به گزارش اکوایران، «هشدار مسکو به واشنگتن»، «خط و نشان پوتین برای برلین»، «حضور «عمران خان» با ماسک میان حامیانش»، «فاصله معنادار اردوغان و رهبر مخالفانش»، «تاکید علی اف بر تحقق صلح با ایروان»، «ادعای یک روزنامه نگار منتقد نتانیاهو درباره کانال مالی ایران و اعراب» و «واکنش السودانی به ادعاها درباره دخالت ایران در امور عراق»  بخشی از مهم ترین سر خط اخبار در نیم روز گذشته بوده است.

هشدار مسکو به واشنگتن؛ پروازهای خصمانه را متوقف کن!

 یک روز پس از برخورد یک جنگنده سوخوی-۲۷ روسیه به یک پهپاد تجسسی ام‌کیو-۹ ارتش آمریکا، که باعث سقوط پهپاد در دریای سیاه شد روسیه از ایالات متحده خواست که «پروازهای خصمانه» را متوقف کند.به گزارش خبرگزاری رویترز، سفیر روسیه در آمریکا طی هشداری به ایالات متحده گفت: «ما هر اقدامی را که در آن از سلاح‌های آمریکایی استفاده شود، آشکارا خصمانه می‌دانیم.»به گفته ارتش ایالات متحده دو فروند جت روسی سوخو-۲۷ در حال «رهگیری بی‌ملاحظه» پهپاد تجسسی آمریکا بودند که یکی از آنها با این پهپاد آمریکایی برخورد کرد.ارتش آمریکا گفت که چندین بار قبل از برخورد، جت‌های جنگنده روسی روی پهپاد سوخت ریختند که احتمالاً «تلاشی برای از بین بردن دید یا آسیب رساندن به آن» بود.ژنرال جیمز هکر، فرمانده نیروی هوایی آمریکا، در آن منطقه گفت پهپاد آمریکایی مشغول عملیات معمول در حریم‌ هوایی بین المللی بود‌ که جنگنده روسی با آن برخورد کرد.

خط و نشان پوتین برای برلین؛ آلمان هنوز در اشغال است

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه می‌گوید: «واکنش آلمان به انفجار در خطوط لوله دریای شمال نشان می‌دهد که این کشور دهه‌ها پس از تسلیم شدن در پایان جنگ جهانی دوم همچنان در «اشغال» باقی مانده و قادر به عمل مستقل نیست».به گزارش رویترز، پوتین که در تلویزیون روسیه سخن می‌گفت، افزود: «موضوع این است که سیاستمداران اروپایی علناً گفته‌اند که پس از جنگ جهانی دوم، آلمان هرگز یک کشور کاملاً مستقل نبوده است».کشورهای غربی، از جمله آلمان، نسبت به تحقیقات درباره انفجارهایی که سال گذشته در خطوط لوله گاز نورداستریم روسیه رخ داد، واکنشی محتاطانه نشان داده و گفتند که باور دارند این یک اقدام عمدی بوده است.پوتین در بخش دیگری از اظهاراتش مدعی شد که انفجارهای سال گذشته در خطوط لوله گاز نورداستریم «توسط دولت اوکراین» انجام شده است.پوتین این ایده را که مسئول انفجارها یک گروه خودمختار طرفدار اوکراین است «یک حرف پوچ» خواند.

حضور «عمران خان» با ماسک میان حامیانش

دادگاه پاکستان عملیات پلیس این کشور را مبنی بر دستگیری عمران خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان در منزلش تا ساعت ۱۰ صبح روز پنجشنبه به حالت تعلیق درآورد و پس از این اتفاق، خان از ترس شلیک گاز اشک‌آور با ماسک شیمیایی برای حامیانش سخنرانی کرد.نیروهای امنیتی پاکستان در حوالی منزل عمران خان به دلیل عدم حضورش در دادگاه حضور یافتند تا این نخست‌وزیر سابق پاکستان را دستگیر کنند. به نوشته خبرگزاری رویترز، حامیان عمران خان پیشتر در نزدیکی منزلش تجمع کردند تا مانع دستگیری او شوند، نیروهای امنیتی پاکستان هم به شلیک گاز اشک‌آور و ماشین آب‌پاش متوسل شدند تا این افراد را متفرق کنند. اما سپس به دستور دادگاه پاکستان، عملیات پلیس این کشور به حالت تعلیق درآمد و نیروهای امنیتی از منطقه لاهور (محله منزل عمران خان) عقب‌نشینی کردند. بعد از این عقب‌نشینی، خان در جلوی منزلش با ماسک شیمیایی ایستاد و برای حامیانش سخنرانی کرد. عمران خان گفت: تلاش برای بازداشتم، توطئه‌ای برای جلوگیری من از شرکت در انتخابات پاکستان است.درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی و طرفداران نخست‌وزیر سابق پاکستان که از سه شنبه آغاز شده است، در سراسر این کشور ادامه پیدا کرده است.

