به گزارش اکوایران، «تشدید شکاف میان واگنرها و ساختار دفاعی روسیه»، «ارتش تایپه در حالت آماده باش»، «حمایت مالی عربستان ازسلطان»، «رونمایی از بمب افکن آمریکایی در شبه جزیره کره»، «حزب حامی اوکراین، پیروز کارزار پارلمانی استونی» و «ادعای فاکس نیوز درباره توافق محرمانه تهران و مسکو» بخشی از مهم ترین سرخط اخبار در نیم روز گذشته بوده است.

تشدید شکاف میان واگنرها و ساختار دفاعی روسیه

یوگنی پریگوژین، رهبر گروه واگنرها گفت که نماینده اش از دسترسی به مقر فرماندهی نظامی روسیه در اوکراین محروم شده است چرا که شکاف ها میان او با تشکیلات دفاعی افزایش یافته است. به نوشته خبرگزاری رویترز، پریگوژین گفت که این رخداد یک روز پس از آن رخ داد که فرمانده واگنرها از تاسیسات دفاعی روسیه درخواست مهمات کرد. پریگوژین گفت که 5 مارس نامه ای را در اختیار فرمانده گروه «اس ام او» در باب نیاز فوری به تخصیص مهمات نوشتم، 6 مارس گذرنامه نماینده من در ستاد رد شد و از دسترسی اش به این نهاد جلوگیری به عمل آمد. شبه نظامیان واگنر در باخموت اوکراین و تصرف این شهر نقش کلیدی ایفا کردند با این همه هفته ها است که این چهره از این که نقش خود و گروهش کم رنگ جلوه داده شده و سهمششان در این پیروزی مورد توجه جدی قرار نگرفته، شکایت دارد.در ویدئویی که اخیرا منتشر شده، پریگوژین از این که گروهش از داشتن مهمات بیشتر محروم شده اند، بار دیگر شکایت کرد. پیشتر هم میان واگنرها و نظامیان روس بالاخص فرماندهان ارشد روسیه نوعی چند صدایی و اختلاف وجود داشت و حالا به ظر می رسد شکاف ها عمیق تر هم شده است.

ارتش تایپه در حالت آماده باش!

در میانه فزایش تنش‌ها بر سر تنگه تایوان، وزیر دفاع این جزیره هشدار داد که تایوان در سال جاری میلادی به دلیل احتمال ورود ناگهانی ارتش چین به مناطق نزدیک این جزیره، باید در حالت آماده باش قرار بگیرد.به نوشته خبرگزاری رویترز، چین در سال‌های اخیر فعالیت‌های نظامی خود را در اطراف تایوان افزایش داده است؛ اما با این حال تایوان هنوز گزارشی از رویدادی مبنی بر ورود نیروهای چینی به منطقه مجاور این جزیره منتشر نکرده است.چیو کو-چنگ، وزیر دفاع تایوان در پاسخ به سوالات قانونگذاران در پارلمان گفت: هم‌زمان با اینکه تایوان مبادلات نظامی خود را با ایالات متحده آمریکا افزایش می‌دهد؛ موضوعی که پکن را خشمگین می‌کند، ارتش آزادی‌بخش خلق چین احتمالا بهانه‌هایی پیدا می‌کند تا وارد مناطق نزدیک مرز هوایی و دریایی تایوان شود.او در ادامه ادعای خود عنوان داشت: ارتش آزادی‌بخش خلق چین احتمالا به طور ناگهانی وارد مناطق مجاور تایوان شود. از همین رو تایوان آماده‌سازی‌هایی را انجام داده تا درصورتی که بالون‌ها و پهپادهای چینی وارد تایوان شوند، اولین شلیک را انجام دهد.

 حمایت مالی عربستان از« سلطان»

عربستان سعودی اعلام کرد که5 میلیارد دلار به بانک مرکزی ترکیه واریز کرده که احتمالا به آنکارا کمک می‌کند تا ارزش لیر که مدت‌هاست ضعیف شده را تقویت کند. این وضعیت پس از زلزله شدید ماه گذشته که جنوب شرق این کشور و شمال سوریه را لرزاند، بدتر هم شده بود.به نوشته یورونیوز، این سپرده‌گذاری سنگ بنای بهبود روابط عربستان و ترکیه را پس از سال‌ها تنش بین دو کشور فراهم خواهد کرد. این روابط پس از قتل جمال خاشقچی، ستون‌نویس روزنامه واشنگتن پست در کنسولگری عربستان در خاک ترکیه در سال 2018 تیره و تار شده بود.علاوه براین چنین فعلی  احتمالا به تقویت رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه قبل از انتخابات دور بعدی در سال جاری کمک خواهد کرد.عربستان این خبر را از طریق بیانیه‌ای در خبرگزاری دولتی این کشور اعلام کرد. این سپرده‌گذاری به عنوان «نشان همکاری نزدیک و روابط تاریخی‌ای که بین این پادشاهی و جمهوری ترکیه و مردم برادر آن وجود دارد» توصیف شده است. گفته می‌شود که این پول از صندوق توسعه عربستان تامین شده است.در این بیانیه هیچ جزییاتی در مورد نحوه استفاده از پول یا اینکه عربستان می‌تواند آن را دوباره پس بگیرد، گفته نشده است.

