به گزارش اکوایران، پیش از این، سفر ماه ژانویه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به کشور امارات متحده عربی به زمانی دیگر موکول شد. اکنون به گفته سه مقام اسرائیلی، اماراتی‌ها نگران بودند که این دیدار، تنش‌های منطقه‌ای با ایران را افزایش دهند.

به نوشته پایگاه اکسیوس، جزئیات تعلیق سفر نتانیاهو، با آنچه که مقامات این رژیم در آن زمان اعلام کردند متفاوت است. این اطلاعات همچنین اختلاف طرفین در مورد موضوع رسمی در قبال ایران را روشن ساخت.

سفر نتانیاهو قرار بود پنجمین دیدار رسمی‌اش از امارات باشد. نخست‌وزیر اسرائیل در کابینه پیشین خود برنامه داشت که برای گرامی‌داشت پیمان ابراهیم که رابطه کشورهای عرب و اسرائیل را رسمی می‌کرد، به امارات سفر کند.

زمانی که نتانیاهو در سال گذشته دوباره سکان هدایت اسرائیل را به دست گرفت، اعلام کرد که اولین سفر خارجی‌اش، به امارات خواهد بود.

در دسامبر سال ۲۰۲۲، دفتر نخست‌وزیر، برای سفر او در هفته دوم ژانویه به امارات، خبرنگاران را توجیه کرد؛ اما در ۳ ژانویه و چند ساعت پس از حضور ایتامار بن‌گویر، وزیر راست‌گرا اسرائیلی در مسجدالاقصی (حرم شریف)، نتانیاهو اعلام کرد کرد سفرش عقب افتاده است.دفتر نخست‌وزیری گفت که تغییر تاریخ سفر مربوط به مسائل امنیتی و لجستیکی بوده و ربطی به ماجرا مسجدالاقصی ندارد.

اما به گفته سه منبع اسرائیلی که مستقیما در جریان برنامه‌ریزی سفر بودند، علت تأخیر سفر مسائل لجستیکی نبود. از طرفی، اماراتی‌ها می‌خواستند که سفر اسرائیلی‌ها برای گرامیداشت پیمان ابراهیم و برقراری روابط دوجانبه اسرائیل و امارات بوده و ماجرای دیگری بر این دیدار سایه نیندازد.

از آن طرف، به گفته مقامات، نتانیاهو قصد داشت از این سفر برای فرستادن سیگنالی به ایران استفاده کند. به گفته مقامات، اماراتی‌ها نگران بودند که نخست‌وزیر اسرائیل در خاک این امیرنشین علیه ایران حرفی بزند. آن‌ها نگران افزایش تنش‌ها با ایران بوده و تصمیم گرفتند سفر را به عقب بیاندازند.

مقامات اسرائیلی گفتند که نتانیاهو با درک موقعیت موجود، قول داد که هرگونه دیدار تنها بر مسائل دوجانبه متمرکز باشد. اما از آن زمان، تنش‌های به وجودآمده در کرانه باختری، به سد دیگری برای سفر اسرائیلی‌ها تبدیل شده است.