به گزارش اکوایران، سردار رستم قاسمی روزگاری فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه بود اما با روی کار آمدن دولت دوم محمود احمدی‌نژاد و همزمان با توسعه فعالیت‌های اقتصادی موسساتی از قبیل انصار، مهر اقتصاد و زیرمجموعه‌های قرارگاه خاتم در سال 1390 وارد دولت شد و سکانداری وزارت نفت را به دست گرفت.

اما حضور قاسمی در دولت احمدی‌نژاد با حاشیه گره خورد و به دلیل تحریم‌های کم‌سابقه علیه صنعت نفت ایران، دولت به برخی افراد اجازه داد به اصطلاح تحریم‌ها را دور بزنند و نفت ایران را بفروشند. در همان دوران بود که حاشیه‌های فروش نفت ایران شکل جدی گرفت و ماجراهای فساد افرادی همچون بابک زنجانی که بعدها بازداشت شد، به وجود آمد. در زمان وزارت رستم قاسمی در وزارت نفت، ماجرای گم شدن دکل مشهور نفتی نیز اتفاق افتاد. البته قاسمی هیچگاه تن به پذیرش این اتفاق نداد و گفته بود «این دکل متعلق به بنیاد تعاون ناجا و صندوق بازنشستگی صنعت نفت بود و وزارت نفت در آن زمان و هم‌اکنون هیچ دخالتی در خرید دکل‌های نفتی ندارد.»

وزیر راه با سودای نفت

با روی کار آمدن دولت حسن روحانی خبری از رستم قاسمی نبود تا اینکه علم انتخابات 1400 برپا شد و سردار قاسمی به همراه مهدی غصنفری - وزیر صنعت دولت سابق - به وزارت کشور رفت و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شد؛ کاندیدایی که خیلی زود به نفع جریان انقلاب از دور رقابت‌ها کنار رفت و پس از پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات سرد 1400 نامش به عنوان یکی از وزرای پیشنهادی کابینه سیزدهم مطرح شد.

اگرچه ابراهیم رئیسی، قاسمی را به عنوان نامزد وزارت راه و شهرسازی به مجلس معرفی کرد، اما گویا علاقه او به سکانداری وزارت نفت بیشتر بود. این تمایل در سخنرانی‌اش در جریان بررسی صلاحیتش به عنوان وزیر راه نیز هویدا شد تا جایی که در نطق خود برای دفاع برنامه پیشنهادی‌اش برای وزارت راه، نام وزارتخانه را اشتباه اعلام کرد و گفت: «10 دستور نوشته‌ام که در نخستین روز از حضورم در وزارت نفت آن‌ها را در دستور کار قرار می‌دهم»؛ جمله‌ای که همان زمان با تصحیح و شوخی نمایندگان همراه شد و تا روزهای واپسین زندگی‌اش بهانه شوخی‌های رسانه‌ها و کاربران فضای مجازی بود.

از وعده‌های طلایی تا شایعه استعفا

ساخت یک میلیون مسکن در سال، یکی از وعده‌های عجیبی بود که در دولت سیزدهم مطرح شد و انتقادات فراوانی را به همراه داشت. در همین راستا، دوازدهم اسفند 1400 رستم قاسمی در شورای مسکن استان مرکزی گفت: «هم‌اکنون بیش از ۸۰۰ هزار واحد از نهضت ملی مسکن در کشور در حال ساخت است و تا پایان سال این تعداد به یک میلیون واحد می‌رسد». محمد مهاجری - فعال رسانه‌ای اصولگرا - در واکنش به این اظهارات نوشت: «برادر عزیز! یک کلمه راست و حسینی به مردم بگویید وعده احداث یک میلیون خانه امکانش از اول هم وجود نداشت»؛ و این وعده همچنان صرفا یک وعده است.

از سوی دیگر، قاسمی از زمان حضور در وزارت راه، گاه و بیگاه با خبرهایی چون برکناری، استیضاح و استعفا دست و پنجه نرم کرد و البته هر بار این خبرها توسط دولت یا روابط عمومی وزارت راه تکذیب شد. 

دردسرهای آقای مشاور برای رستمِ دولت

یکی از موضوعاتی که نام رستم قاسمی را در دولت سیزدهم بر سر زبان‌ها انداخت، بازداشت مشاور عالی او بود که در همان زمان، بیماری آقای وزیر و عمل جراحی او نیز مطرح شد و البته برخی هم گفتند برای مظلوم‌نمایی و دور شدن از حاشیه‌های جدیدش است. یک نماینده مجلس گفته بود موضوع کمردرد رستم قاسمی از همان روزی اتفاق افتاد که بازداشت قاسم مکارم صورت گرفت.