فاصله معنادار اردوغان و رهبر مخالفانش

دو ماه مانده به انتخابات ترکیه نظرسنجی‌های نشان می‌دهد که ائتلاف مخالفان اردوغان متشکل از شش حزب در حال افزایش قدرت در برابر دولت فعلی است. ۱۴ مه ( ۲۴ اردیبهشت) مردم ترکیه رای خود را برای انتخاب رئیس جمهوری جدید و اعضای پارلمان به صندوق خواهند انداخت.بر اساس آخرین نظرسنجی‌های انجام شده توسط چهار موسسه افکارسنجی مختلف، کمال قلیچداراوغلو، نامزد ریاست جمهوری جناح مخالف موسوم به اتحاد ملی، از رجب طیب اردوغان، باسابقه ترین رهبر تاریخ کشور ترکیه پیشی گرفته است.بر اساس نظرسنجی‌ها، بیش از ۵۰ درصد رای دهندگان در رقابت پیشرو از کمال قلیچداراوغلو حمایت می‌کنند در حالی که رجب طیب اردوغان به طور متوسط توانسته تنها ۴۴ درصد آرا را در نظرسنجی‌ها به دست بیاورد.در حال حاضر شش فرد نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده‌اند. اگر هیچ یک از نامزدها بیش از ۵۰ درصد آرا را در دور اول کسب نکند، ۲۸ مه دور دوم انتخابات بین دو رقیب برتر برگزار خواهد شد.

تاکید علی اف بر تحقق صلح با ایروان

رئیس‌جمهوری آذربایجان تاکید کرد که فرصت خوبی برای دستیابی به صلح میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان وجود دارد.به نوشته خبرگزاری تاس، سرویس مطبوعاتی دفتر الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان گفت که او حین ملاقات با فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس‌جمهوری آلمان گفته است: فکر می‌کنم که ما فرصت خوبی برای رسیدن به توافق داریم، خصوصا الان و بعد از نشست سوچی در اکتبر گذشته که آذربایجان و ارمنستان تمامیت ارضی و حاکمیت یکدیگر را به رسمیت شناختند.رئیس‌جمهوری آذربایجان تاکید کرد که کشورش پنج اصل بنیادین برای توافق صلح بر پایه قوانین بین‌المللی تشریح کرده است. به گفته او، یک پیمان صلح باید طبق این اصول به امضا برسد.

ادعای یک روزنامه نگار منتقد نتانیاهو؛ ایران از طریق چین با اعراب کانال مالی ایجاد کرده است

ایسنا: باراک راوید، یک روزنامه نگار منتقد نتانیاهو در توییتی مدعی شد: ایران از طریق چین با کشورهای اتحادیه عرب کانال مالی اختصاصی ایجاد کرده است.این روزنامه نگار در صفحه توییتر خود نوشت: «نشست زودهنگام ایران و کشورهای عرب در پکن برای بررسی ایجاد خط مالی جدید با میانجیگری چین برگزار خواهد شد. جزئیات این خط مالی همچنان نامعلوم است».

واکنش السودانی به ادعاها درباره دخالت ایران در امور عراق

ایسنا: نخست وزیر عراق با اشاره به اینکه اجازه نخواهیم داد از کشورمان به کشورهای همسایه تعرض شود، از توافق ایران و عربستان استقبال کرد.به گزارش خبرگزاری رسمی عراق(واع)، محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در اظهاراتی تاکید کرد که بغداد خواستار شراکت های پایدار با ملت های دوست است.او گفت: اجازه نخواهیم داد که خاک عراق سکویی برای حمله به کشورهای همجوار باشد.السودانی خاطرنشان کرد که همه طرف ها باید به حاکمیت ما احترام بگذارند و عراق به گذرگاهی برای تعرض به کشورهای همجوار تبدیل نخواهد شد.نخست وزیر عراق تاکید کرد که در مساله دخالت ایران در امور عراق اغراق شده است و همه خواستار استقلال عراق در تصمیم گیری هستند.