به گزارش اکوایران، لهستان متعهد شد که در گامی مهم و در جریان جنگ در اوکراین، چهار فروند جنگده میگ-29 را در اختیار کی یف قرار دهد.

 لهستان اولین عضو ناتو است که این جنگده را ارسال خواهد کرد. آندری دودا، رئیس جمهوری این کشور گفت که این جنگده ها از حدود 12 جنگده ای است از زمان جمهوری دموکراتیک آلمان پییشن در اختیارش قرار دارد. به گفته او، در ارتباط با جنگده میگ-29 که هنوز در حریم هوایی لهستان فعالیت دارد، تصمیم در سطوح بالا اتخاذ شده و از همین رو می توان با اطمینان گفت که میگ ها راهی اوکراین خواهند شد.

ورشو در تامین تسلیحات سنگین برای کی یف در میان متحدانش در ناتو پیش قدم بوده است. حالا این خبر که لهستان هواپیماهای طراحی شده توسط اتحاد جماهیر شوروی را ارسال خواهد کرد، گامی فراتر از تعهدات ائتلاف است و می تواند سایر کشورهای عضو را برای انجام این فعل تحت فشار قرار دهد.

سایر کشورهای ناتو تمایلی برای چنین فعل هایی نداشتند و و از همین رو از ارسال تانک به کی یف خودداری کردند.

لهستان حتی پیش از آغاز جنگ در اوکراین بیش از سایر کشورهای شرق اروپا در تقابل با روسیه قرار داشت و از همین رو بسیاری روابط دو کشور را در قاب جنگ سرد توصیف می کردند. ورشو همچنین پوتین را چهره ای غیر قابل اعتماد می داند و بر این باور است که باید با جاه طلبی های سرزمینی پوتین پایان داد.از همین رو ارسال میگ ها توسط لهستان را نمی توان اقدامی غیر منتظره قلمداد کرد. با این همه این فعل قادر است پویایی درون ائتلاف را تحت تاثیر قرار داده و سان یک کاتالیزور برای دیگر کشورها عمل کرده و یا شاید زمینه ساز شکاف شود بالاخص با لحاظ کردن مواضع مخالف مجارستان در باب جنگ در اوکراین.

 حال سوال این است که آیا ایالات متحده و بریتانیا نیز تحت فشار قرار خواهند گرفت یا نه.کاخ سفید گفته که تصمیم لهستان مبنی بر ارسال جت های جنگده تصمیم مستقل ورشو است و جو بایدن را برای ارسال جنگده اف -16 تشویق نمی کند. جان کربی تاکید کرد که محاسبات آمریکا در ارتباط با اف-16 تغییر نخواهد کرد.

پیشتر مقام های آمریکایی به سی ان ان گفته بودند که ارسال جنگده های اف-16 در این شرایط غیر عملی است. آلمان که تحویل جنگده به اوکراین را کاملا رد کرده است در حالی که بریتانیا نیز بر این باور است که چنین فعلی غیر ممکن است.