به گزارش اکوایران، ائتلاف اپوزیسیون ترکیه متعهد شده است که در صورت پیروز شدن در انتخاباتی که در 14 ماه مه برگزار می‌شود، بسیاری از سیاست‌های رئیس‌جمهور فعلی ترکیه، رجب طیب اردوغان را معکوس خواهد کرد. این ائتلاف روز دوشنبه، کمال قلیچ‌داراوغلو، رئیس حزب جمهوری‌خواه خلق (CHP) را به عنوان نامزد ریاست‌جمهوری خود معرفی کرد.

بنابر گزارش رویترز، اتحاد ملت، متشکل از شش حزب، وعده بازگشت به دموکراسی پارلمانی، عقب نشینی از سیاست‌های اقتصادی غیرمتعارف و ایجاد یک تغییر عمده در سیاست خارجی را داده است.

در اینجا جزئیات برنامه سیاسی ائتلاف مخالفان اردوغان آمده است:

اصلاحات قانونی و اجرایی

وعده اصلی اتحاد ملت این است که ترکیه را به یک سیستم پارلمانی بازگرداند که به گفته آنها از سیستمی که پیش از سال 2018 -و تغییر این کشور به سیستم ریاست جمهوری فعلی توسط اردوغان- وجود داشت، «قوی‌تر» است.

آنها پست نخست وزیری را که در سال 2017 توسط اردوغان از طریق رفراندوم حذف شد، باز خواهند گرداند.

آنها همچنین قول داده‌اند که ریاست جمهوری را به یک نقش "بی طرف" و بدون مسئولیت سیاسی تبدیل کنند. از جمله تعهدات آنها لغو حق وتوی رئیس جمهور در قوانین و صدور احکام است.

رئیس‌جمهور، که باید روابط خود را با گروه‌های سیاسی قطع کند، تنها یک دوره هفت ساله خدمت می‌کند و پس از آن از فعالیت سیاسی منع می‌شود.

اختیارات مجلس برای خروج از توافقات بین المللی در قانون اساسی گنجانده خواهد شد. پارلمان همچنین در برنامه‌ریزی بودجه دولت اختیارات بیشتری خواهد داشت.

در مدیریت دولتی، هیأت‌ها و دفاتر زیرمجموعه ریاست جمهوری منحل و وظایف آنها به وزارتخانه‌های ذیربط منتقل می‌شود.

اقتصاد

اتحاد ملت وعده داده است که تورم را که در ماه فوریه 55 درصد بود، طی دو سال تک رقمی کند و ثبات لیر ترکیه را که در پنج سال گذشته 80 درصد از ارزش خود را از دست داده است، بازگرداند.

آنها استقلال بانک مرکزی را تضمین خواهند کرد و رویه‌هایی مانند اجازه دادن به کابینه برای انتخاب رئیس این نهاد را لغو خواهند کرد.

GettyImages-1398519651

آنها قول داده اند به سیاست‌هایی که با نرخ ارز شناور تداخل دارند، پایان دهند؛ از جمله طرح دولت فعلی که از سپرده‌های لیر در برابر کاهش ارزش پول محافظت می‌کند.

آنها متعهد شده‌اند که هزینه‌های دولت را با کاهش تعداد هواپیماهای مورد استفاده ریاست جمهوری، تعداد خودروهای مورد استفاده کارمندان دولت و فروش برخی از ساختمان‌های دولتی کاهش دهند.

آنها تمام پروژه‌های مشترک بین بخش عمومی و خصوصی را بازبینی خواهند کرد.

آنها پروژه نیروگاه هسته‌ای آکویو را بررسی خواهند کرد و در مورد قراردادهای گاز طبیعی مذاکره مجدد خواهند کرد و خطر وابستگی به برخی کشورها برای واردات گاز را کاهش خواهند داد.

سیاست خارجی

بلوک مخالفین شعار «صلح در خانه، صلح در جهان» را به عنوان سنگ بنای سیاست خارجی ترکیه اتخاذ خواهد کرد.

این ائتلاف در حالی که قول داده است برای «تکمیل فرآیند الحاق» برای عضویت کامل در اتحادیه اروپا تلاش کند، قول داده است که توافقنامه پناهندگان ترکیه در سال 2016 با اتحادیه اروپا را نیز بازبینی کند.

آنها همچنین وعده داده اند که روابط بر مبنای اعتماد متقابل با ایالات متحده برقرار کنند و ترکیه را به برنامه جت‌های جنگنده F-35 بازگردانند.

آنها می‌گویند که ترکیه روابط خود را با روسیه حفظ خواهد کرد «با درک این که هر دو طرف برابر هستند و با گفت و گوی متعادل و سازنده تقویت می شوند»

اصلاحات قانونی

این شش حزب متعهد شده اند که استقلال قوه قضائیه را که در حال حاضر تحت کنترل اردوغان و متحدانش است، تضمین کنند.

تمایل قضات به تبعیت از احکام دادگاه قانون اساسی و دادگاه حقوق بشر اروپا هنگام ارزیابی ارتقاعات در نظر گرفته خواهد شد.

قضات و دادستان‌هایی که حقوق اساسی را نقض می‌کنند که منجر به جریمه شدن ترکیه در دو دادگاه می شود، مجبور به پرداخت جریمه خواهند شد. تدابیری اتخاذ خواهد شد تا اطمینان حاصل شود که دادگاه‌ها به سرعت شروع به اجرای احکام دو دادگاه عالی بکنند.

آنها همچنین ساختار و فرآیندهای انتخاباتی دادگاه‌های عالی‌تر مانند دادگاه قانون اساسی، دادگاه تجدیدنظر و شورای دولتی را اصلاح خواهند کرد.

احزاب قول داده‌اند اطمینان حاصل کنند که بازداشت های پیش از محاکمه تنها در موارد استثنا انجام شوند، اقدامی که منتقدان می‌گویند در حکومت اردوغان مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد.

آنها همچنین وعده داده‌اند آزادی بیان را تقویت کرده و حق برگزاری تظاهرات را گسترش دهند.