفر به ایرلند شمالی تلاش کرد تا قراداد جدید خود با اتحادیه اروپا را برای تسهیل تجارت پس از اجرایی شدن برگزیت، محقق کند، رخدادی که امدواری ها در باب پایان بن بست سیاسی در ارتباط با این منطقه را افزایش داد. به نوشته خبرگزاری رویترز، سوناک در تلاش است تا از حمایت همه طرف ها در ایرلند شمالی اطمینان حاصل کند تا بدین طریق بتواند روابط با اتحادیه اروپا و ایالات متحده را بدون خشمگین کردن قانونگذاران حزب خود و بلفاست را که به برگزیت تمایل دارند را حفظ کند.این توافق با هدف حل تنش های ناشی از پروتکل ایرلند شمالی است؛ توافق پیچیده ای که قوانین تجاری را برای منطقه تحت حاکمیت بریتانیا تعیین می کند؛ قوانینی که لندن پیش از خروج از اتحادیه اروپا در سال 2020 با ان موافق بود اما حالا می گوید قابل اجرا نیست. با هدف بازنگاه داشتن مرزهای حساس سیاسی با ایرلند، ایرلند شمالی در بازار واحد اتحادیه اروپا ماند و این احتمال را ایجاد کرد که به ارامی از بریتانیا فاصله بگیرد.با این همه سوناک می گوید توافق پیشنهادی اش اتحادیه را تقویت می کند و تمامی قواعد واردات را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

یارکشی واشنگتن در آسیای مرکزی؛ تلاش آمریکا برای منزوی کردن مسکو

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا با رهبران آسیای مرکزی دیدار کرد چرا که واشنگتن به دنبال تعامل عمیق تر با جمهوری های پیشین منطقه به دنبال حمله روسیه به اوکراین است. به نوشته خبرگزاری رویترز، سفر بلینکن به پایتخت های قزاقستان و ازبکستان، نخستین سفرش به منطقه در قامت دیپلمات ارشد دولت بایدن بود. شواهد نشان می دهد که تنها چند روز بعد از گذشت سالگرد حمله روسیه به اوکراین، واشنگتن به دنبال آزمودن میزان نفوذ مسکو در منطقه ای است که قرقیزستان، تاجیکستان و ترکمنستان در آن تعریف شده اند.فعلا رهبران این منطقه برای رویارویی با روسیه جرات پیدا کرده اند با این همه از پیامدهای جنگ در اوکراین چون افزایش بهای مواد غذایی و سوخت اسیب دیده اند و به دنبال مسیرهای بالقوه و به دلیل رساندن کالاهای تحریم شده به روسیه مورد سوء ظن هستند.از همین رو بلینکن گفت که واشنگتن به دنبال آن است تا به شرکت هایی که با مسکو همکاری دارند برای قطع این ارتباط فرصت دهد. او 25 میلیون دلار بودجه برای حمایت از رشد اقتصادی این گروه از کشورها را اعلام کرد.

تردید اوکراین درباره هم صدایی نظامی چین و روسیه

کیریلو بودانوف، رئیس اداره اطلاعات نظامی اوکراین گفت که کی‌یف هیچ نشانه‌ای از قصد چین برای ارسال تسلیحات به روسیه مشاهده نمی‌کند.به نوشته یورونیوز، رئیس اداره اطلاعات نظامی اوکراین در گفتگو با اشاره به نظر برخی مقام‌های آمریکایی مبنی بر احتمال ارسال تسلیحات چینی به روسیه، گفت که او با این نظر موافق نیست.بودانوف گفت: «در حال حاضر فکر نمی‌کنم که چین با ارسال تسلیحات به روسیه موافقت کند.من هیچ نشانه‌ای از این موضوع را حتی در حد بررسی مشاهده نمی‌کنم.» رئیس اداره اطلاعات نظامی اوکراین در ادامه گفت که او بر اساس واقعیت‌ها و نه گفته افراد حرف می‌زند. پیش‌تر ویلیام برنز، مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) گفته بود که کشورش «اطمینان دارد» که چین در حال بررسی ارائه تجهیزات مرگبار به روسیه است.

کشته شدن یک آمریکای در تنش های کرانه باختری؛ واشنگتن محکوم کرد

واشنگتن اعلام کرد که یک اسرائیلی آمریکایی‌تبار در کرانه باختری به ضرب گلوله در درگیری‌های خشونت‌بار میان شهرک‌نشینان یهودی و فلسطینیان کشته شده است.به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که کشورش کشتن دو شهروند اسرائیلی در نزدیکی نابلس و کشتن یک اسرائیلی آمریکایی‌تبار در نزدیکی اریحا را محکوم می‌کند.او در ادامه گفت که واشنگتن همچنین خشونت گسترده و بی‌رویه شهرک‌نشینان یهودی علیه غیرنظامیان فلسطینی را پیش از این تیراندازی محکوم می‌کند.به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در حمله شهرک‌نشینان یهودی به یک روستای فلسطینیان در کرانه باختری که در جریان آن چندین ساختمان‌ و خودرو به آتش کشیده شدند، یک فلسطینی کشته و ۳۰۰ نفر دیگر مجروح شدند. پرایس گفت که این اعمال کاملا غیرقابل قبول هستند.او گفت که واشنگتن از درخواست‌های رئیس جمهوری و نخست وزیر اسرائیل برای پایان دادن به خشونت‌ها حمایت می‌کند.

