به گزارش اکوایران، «رازهای انفجار در نورداستریم»، «تلفات سنگینی روسیه در باخموت»، «حضور سرزده آستین در بغداد»، «آغوش باز ریاض برای گفت‌وگو با تهران»، «بیانیه ضدایرانی آمریکا در شورای حکام» و «بیانیه اروپا در شورای حکام» مهم‌ترین سرخط رسانه‌ها را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

رازهای انفجار در نورداستریم

بر اساس یک گزارش رسانه‌ای، دولت آمریکا فرض را بر این دارد که یک گروه طرفدار اوکراین در پس تخریب خطوط لوله گاز نورد استریم در دریای بالتیک در ماه سپتامبر گذشته بوده است. نیویورک تایمز به نقل از چند مقام ناشناس دولت آمریکا گزارش داد که اطلاعات سازمان‌های مخفی نشان‌دهنده این موضوع است.

اوکراین در واکنش به گزارش نیویورک تایمز هرگونه نقشی در انفجار خطوط لوله‌های نورد استریم را رد کرده است. به گفته میخائیلو پودلیاک، سخنگوی دولت اوکراین، دولت این کشور نقشی در انفجار خطوط یادشده نداشته و اطلاعی هم در باره گروه‌ه یا گروه‌ایی که این کار را کرده‌اند ندارد.به گزارش نیویورک تایمز، مقامات دولت آمریکا اذعان کرده‌اند که بسیاری از نکات هنوز نامشخص است، از جمله اینکه چه کسی دقیقاً تخریب‌ها را انجام داده است، چه کسی دستور آنها را داده و چه کسی این عملیات را تامین مالی کرده است.

تلفات سنگینی روسیه در باخموت

اوکراین و متحدان غربی‌اش مدعی‌اند ارتش روسیه که حدود ۶ ماه است برای تصرف شهر باخموت در ناحیه دونباس، حملات مکرری را ترتیب داده و هنوز هم موفق به تصرف کامل آن نشده، احتمالا تاکنون بین ۲۰ تا ۳۰ هزار کشته و مجروح داده است.در طرف مقابل مسکو هم مدعی شده ارتش اوکراین تنها ظرف ماه فوریه گذشته حدود ۱۱ هزار نیروی خود را در جبهه‌های نبرد از دست داده است. اعدادی هولناک که هرگونه «نتیجه یا ثمری» برای تصرف یا حفظ این شهر را با چالش روبرو می‌کند.

بیش از ۹۰ درصد از جمعیت باخموت از زمان آغاز حملات روسیه آن را ترک کرده‌اند و حالا میزان کشته‌شدگان این نبرد ۶ ماهه همه جوانب استراتژیک این نبرد را تحت شعاع قرار داده است. باخموت که یک شهر اداری در منطقه دنباس اوکراین است اکنون به ویرانه‌ای با ساختمان‌های فرو ریخته و درختان سر خم کرده بدل شده است. نهادهای غربی می‌گویند حتی در صورت سقوط کامل - که هنوز نمی‌توان درباره آن حرف زد - روسیه برای تصرف باخموت هزینه بسیار سنگینی داده است.

حضور سرزده آستین در بغداد

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در بغداد اظهار امیدواری کرد که روابط کشورش با عراق تقویت و گسترش یابد. دیدار رئیس پنتاگون که از قبل اعلام نشده بود در آستانه ۲۰ مارس، سالگرد تهاجم زمینی ایالات متحده و متحدانش در مارس ۲۰۳۳ صورت می‌گیرد که باعث آغاز دو دهه خونریزی در این کشور شد.

لوید آستین، روز سه‌شنبه با محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، دیدار کرد و گفت که نیروهای آمریکایی به دعوت بغداد آماده ماندن در این کشورند، موضوعی که باعث اختلاف در افکار عمومی هر دو کشور شده است. آستین پس از دیدار با السودانی و ثابت العباسی، وزیر دفاع عراق، به خبرنگاران گفت که من به آینده شراکتمان با عراق خوشبینم. او همچنین گفت: «ایالات متحده به تقویت و گسترش مشارکت در حمایت از امنیت، ثبات و حق حاکمیت عراق ادامه خواهد داد.» آستین در ادامه این سفر به اقلیم کردستان رفت و با مقامات اقلیم دیدار کرد.

آغوش باز ریاض برای گفت‌وگو با تهران

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، گفت توافق هسته‌ای با ایران ایده‌آل نیست و لازم است نگرانی‌های کشورهای همسایه را برطرف سازد. او هم‌چنین تاکید کرد ریاض آغوش بازی برای گفت‌وگو با ایران دارد و برای گفت‌وگوها با مقام‌های تهران آماده است.

وزیر خارجه عربستان سعودی همچنین روابط کنونی ریاض و واشنگتن را «بسیار خوب» توصیف کرد.شاهزاده فیصل بن فرحان درباره تجدید روابط با سوریه نیز گفت: زمینه‌هایی برای گفت‌وگو‌ با سوریه، برای بازگشت این کشور به جهان عرب وجود دارد، اما هنوز خیلی زود است.

بیانیه ضدایرانی آمریکا در شورای حکام

آمریکا در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران خواست غنی‌سازی ۶۰ درصدی را متوقف کند. به نوشته فارس، بیانیه دولت آمریکا را «لاورا هالگیت» نماینده این کشور در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین قرائت کرد. نماینده آمریکا، بدون اشاره به نقض عهد کشورهای غربی به ویژه واشنگتن در برجام گفت: «ایران کماکان به توسعه برنامه هسته‌ای خود فراتر از محدودیت‌های برجام ادامه می‌دهد.»

هالگیت با بیان اینکه ادامه تولید اورانیوم ۶۰ درصدی در ایران «هیچ هدف صلح‌آمیز باورپذیر» ندارد گفت: «ایران باید این فعالیت به شدت نگران‌کننده که مغایر با رفتار همه کشورهای سراسر جهان است را کنار بگذارد.» نماینده آمریکا در بخش دیگری از سخنانش تلاش کرد ایران را مقصر متوقف ماندن مذاکرات وین جلوه دهد.او گفت: «سپتامبر گذشته ایران با طرح مطالباتی که می‌دانست غیرممکن و غیرواقع‌بینانه‌اند امیدهای بازگشت سریع به اجرای کامل برجام را بر باد داد.»

بیانیه اروپا در شورای حکام

اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته که بروکسل برای اجرای برجام سرمایه‌گذاری سیاسی و دیپلماتیک خواهد کرد. به نوشته فارس بر اساس این بیانیه: «اتحادیه اروپا به عنوان یک اولویت امنیتی به سرمایه‌گذاری دیپلماتیک و سیاسی برای احیای اجرای محدودیت‌های ضروری در برنامه هسته‌ای ایران ادامه خواهد داد تا اطمینان حاصل کند که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند.»

بروکسل در این بیانیه مدعی شده که در نتیجه تشدید فعالیت‌های هسته‌‌ای ایران، خطر بحران اشاعه هسته‌ای در منطقه افزایش یافته است.در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است: «اتحادیه اروپا کماکان به برجام متعهد است. ما متأسفیم که علی‌رغم حمایت‌های سیاسی کشورهای عضو اتحادیه اروپا و تلاش‌های فشرده دیپلماتیک در سطح بین‌المللی برای احیای اجرای کامل برجام... ایران تصمیم‌های لازم را برای نگرفته و گام‌های لازم را برنداشته است.»