به گزارش اکوایران، «افشاگری ژنرال آمریکایی درباره بالن چینی»، «ماجراجویی موشکی تازه « اون»، «بستری شدن رهبر جمهوری‌خواهان سنا»، «پرتاب 81 موشک روسی به اوکراین»، «مخالفت مجلس نمایندگان با طرح خروج نظامیان آمریکایی از سوریه»، «کشته شدن سه فلسطینی در کرانه باختری»، «ناامیدی اولیانوف از آغاز رایزنی های برجامی در آینده نزدیک» و «دور تازه تحریم های آمریکا علیه ایران» بخشی از مهم ترین سر خط اخبار در نیم روز گذشته بوده است.

افشاگری ژنرال آمریکایی درباره بالن چینی

رئیس فرماندهی نظامی شمال آمریکا فاش کرد که چین پیش‌تر همزمان با ظاهر شدن بالنی بر فراز ایالات متحده که گمان می‌رفت ابزار جاسوسی باشد یکی دیگر از بالن‌های خود را پس از عبور از آمریکای لاتین به پایین کشاند.به نوشته یورونیوز، ژنرال گلن فن‌هرک که خطاب به قانونگذاران عضو کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا سخن می‌گفت، تصریح کرد: «آنچه که من می‌دانم این است که جمهوری خلق چیندر واقع آن بالن را در اقیانوس اطلس و در امتداد سواحل شرقی آمریکای جنوبی به پایین کشاند.چین ماه گذشته تایید کرد بالنی که بر فراز کاستاریکا، نیکاراگوئه، شمال کلمبیا و ونزوئلا مشاهده شده بود، متعلق به این کشور است.پکن در آن زمان مدعی شد که این بالن برای آزمایش‌های پروازی مورد استفاده قرار گرفته و به دلیل شرایط آب‌وهوایی «به اشتباه» از مسیر برنامه‌ریزی شده خود «منحرف» شده است.

ماجراجویی موشکی تازه «اون»

رسانه‌های کره جنوبی به نقل از مقامات این کشور اعلام کردند که کره شمالی یک آزمایش موشکی جدید انجام داده است.به نوشته  الجزیره، در ادامه افزایش تنش‌ها در شبه‌حزیره کره، وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد که کره شمالی یک موشک کوتاه‌برد را به سمت دریای زرد شلیک کرده است.مقامات نظامی این کشور افزود که ارتش کره شمالی این موشک را از اطراف شهر نامفو شلیک کرده است.در هفته‌ها و ماه‌های اخیر به علت رزمایش‌های مشترک و مداوم آمریکا و کره جنوبی در نزدیکی مرزهای کره شمالی، و اقدامات واکنشی و آزمایش‌های موشکی کره شمالی، وضعیت و تنش‌ها در شبه‌جزیره کره تشدید شده است.هفته پیش وزارت خارجه کره شمالی از سازمان ملل خواست که رزمایش‌های تنش‌آمیز آمریکا و کره جنوبی فوراً متوقف شود. کیم سون گیونگ، معاون وزیر خارجه کره شمالی در سازمان‌های بین‌المللی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: سازمان ملل و جامعه جهانی باید قاطعانه از آمریکا و کره جنوبی بخواهند فوراً اظهارات تحریک‌آمیز و رزمایش‌های نظامی مشترک را متوقف کنند.

بستری شدن رهبر جمهوری‌خواهان سنا

میچ مک کانل، سناتور ۸۱ ساله در یک ضیافت شام خصوصی در هتلی در واشنگتن شرکت کرده بود که زمین خورد و برای درمان در بیمارستان بستری شد.به گزارش آسوشیتدپرس، داگ آندرس، سخنگوی این سناتور ۸۱ ساله، گفت او در یک ضیافت شام خصوصی در هتلی در واشنگتن شرکت کرده بود که پایش لغزید و برای درمان در بیمارستان بستری شد.دفتر مکانل جزئیات بیشتری در مورد وضعیت این سناتور جمهوری‌خواه ارائه نداد و مشخص نیست او چه مدت از جلسات سنا غایب خواهد بود.مکانل در سال ۲۰۱۹ نیز در خانه‌اش در کنتاکی زمین خورد و دچار شکستگی شانه شد. او در آن زمان، ناچار شد برای ترمیم شکستگی شانه زیر تیغ جراحی برود. تعطیلات تابستانی سنا تازه آغاز شده بود و او تا زمان بهبود، چند هفته از خانه کار کرد.مکانل اولین بار در سال ۱۹۸۴ انتخاب شد و در ژانویه سال جاری میلادی، با تشکیل کنگره جدید، رکورد بلندمدت‌ترین رهبر سنا را شکست. رکورد قبلی ۱۶ سال بود.مکانل معمولا تمایلی ندارد درباره زندگی خصوصی‌اش صحبت کند. اما به گفته خودش، در کودکی با فلج اطفال دست‌و‌پنجه نرم کرده و فیزیوتراپی شده است. او تایید کرد که در دوره بزرگسالی نیز در بالا رفتن از پله‌ها مشکل داشته است.

