به گزارش اکوایران، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، دیدار نادری از سربازان روسی که در اوکراین اشغالی خدمت می‌کنند، داشته است - دیداری که احتمالاً بیشتر برای انظار عمومی بوده است تا برای روحیه سربازان.

بنابر گزارش سی‌ان‌ان، ویدئوی کوتاهی که توسط وزارت دفاع روسیه منتشر شده، شویگو را در یک هلیکوپتر و سپس به طور مختصر با فرماندهان در میان تعدادی ساختمان‌ به شدت آسیب دیده نشان می‌دهد. مکان یابی ویدیو بلافاصله امکان پذیر نبود.

وزارت دفاع اعلام کرد که شویگو «از پست فرماندهی پیشروی یکی از تشکیلات نیروهای وستوک در جنوب دونتسک بازرسی کرده است.»

از این ویدئو به نظر نمی‌رسد که شویگو به فعال‌ترین قسمت‌های خط مقدم نزدیک بوده باشد.

منتقدان روسی شویگو بارها او را فردی خارج از دسترس و دور از واقعیت‌های جنگ توصیف کرده‌اند. یوگنی پریگوژین - رئیس شرکت نظامی خصوصی واگنر - مرتباً در خطوط مقدم در اطراف شهر باخموت ظاهر می‌شود و اغلب وزارت دفاع را به محروم کردن جنگجویان خود از منابع و بی کفایتی بوروکراتیک متهم می کند.

پریگوژین روز جمعه گفت که جنگنده‌های او تقریباً باخموت را محاصره کرده‌اند، تنها جایی که ممکن است نیروهای روسی بتوانند به زودی در آن به موفقیتی دست یابند.

1573

سفر شویگو ممکن است به عنوان پاسخی به حضور رو به جلو پریگوژین و همچنین برای قوّت دادن به عملیات روسیه باشد. در حالی که روسیه در اطراف باخموت دستاوردهای فزاینده‌ای داشته است (با هزینه گزاف) و حملات توپخانه، تانک و هوایی روسیه در بسیاری از مناطق به طور قابل توجهی تشدید شده اند، بیشتر خط مقدم طولانی میان دو طرف در همان جایی است که سه ماه پیش بوده است.

این رکود به رغم بسیج 300،000 نفری روسیه در پاییز گذشته و تلاش برای تمرکز منابع در صحنه دونباس است، پس از آن که روسیه در ماه نوامبر از تقریباً نیمی از منطقه خرسون در جنوب عقب نشینی کرد.

ویدئوی منتشر شده توسط وزارت دفاع، شویگو را در جلسه‌ای با سه افسر ارشد درگیر در جنگ نشان می دهد: سرهنگ ژنرال میخائیل میزینتسف، سرگئی رودسکوی و رستم مرادوف. این احتمالاً برای نشان دادن این است که علیرغم اظهارات پریگوژین، وزارت دفاع کاملاً کنترل عملیات را در دست دارد.

اما این تا حدی گیج کننده است که به نظر می‌رسد مردی که مستقیماً مسئول کل عملیات در اوکراین است - والری گراسیموف - بخشی از این بازدید حساب شده نبوده است.

حضور مرادوف قابل توجه است. او به عنوان فرمانده ناحیه نظامی شرقی، بارها توسط وبلاگ نویسان نظامی روسی و حتی نیروهای تحت فرمانش به دلیل تاکتیک‌هایی که منجر به تلفات سنگین شده است، مورد انتقاد قرار گرفته است، به ویژه در اطراف شهر وهلهدار، جایی که نیروهای روسی در ژانویه متحمل خسارات فاجعه بار شدند.

کانال تلگرامی طرفدار واگنر، منطقه خاکستری ماه گذشته در مورد مرادوف نوشت: «این ترسو در نقطه کنترل نشسته است و ستون پس از ستون نیروها را به میدان می فرستد تا زمانی که فرمانده‌های تیپ‌های درگیر در حمله وهلهدار نیز در خط تماس کشته شوند.»

با وجود اعزام تعداد قابل توجهی از نیروهای تهاجمی روسیه، ووهلدار همچنان در دست اوکراین است.

در ویدئوی وزارت دفاع که روز شنبه منتشر شد، شویگو در حال اهدای جایزه به چند سرباز دیده می‌شود و می‌گوید: «هنوز کار زیادی در پیش است. من واقعاً امیدوارم که شما همچنان صادقانه به کشورمان خدمت کنید. موفق باشید، و البته، زنده به خانه بازگردید!»

اشاره‌ای دیگر به این موضوع که رهبران روسیه انتظار دارند برای دستیابی به اهداف تهاجم مسیری طولانی در پیش باشد، چشم‌اندازی که با کمپین برق آسایی که یک سال پیش وعده داده شده بود فاصله بسیار دارد.