به گزارش اکوایران، «محرمانه هایی درباره عبور پکن از خط قرمز غرب»، «خیز آلمان برای توافق تجاری میان هند و اتحادیه اروپا»، «عدم اجماع گروه بیست درباره بحران اوکراین»، «موضع گیری مدودف به ادعای کمبود تجهیزات نظامی کرملین»، «استقبال محتاطانه زلنسکی از طرح صلح چین»، «توقف صادرات نفت روسیه به لهستان» و «تاکید آلمان بر بازماندن کانال های ارتباطی ایران و اعراب» بخشی از مهم ترین سر خط اخبار در نیم روز گذشته بوده است.

محرمانه هایی درباره عبور پکن از خط قرمز غرب؛ چین برای ارسال پهپاد به روسیه آماده می شود؟

نشریه اشپیگل با استناد به مدارکی که به دستش رسیده گزارش داد که روسیه در حال مذاکره با یک شرکت چینی برای خرید ۱۰۰ پهپاد برای ماه آوریل است. ایالات متحده و اتحادیه اروپا پیش از این در بیانیه‌هایی به چین هشدار دادند فروش سلاح به‌ روسیه عواقب سختی برای آنها خواهد داشت.جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به پکن هشدارداد که صادرات سلاح چین به روسیه خط قرمز این اتحادیه است. روسیه که تحت تحریم های شدید غرب خصوصا پس از حمله یکسال گذشته به اوکراین قرارگرفته، تاکنون تنها از ایران و کره شمالی سلاح دریافت کرده است.

با این حال چینی ها همواره تحویل سلاح به روسیه را انکارکرده اند. به گفته مجله اشپیگل شرکت چینی «جیان بینگو» برای تحویل ۱۰۰ پهپاد به روسیه آماده می شود.این پهپادها هر یک توان حمل کلاهک انفجاری بین ۳۰ تا ۵۰ کیلوگرمی را دارند. اشپیگل در گزارش مفصل نوشته است که پهپادهای این شرکت چینی شباهت زیادی به پهپادهای ایرانی شاهد-۱۳۶ دارد.در این میان مستنداتی وجود دارند که نشان می دهد این شرکت پهپادهای نظامی را در استان سین کیانگ در غرب چین آزمایش کرده است.

خیز آلمان برای توافق تجاری میان هند و اتحادیه اروپا

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در جریان سفری دو روزه با هدف تقویت روابط تجاری کشورش با هند و نیز پیشبرد توافق تجاری اتحادیه اروپا وارد دهلی‌نو شد.به نوشته یورنیوز، این سفر در حالی صورت می‌گیرد که دو کشور آلمان و هند در مواضع خود بر سر جنگ اوکراین با یکدیگر اختلاف دارند.صدراعظم آلمان در مصاحبه با روزنامه «تایمز آف ایندیا» گفت: «ما خواهان تقویت بیشتر روابط دوجانبه با هند و همکاری در خصوص مسائل جهانی، مانند تغییرات اقلیمی و نیز تحول در اقتصاد به روشی عادلانه، سبز و پایدار هستیم». اولاف شولتس که نمایندگان از شرکت‌های بزرگ آلمانی از جمله زیمنس نیز او را در این سفر همراهی می‌کنند با نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند در دهلی نو دیدار و گفتگو کرد و قرار است برای بازدید از شرکت‌های فناوری آلمانی به شهر بنگلور در جنوب هند برود.به گفته مقامات آلمانی، آقای شولتس همچنین بنا دارد تا در جریان این سفر برای پیشبرد یک توافق تجاری میان اتحادیه اروپا و هند که در حال حاضر به دلیل اختلافات بر سر تعرفه ها و دسترسی کارگران هندی به اروپا متوقف شده، تلاش کند.