پرتاب 81 موشک روسی به اوکراین

در ادامه درگیری‌های نظامی روسیه و اوکراین خبر‌ها حاکی است که روسیه به کی‌یف پایتخت و 6 منطقه دیگر اوکراین حملات موشکی شدیدی انجام داده است.به نوشته خبرگزاری سی ان ان، دور جدید حملات موشکی شدید روسیه به اوکراین تا به امروز حداقل دو کشته در کی‌یف و چهار کشته در لویو برجای گذاشته است.یک مقام دولتی اوکراین مستقر در لویو در پیامی تلگرامی نوشت که حملات موشکی روسیه یک منطقه مسکونی در این شهر را هدف قرار داده و جان حداقل دو زن و دو مرد را گرفته است.همزمان هرمان هالوشچنکو، وزیر انرژی اوکراین پیش از انتشار خبر‌ها درباره تلفات در لویو اعلام کرده بود، حملات موشکی روسیه به کی‌یف پایتخت اوکراین حداقل دو کشته بر جای گذاشته بود.به گفته هالوشچنکو، حملات روسیه به هفت منطقه کی‌یف، میکلایف، خارکیف، زاپوروژیا، اودسا، دنیپرو و ژیتومیر» اوکراین انجام شده است.ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف پایتخت اوکراین خبر داده که در نتیجه حملات امروز روسیه، برق حداقل ۱۵ درصد از پایتخت اوکراین قطع شده است.همزمان آنگونه والری زالوژنی، فرمانده کل نیرو‌های مسلح اوکراین گفته ۸۱ موشک از انواع مختلف به اوکراین شلیک کرده است.

مخالفت مجلس نمایندگان با طرح خروج نظامیان آمریکایی از سوریه

مجلس نمایندگان ایالات متحده قانون خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را تصویب نکرد. طبق این قانون پیشنهادی قراربود ۹۰۰ نفر از نیروهای آمریکایی در کمتر از ۶ ماه سوریه را ترک کنند.به نوشته یورونیوز، اکثریت نمایندگان به این قانون که از سوی مت گیتس، نماینده جمهوریخواه پیشنهاده شده بود، رای موافق ندادند. در رای گیری ۳۲۱ رای مخالف و ۱۰۳ رای موافق ثبت شد.نمایندگان مخالف این طرح می گویند زمان مناسبی برای ترک سوریه نیست چرا که هر لحظه امکان دارد گروه‌های اسلام گرای افراطی از جمله داعش در این کشور دوباره قدرت بگیرند.با این حال مت گیتس طراح این قانون در روز رای گیری اعلام کرد که نیروهای آمریکایی بدون هیچ دستاوردی در جهنم سوریه گرفتار هستند.در مقابل، یکی از هم حزبی های طراح این قانون، مایکل مک کال که رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان هم می باشد، گفت که نیروهای ارتش بسیار کارآمد هستند و موفق شده اند تنها در سال گذشته ۴۶۶ عضو داعش را کشته و ۲۵۰ نفر دیگر را دستگیر کنند.او هم در سخنانی در مخالفت با این طرح تاکید کرد که اگر آمریکا اکنون نیروهای خود را خارج کند، می تواند به احیای مجدد داعش منجر شود.

کشته شدن سه فلسطینی در کرانه باختری

سه فلسطینی به ضرب گلوله نیروهای اسرائیلی در شهر جنین در شمال کرانه باختری جان باختند.به نوشته آسوشیتدپرس، این حادثه در زمانی رخ داد که نظامیان اسرائیلی به شهرک جبع در شهر جنین یورش بردند.در این حمله که توسط تک‌تیراندازهای مستقر بر روی پشت‌بام‌ها ترتیب یافت، نیروهای اسرائیلی به خودروی حامل سه جوان در منطقه الفواره در نزدیکی شهرک جبع آتش گشودند.در پی تیراندازی نظامیان اسرائیلی سه فلسطینی کشته شدند.نیروهای اسرائیلی از ابتدای سال جاری عملیات یورش و بازداشت در مناطق مختلف کرانه باختری اشغالی را افزایش داده‌اند.سربازان اسرائیلی علاوه بر گلوله‌های پلاستیکی، اغلب با گلوله‌های واقعی به فلسطینیان شلیک می‌کنند. همچنین درگیری‌هایی بین گروه‌های مسلح فلسطینی و نظامیان اسرائیلی در مناطقی مانند جنین و نابلس در شمال کرانه باختری جریان دارد.

ناامیدی اولیانوف از آغاز رایزنی های برجامی در آینده نزدیک

ایسنا: نماینده روسیه در وین با استقبال از عدم صدور بیانیه علیه ایران در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که سفر اخیر گروسی به تهران دروازه ای برای حل برخی مشکلات بود.میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در وین در گفت وگو با شبکه الجزیره تاکید کرد که عدم صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی گامی مثبت است و از تشدید تنش ها جلوگیری می کند.وی گفت که سفر اخیر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران موفقیت آمیز بود و دروازه ای برای حل برخی مشکلات است.نماینده روسیه خاطرنشان کرد که آمریکایی ها و اروپایی ها خودشان در مسیر بازگشت به توافق هسته ای سنگ اندازی می کنند.او گفت که متن توافق تقریبا آماده است و تنها برخی سطور نیازمند مذاکرات هستند.اولیانوف خاطرنشان کرد: فکر نکنم که آمریکایی ها به زودی به میز مذاکرات بازگردند.او گفت که بدون رسیدن به توافق خطر تنش بسیار زیاد است و این مساله منطقه را به درگیری می کشاند.

دور تازه تحریم های آمریکا علیه ایران

فارس: وزارت خزانه‌داری آمریکا اسامی ۱ فرد و ۴۵ شرکت را به بهانه ارتباط با بخش‌های پتروشیمی و هواپیماسازی ایران در فهرست تحریم‌ها قرار داد.شرکت‌هایی که تحریم شده‌اند در امارات، پاکستان، ترکیه، جزایر مارشال، چین، هنگ‌کنگ و ایران مستقر هستند. این شرکت‌ها به بهانه ارتباط با شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، شرکت صنایع هواپیماسازی ایران و شرکت پتروشیمی تریلیانس در این فهرست قرار گرفته‌اند.