به گزارش اکوایران، روسیه روز جمعه به متحدان خود در سراسر اتحاد جماهیر شوروی سابق در مورد خطرات همسویی با ایالات متحده هشدار داد. این هشدار پس از آن اتفاق افتاد که مسکو اعتراضات چند روز اخیر گرجستان را به انقلاب "میدان" اوکراین در سال 2014 تشبیه و آن را یک کودتای مورد حمایت غرب در گرجستان خواند.

روسیه که درگیر مرگبارترین درگیری در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم است، شاهد به چالش کشیده شدن اقتدار خود توسط تعدادی از همسایگان و متحدان سنتی‌اش بوده است.

بنابر گزارش رویترز، در تفلیس، هزاران نفر از مردم گرجستان، طی سه شب متوالی به خیابان‌ها آمدند تا علیه تصویب قانون «عوامل خارجی»، که به اعتقاد آنها الهام گرفته شده از قانونی مشابه در روسیه و مورد حمایت مسکو است، اعتراض کنند. به گفته آن‌ها این قانون می‌تواند تهدیدی برای تلاش‌های این کشور برای روابط نزدیکتر با اروپا باشد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، با اشاره به انقلاب میدان سال 2014 که یک رئیس جمهور طرفدار روسیه را در اوکراین سرنگون کرد، به تلویزیون دولتی گفت: «این بسیار شبیه به میدان کیف است... به نظر من همه کشورهایی که در اطراف فدراسیون روسیه قرار دارند باید در نظر داشته باشند که قرار گرفتن در مسیر تعامل با حوزه نفوذ و حوزه منافع آمریکا، تا چه حد خطرناک است.»

09ukraine-briefing-georgia-protests-mcqp-superJumbo

اظهارات دیپلمات ارشد پوتین نشان از سطح نگرانی مسکو از تضعیف اقتدار این کشور در همسایگی‌اش دارد، از ارمنستان و آذربایجان در قفقاز جنوبی گرفته تا قزاقستان و تاجیکستان در آسیای مرکزی.

پوتین جنگ در اوکراین را به عنوان یک نبرد وجودی با غرب بر سر آینده روسیه و جمهوری‌های شوروی سابق به تصویر می‌کشد، کشورهایی که از سال 1991 به ایالات متحده، ناتو، اتحادیه اروپا و چین بیشتر نزدیک شده‌اند.

واشنگتن، بروکسل و ناتو می‌گویند که به طور مشروع در حال ایجاد روابط با کشورهایی هستند که پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی مستقل شده اند - و بسیاری از آن‌ها از همسایه بسیار قدرتمندتر خود، روسیه، می‌ترسند.

نبرد پساشوروی

برای قرن‌ها، مسکو داور نهایی امور در سراسر سرزمین‌های وسیعی بوده است که برای نزدیک به سه قرن امپراتوری روسیه و سپس اتحاد جماهیر شوروی را تشکیل می‌دادند.

اما جنگ در اوکراین ارتش روسیه را به شدت تحت فشار قرار داده است، جنگی که پوتین آن را به عنوان نقطه عطفی توصیف می‌کند که مسکو در نهایت جلوی تلاش‌های غرب برای مهارش ایستاد.

230309115753-04-georgia-bill-protests

مخالفان پوتین می‌گویند که جنگ در نهایت می تواند آغازگر مرحله جدیدی از فروپاشی شوروی باشد که می‌تواند در سراسر روسیه هرج و مرج ایجاد کند و به رقبا اجازه دهد تا متحدان سابق مسکو را به سمت غرب یا چین سوق دهند.

لاوروف گفت که واشنگتن و به طور گسترده‌تر غرب، می‌خواستند روسیه را مجازات کنند چرا که این کشور را "بازیگری بیش از حد مستقل" تلقی می‌کردند که هژمونی ایالات متحده را به چالش می کشید.

لاوروف، وزیر خارجه پوتین از سال 2004، گفت که رویدادهای گرجستان از بیرون سازماندهی شده و انگیزه آن تلاش غرب برای از بین بردن متحدان سنتی روسیه است.

او گفت که قانون گرجستان در مورد عوامل خارجی، که پارلمان آن را روز جمعه کنار گذاشت، به عنوان بهانه‌ای استفاده شده است برای «شروع چیزی که اساساً تلاشی برای تغییر قدرت در این کشور است.»

او مدرکی برای تایید ادعای خود ارائه نکرد. سیاستمداران اپوزیسیون و معترضان در گرجستان اتهام حمایت از خارج را رد می‌کنند.

آنها می‌گویند که با قانون پیشنهادی موافق نبودند و خواهان آینده‌ای غربی هستند که روسیه‌ای که در سال 2008 علیه گرجستان جنگید، آن را ارائه نمی‌دهد.