پشت پرده سفر الکاظمی به ایران؛ دیدار مقام های ریاض و تهران قریب الوقوع است؟

ایسنا: العربی الجدید در گزارشی به سفر اخیر مصطفی الکاظمی، نخست وزیر پیشین عراق به تهران و دیدار و رایزنی با مقامات ارشد ایران پرداخت و نوشت که سفر هفته گذشته مصطفی الکاظمی، نخست وزیر پیشین عراق به تهران و دیدار با مقامات عالی رتبه ایران در چارچوب پرونده وساطت میان تهران و ریاض است؛ پرونده ای که الکاظمی در زمان نخست وزیری اش در سال ۲۰۲۰ آن را پایه گذاری کرد.براساس این گزارش الکاظمی به عنوان میانجیگر پیام های جدیدی میان ایرانی ها و سعودی ها رد و بدل کرد و می توان آن ها را مثبت توصیف کرد و نشان دهنده پیشرفت گسترده در روابط ایران و عربستان در مرحله اخیر است.این مسئول عراقی خاطرنشان کرد که نخست وزیر پیشین عراق بار دیگر به طور رسمی نقش میانجیگری را بر عهده گرفته است و دولت محمد شیاع السودانی، نخست وزیر کنونی عراق به دلیل تمایل تهران و ریاض به ادامه وساطت توسط الکاظمی، با این امر موافقت کرده است.یک مسئول دیگر عراقی با اشاره به تبادل پیام های مثبت میان تهران و ریاض و سفر فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان و بعد از آن حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران به بغداد گفت که سفر الکاظمی به تهران در راستای دیدار رسمی و قریب الوقوع میان ایران و عربستان به میزبانی عراق است.

موضع گیری تند آلمان علیه ایران، اسرائیل: تنها دو گزینه برای مقابله با ایران وجود دارد

ایسنا: وزیر امورخارجه آلمان در ادامه اتهام‌پراکنی‌های خود علیه کشورمان، ایران را تهدید امنیتی منطقه عنوان کرد.آنالنا بربوک، وزیر امورخارجه آلمان در دیدار پخود با الی کوهن، وزیر امورخارجه رژیم اسرائیل این ادعاها را تکرار کرد و گفت که جمهوری اسلامی ایران بزرگ‌ترین تهدید امنیتی در منطقه است.بنابر گزارش پایگاه خبری News In Germany، او همچنین با تکیه بر ادعای یک رسانه‌ غربی مبنی بر غنی‌سازی بالای ۸۰ درصد اورانیوم در ایران تاکید کرد که این سطح از غنی‌سازی هیچ توجیه غیرنظامی ندارد و ایران نباید به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.همزمان وزیر خارجه اسرائیل که در آلمان به سر می برد  مدعی شد که برای مقابله با ایران دو گزینه تحریم و اقدام نظامی مطرح است.درحالی که رسانه های اسرائیلی اخیرا به نقل از منابع دپیلماتیک این رژیم اقرار کردند که توان حمله نظامی به ایران را ندارند و این امر پیامدهای سختی برای آن ها به دنبال خواهد داشت، الی کوهن، وزیر خارجه این رژیم در اظهاراتی گفت که برای مقابله با ایران دو گزینه وجود دارد؛ بازگرداندن تحریم ها و یا گزینه جدی نظامی.

تاکید عبداللهیان بر نقشه راه جدید میان تهران و آژانس بین المللی

ایسنا، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، در حاشیه سفر به سوئیس در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی اعلام کرد که قرار است که مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی طی روزهای آینده به تهران سفر کند.امیرعبداللهیان با بیان اینکه در حاشیه شرکت در این نشست با برخی از مقامات شرکت کننده نیز دیدار و رایزنی داشته و در مورد مسائل دو جانبه و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کردند، تصریح کرد: در همین چارچوب روز گذشته ملاقات مهمی با دبیرکل سازمان ملل متحد داشتیم و مسائل مهمی را در این دیدار با ایشان مورد بحث و گفت‌وگو قرار دادیم. از جمله بحث و گفت‌وگوها برای رفع تحریم‌ها و همکاری‌هایی که بر اساس یک نقشه راه جدید بین تهران و آژانس بین‌المللی در جریان است.