عدم اجماع گروه بیست درباره بحران اوکراین

رهبران و وزرای مالی گروه 20 (جی 20) نتوانسته‌اند در مورد توصیف مناقشه اوکراین و روسیه به اجماع برسند و احتمالاً نشست آنها در هند بدون صدور بیانیه مشترک پایان خواهد یافت. به نوشته خبرگزاری رویترز، این خبر از سوی برخی از نمایندگان حاضر در نشست اعلام شده است.آنها گفتند آمریکا و متحدانش بر خواسته‌های خود مبنی بر محکومیت آشکار روسیه به دلیل حمله به همسایه‌اش اوکراین در این بیانیه اصرار دارند؛ موضوعی که با مخالفت هیئت‌های روسیه و چین روبه‌رو شده است.مقامات گروه 20 همچنین به رویترز گفتند هند - میزبان - بر اعضا فشار می آورد تا از استفاده از واژه جنگدر هر بیانیه ای خودداری کنند. هند که ریاست کنونی گروه 20 را بر عهده دارد، موضع عمدتا بی طرفی در قبال این مناقشه اتخاذ کرده است و از مقصر دانستن روسیه خودداری می‌کند. هند به دنبال راه حل دیپلماتیک است و در عین حال، خرید نفت خام از مسکو را افزایش داده است.چنین بن‌بست‌هایی به شکلی فزاینده در گروه 20 مشاهده می‌شود؛ مجمعی که بیش از 20 سال پیش در واکنش به بحران‌های اقتصادی ایجاد شد، اما اخیرابه دلیل اختلافات بین کشورهای غربی و سایر کشورها از جمله چین و روسیه با اختلاف نظر مواجه شده است.

موضع گیری مدودف به ادعای کمبود تجهیزات نظامی کرملین

دیمتری مدودف، رئیس جمهوری پیشین روسیه گفت که کارخانه های این کشور به طور شبانه روز برای تامین خواسته هایی دفاعی این کشور که رو به افزایش است، فعالیت می کنند پس این اظهار نظر که نیروهای روس در اوکراین موجودی موشک خود را تمام کردند، مسخره است. به نوشته خبرگزاری رویترز، مدودف گفت که مسکو تولیدات نظامی اش را در برخی کارخانه ها ده ها برابر افزایش داده و از نزدیک در حال بررسی تسلیحات پرتاب شده به مناطق تحت کنترل روسیه در اطراف اوکراین است.

روسیه سال گذشته تولیدات دفاعی اش را افزایش داد چرا که نیروهای این کشور بسیاری از مهمات خود را در میدان نبرد اوکراین از دست دادند.همزمان یک اندیشکده برجسته غربی گفته که روسیه حدود نیمی از مدرن ترین تانک های خود را از دست داده و در تلاش برای جایگزینی انها است. مقام های اوکراینی و غربی گفته اند که ذخایر برخی از تجهیزات نظامی روسه رو به اتمام است و تحریم های غرب توانایی این کشور را برای پرکردن ذخایر تسلیحاتی هدایت شونده اش که به ریزتراشه های وارداتی متکی هستند، مختل کرده است.

استقبال محتاطانه زلنسکی از طرح صلح چین؛ رئیس جمهوری اوکراین، روسیه باید شکست بخورد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در نشست مطبوعاتی که به‌مناسبت اولین سالگرد حمله نظامی مسکو به کی‌یف برگزار شد، با احتیاط از طرح صلح چین برای پایان دادن به تهاجم روسیه استقبال کرد، اما در عین حال گفت این طرح فقط در صورتی قابل قبول خواهد بود که به خروج ولادیمیر پوتین و نیروهایش از تمام اراضی اشغالی اوکراین منجر شود.به گزارش گاردین، ولودیمیر زلنسکی در اظهارات جدید خود بیان کرد که می‌خواهد باور کند پکن به صلح عادلانه علاقه‌مند است.او گفت که چنین تصمیمی به معنای ارسال نکردن سلاح به روسیه است و افزود: من تمام تلاش خود را می‌کنم تا از این اتفاق جلوگیری کنم. این اولویت شماره یک است.همزمان آنگونه که آسوشیتدپرس نوشته، زلنسکی تاکید کرد که روسیه باید در اوکراین شکست بخورد، او همچنین خواهان تحریم های بیشتر علیه مسکو شدو با انتشار پیامی در توئیترش نوشت که فشارها باید بر روسیه افزایش یابد. رهبران غربی در مورد پیشنهاد صلح چین تردید دارند و استدلال می‌کنند که پکن اعتبار بین‌المللی را برای انجام نقش میانجی ندارد.