اردشیر مطهری - نماینده گرمسار - در توئیتر نوشت: «شنیدید میگن مشاور عالی و بازرس ویژه رستم قاسمی بازداشت شد؟! ماموران وزارت اطلاعات، قاسم مکارم شیرازی را دقیقا سر قراری که برای دریافت رشوه به صورت یورو ترتیب داده بود، دستگیر کرده‌اند. از آن روز هم رستم قاسمی کمردرد گرفته، بستری شده.»

رستم قاسمی بعد از مدتی سکوت در نهایت تن به پاسخگویی داد و گفت: «اینجانب به عنوان وزیر راه و شهرسازی، ضمن تأکید بر اعتماد کامل به نهادهای نظارتی دولت، رسیدگی دقیق و بدون ملاحظه درباره اتهام هر فرد در هر جایگاهی را لازم و واجب دانسته و آمادگی این وزارتخانه را برای همکاری در تکمیل تحقیقات و روشن شدن حقایق اعلام می‌کنم. لکن لازم است رسانه‌ها از گمانه‌زنی‌های بی‌پایه تا قبل از اثبات اتهام در مرجع صالح قضایی و خدشه به آبروی افراد، دوری کنند.» او چندی بعد بدون ارائه توضیحی خبر از آزادی مشاورش داد.

تصاویر خصوصیِ عمومی

آخرین حاشیه رستم قاسمی، انتشار تصاویری از او در کنار خانمی بی‌حجاب بود که گفته می‌شد همسر دوم اوست. بنا به برخی روایت‌ها این عکس در زمان حضور او در وزارت نفت و در مالزی گرفته شده است. این عکس‌ها با واکنش‌های زیادی در فضای مجازی و رسانه‌ای همراه شد، بویژه آنکه در تصاویر منتشرشده خانم مورد اشاره بدون حجاب بود و انتشار این تصاویر در سالی که بیشترین حواشی و اعتراض نسبت به موضوع حجاب اجباری مطرح شده بود، کار را پیچیده‌تر کرد.

اگرچه خود رستم قاسمی باز هم سکوت پیشه کرد، اما یکی از اطرافیان او ضمن مهر تایید زدن بر نسبت بین وزیر راه با زن حاضر در عکس، این اقدام را خلاف اخلاق عنوان کرد.

قاسمی هم به‌جای پاسخگویی به حواشی پیش‌آمده ترجیح داد پیامش را طور دیگری برساند و بعد از انتشار عکس‌های خصوصی‌اش در قاب عمومی، در نشست ابراهیم رئیسی با نخست‌وزیر ارمنستان شرکت کرد تا نشان دهد که آب از آب تکان نخورده است.

البته هواداران دولت تلاش کردند انتشار این تصاویر را غیراخلاقی بنامند اما خیلی‌ها دو نکته را در جواب، توضیح دادند؛ نخست اینکه به عنوان یک وزیر جمهوری اسلامی چطور خودش به نسخه‌ای که برای مردم می‌پیچند، پایبند نیست و دوم اینکه مشخص بود که تصاویر منتشرشده نه در یک فضای خصوصی بلکه در یک محیط عمومی گرفته شده است.

پایان رستم

بعد از حواشی فراوان رستم قاسمی در دولت سیزدهم، در نهایت ابراهیم رئیسی در ابتدای آذر 1400 با استعفای او موافقت کرد و مهرداد بذرپاش سکاندار جدید وزارت راه شد؛ استعفایی که در آخر معلوم نشد واقعا استعفا و به دلیل «مشکلات جسمی» بوده یا یک برکناری محترمانه بوده است.

در نهایت، رستم قاسمی هفدهم آذر، هنگامی که برای ماموریت به چین رفته بود، درگذشت. برای مردی که سال‌های واپسین عمرش را در حاشیه گذراند، چندان تعجب‌برانگیز نبود که حتی درگذشتش هم بدون حاشیه نباشد؛ بطوریکه برخی حرف از ترور بیولوژیک زدند و برخی دیگر گمانه‌زنی‌های دیگری را مطرح کردند؛ گمانه‌هایی که هیچگاه رنگ و بوی جدی‌تری نگرفت و با رستم قاسمی به دست خاک سپرده شد.