رونمایی از بمب افکن آمریکایی در شبه جزیره کره

در حالی که تنش ها در شبه جزیره کره افزایش یافته، دولت آمریکا می خواهد تا یک فروند بمب‌افکن هسته‌ای خود را به رزمایش مشترک به کره جنوبی اعزام کند.به نوشته خبرگزاری رویترز، بمب افکن «بی -۵۲» آمریکا قرار است به زودی عازم رزمایش مشترک سئول و واشنگتن در شرق آسیا شود، فعلی که به نوعی بخشی از تنش آفرینی های تازه آمریکا در این منطقه به بهانه تهدیدات هسته ای و موشکی کره شمالی است.این در حالی است که کیم سون گیونگ، معاون وزیر خارجه کره شمالی در سازمان‌های بین‌المللی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: سازمان ملل و جامعه جهانی باید قاطعانه از آمریکا و کره جنوبی بخواهند فوراً اظهارات تحریک‌آمیز و رزمایش‌های نظامی مشترک را متوقف کنند.در هفته‌ها و ماه‌های اخیر به علت رزمایش‌های مشترک و مداوم آمریکا و کره جنوبی در نزدیکی مرزهای کره شمالی، و اقدامات واکنشی و آزمایش‌های موشکی کره شمالی، وضعیت و تنش‌ها در شبه‌جزیره کره تشدید شده است؛ در اواخر فوریه، «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد بدون اشاره به اقدامات تحریک‌آمیز واشنگتن و سئول، آزمایش‌های موشکی کره شمالی را محکوم کرد که با واکنش تند مقامات کره شمالی روبرو شد.

حزب حامی اوکراین؛ پیروز کارزار پارلمانی استونی

رای دهندگان در استونی اعضای پارلمان جدید را در حالی انتخاب کردند که نتایج کامل انتخابات نشان‌دهنده پیروزی بزرگ برای حزب نخست وزیر این کشور محسوب می‌شود.به نوشته خبرگزاری الجزیره، با شمارش ۹۹ درصد آرا، گروه لیبرال کایا کالاس نخست وزیر استونی توانست ۳۱.۶ درصد آرا را کسب کند، در حالی که حزب راست افراطی و مخالف اتحادیه اروپا به نام " EKRE" فقط ۱۶.۱ درصد آرا را کسب کرد.کالاس ۴۵ ساله پس از کسب این پیروزی برای حزبش در انتخابات پارلمانی استونی خطاب به حامیانش گفت: این نتیجه که البته هنوز نهایی نشده، به ما این اجازه را می‌دهد تا با هم یک دولت خوب تشکیل بدهیم.نتایج اولیه حاکی از آن بود که شش حزب توانستند حداقل پنج درصد رای لازم برای ورود به پارلمانی با ۱۰۱ کرسی را به دست آورند.استونی با جمعیت ۱.۳ میلیون نفری در مرز شمال غربی روسیه و یکی از حامیان جدی کی‌یف از زمان حمله مسکو محسوب می‌شود.نخست وزیر استونی گفته که هر دولتی که تشکیل بدهد به فشار علیه روسیه ادامه می‌دهد. او افزود: ما باید به امنیت خودمان علاقه‌مند باشیم. همسایه ما روسیه ناپدید نمی‌شود و نخواهد شد. بنابراین، ما باید با این کشور همکاری کنیم.

ادعای فاکس نیوز درباره توافق محرمانه تهران و مسکو

شبکه فاکس نیوز به نقل از منابع اطلاعاتی خارجی مدعی شده ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه موافقت کرده اورانیوم غنی‌شده را که پس از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ از ایران دریافت کرده بود، در صورت شکست توافق به تهران بازگرداند.این منابع اطلاعاتی که گفته می‌شود به شرط ناشناس بودن با فاکس نیوز مصاحبه کرده‌اند، مدعی شدند در چارچوب توافق دو کشور، روسیه متعهد شده در صورت خروج آمریکا از توافق، در سریع‌ترین زمان ممکن تمامی اورانیوم غنی‌شده را به ایران بازگرداند.وزارت خارجه آمریکا این گزارش را نه تایید و نه رد کرده و می‌گوید: ما در مورد گزارش‌های اطلاعاتی محرمانه ادعایی اظهار نظر نخواهیم کرد، اما در هر صورت برجام ماه‌هاست در دستور کار قرار نگرفته است.این گزارش ادعایی فاکس‌نیوز دقیقا پس از سفر رافائل گروسی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران و دیدارهای موفقیت‌آمیز او با مقامات کشورمان بوده است. درپی این سفر رسانه‌های آمریکایی به دنبال فضاسازی علیه ایران هستند.