به گزارش اکوایران، رئیس گروه مزدور واگنر روسیه روز چهارشنبه ادعا کرد نیروهای‌ش کنترل کامل بخش شرقی شهر باخموت اوکراین را به دست گرفته اند، شهری که صحنه یکی از خونین ترین نبردهای جنگ یکساله بوده است.

اگر این ادعا درست باشد، به این معنی است که نیروهای روسی تقریباً نیمی از شهر را در تلاش‌های پرهزینه خود تصرف کرده‌اند تا به این صورت اولین پیروزی بزرگ خود را در چندین ماه اخیر کسب کنند.

با این حال مدافعان اوکراینی همچنان به مبارزه ادامه می‌دهند. هفته گذشته به نظر می‌رسید که آنها برای یک عقب‌نشینی تاکتیکی از باخموت آماده می‌شوند، اما رهبران نظامی و سیاسی اکنون از ادامه دفاع از مواضع و تحمیل بیشترین تلفات ممکن به نیروهای تهاجمی روسیه صحبت می‌کنند.

بنابر گزارش رویترز، یوگنی پریگوژین، رئیس واگنر، گفت که جنگجویان وی، که پیشتاز عملیات روسیه برای تصرف باخموت بودند، اکنون شرق شهر را تصرف کرده‌اند.

پریگوژین در تلگرام گفت: «همه منطق در شرق رودخانه باخموتکا کاملاً تحت کنترل واگنر است.»

با این حال پریگوژین قبلاً هم به صورت زودهنگام ادعای موفقیت کرده است و رویترز نتوانست مستقلاً آخرین ادعای او را تأیید کند.

بیانیه‌های ارتش اوکراین پیشتر گفته بود ممکن است در باخموت "موقعیت‌هایی" برای ضد حمله اوکراین وجود داشته باشد.

6BOXGHOXTNPNBIGHAGUCJW2RHU

سرهی چرواتی، سخنگوی فرماندهی نظامی شرق اوکراین، روز سه شنبه به تلویزیون دولتی گفت: «وظیفه اصلی نیروهای ما در باخموت این است که توانایی رزمی دشمن را تضعیف کنند و پتانسیل نظامی آنها را از بین ببرند.

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین در گزارش صبح چهارشنبه خود اعلام کرد: دشمن علیرغم تلفات قابل توجه، ... به هجوم به شهر باخموت ادامه می دهد.

روایتی از شهرهای ویران شده

روسیه که مدعی است نزدیک به 20 درصد از خاک اوکراین را ضمیمه کرده است، در هفته‌های اخیر در اطراف باخموت پیشرفت‌هایی داشته است، اما حمله زمستانی آن‌ها در شمال و جنوب هیچ دستاورد قابل توجهی به همراه نداشته است.

روس‌ها می‌گویند که اشغال باخموت گامی در جهت تصرف کل منطقه صنعتی دونباس -متشکل از استان‌های دونتسک و لوهانسک- خواهد بود، درحالی که تحلیلگران غربی می‌گویند باخموت ارزش استراتژیک کمی دارد.

اما کیف معتقد است که تلفات روسیه در این منطقه می‌تواند مسیر آینده جنگ را تعیین کند، در حالی که نبردهای سرنوشت‌سازی در ماه‌های آتی در پیش است، زمانی که هوا بهتر شود و اوکراین کمک‌های نظامی بیشتر از جمله تانک‌های جنگی سنگین را از غرب دریافت کند.

UMKSUUNH7NIBFBVGCSEFV33WHI

ماه‌ها جنگ در این جا یکی از مرگبارترین و مخرب‌ترین ماه‌ها از زمان آغاز تهاجم روسیه در فوریه سال گذشته بوده است و نام باخموت را به فهرست شهرهای ویران‌شده نظیر ماریوپول، سیویرودونتسک و لیسیچانسک اضافه کرده است.

ایرینا ورشچوک، معاون نخست وزیر اوکراین، گفت که کمتر از 4000 غیرنظامی - از جمله 38 کودک - از جمعیت 70،000 نفری قبل از جنگ در شهر باقی مانده‌اند که اکنون پس از ماه ها بمباران عمدتاً ویران شده است.

یک مرزبان اوکراینی در ویدئویی که توسط سرویس مرزی دولتی منتشر شده است، گفت: «وضعیت در شهر دشوار است. دشمن فعالانه به مواضع ما حمله می‌کند، اما آنها هیچ موفقیتی ندارند و متحمل خسارات عظیمی می شوند.»

"احتمالاً از روی خشم، آنها سعی کردند دو پل را منفجر کنند. اما ما هنوز هر آنچه را که نیاز داریم دریافت می‌کنیم. شهر پابرجاست، زیرا باخموت برای اوکراین بوده، هست و خواهد بود.»

انفجار خط لوله

در تحولات دیگر، نیویورک تایمز گزارش داد که اطلاعات بررسی شده توسط مقامات آمریکایی نشان می‌دهد که یک گروه طرفدار اوکراین پشت حملات سال گذشته به خطوط لوله گاز طبیعی نورد استریم بوده است. در این بیانیه آمده است که هیچ مدرکی دال بر دخالت دولت کیف وجود ندارد.

D7W62K5JNZO7HJOFY3MCKSXMHU

انفجارهای زیر دریا در خطوط لوله بین روسیه و آلمان در مناطق انحصاری اقتصادی سوئد و دانمارک در دریای بالتیک رخ داد. هر دو کشور به این نتیجه رسیده اند که این انفجارها عمدی بوده است، اما نگفته‌اند که چه کسی ممکن است مسئول آن باشد.

روز سه‌شنبه نیویورک تایمز در گزارشی به نقل از مقامات آمریکایی گفت که هیچ مدرکی دال بر اطلاع داشتن ولودیمیر زلنسکی یا دستیاران ارشد وی یا اینکه عاملان به دستور مقامات دولتی اوکراین عمل کرده‌اند، وجود ندارد.

آمریکا و ناتو حملات 26 سپتامبر را «یک اقدام خرابکارانه» خوانده‌اند، در حالی که روسیه غرب را مقصر دانسته و خواستار تحقیقات مستقل شده است. هیچ کدام مدرکی ارائه نکرده اند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که گزارش‌ها درباره این حملات تلاشی برای منحرف کردن توجه است.