توقف صادرات نفت روسیه به لهستان

شرکت اورلن، غول نفت لهستانی روز شنبه اعلام کرد که طرف روسی تحویل نفت خود را از طریق خط لوله دروژبا متوقف کرده است. طبق آخرین قرارداد بین شرکت نفتی اورلن لهستان و تاتنفت روسیه قرار بود طرف روس ۱۰ درصد از نیاز اورلن را از طریق خط لوله دروژبا تامین کند.به نوشته یورونیوز، خط لوله دروژبا به طول ۴ هزار کیلومتر بزرگترین خط لوله جهان است. این خط لوله از روسیه آغاز شده و با از گذر از اوکراین، بلاروس، لهستان، مجارستان، اسلواکی، جمهوری چک و آلمان تمام اروپای شرقی را پوشش می‌دهد. ظرفیت انتقال نفت خام از طریق خط لوله دروژبا به‌طور میانگین روزانه معادل ۱.۲ میلیون بشکه می‌باشد.اورلن، شرکت نیمه‌دولتی نفت لهستانی است که در سال ۱۹۹۹ توسط دولت لهستان تاسیس شد و در حال حاضر بزرگترین شرکت سهامی در اروپای مرکزی به حساب می‌آید. این توقف صادرات تنها یک روز پس از تصویب دهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه صورت می‌گیرد. اتحادیه اروپا روز گذشته تحریم‌هایی را با هدف تضعیف اقتصاد روسیه و شرکت‌های ایرانی که با صادرات محصولات خود به روسیه، به مسکو در جنگ با اوکراین یاری می‌رسانند، وضع کرد.

تاکید آلمان بر بازماندن کانال های ارتباطی ایران و اعراب

به نوشته ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه آلمان با طرح ادعاهایی علیه تهران تاکید کرد که علیرغم تنش‌ها، کانال‌های گفت‌وگو میان ایران و کشورهای عربی باید باز بمانند.دنیس کومیتات، سخنگوی وزارت خارجه آلمان در گفت‌وگو با الشرق الاوسط در اظهاراتی مداخله‌جویانه گفت که کشورش تحولات سیاسی ایران در سطح داخلی و خارجی را با نگرانی دنبال می کند.او مدعی شد که نظام ایران تحت فشار شدید مردم خود برای ایجاد گشایش است اما پاسخ این نظام به مردم از طریق گفت وگو نیست بلکه از طریق سرکوب و خشونت است.او در بخش دیگری از اظهارات خود گفت که آلمان نگران تحرکات بلند مدت هسته ای ایران است و تلاش برای دوری از تنش هسته ای امری ضروری است.سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفت: روشن است که کشورهای عربی خلیج فارس نسبت به تهران شک و تردید دارند و آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان در دیدار با فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ به طور تفصیلی درخصوص این موضوع رایزنی کردند. آلمان همچنان به سیاست خود در این خصوص مبنی بر به کارگیری دیپلماسی و راه حل های سیاسی ادامه می دهد و علیرغم تنش ها کانال های گفت‌وگو باید باز بمانند.

واکنش مدیر سیا به اورانیوم ۸۴درصدی

به نوشته انتخاب، مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، تصریح کرد که واشنگتن شاهدی دال بر این که جمهوری اسلامی تصمیم به ازسرگیری برنامه خود برای تولید سلاح هسته‌ای گرفته باشد، در دست ندارد. ویلیام برنز این اظهارات را در پاسخ به سوال شبکه سی‌بی‌اس مطرح کرده است.  برنز در این مصاحبه گفته: بر اساس اطلاعاتی که داریم تصور می‌کنیم جمهوری اسلامی هنوز تصمیم به از سرگیری برنامه تولید سلاح هسته‌ای [ادعایی] که به اعتقاد ما آن را در انتهای سال ۲۰۰۳ به حالت تعلیق درآوردند، نگرفته است.

مدیر سی، اما در ادامه سخنان خود به گزارش‌ها درباره افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم تا ۸۴ درصد خلوص اشاره می‌کند و آن را وجه دیگر قضیه می‌داند که اسباب نگرانی است. برنز در ادامه با طرح ادعای غنی‌سازی ۸۴ درصدی از سوی ایران، تاکید کرد که اگر جمهوری اسلامی بخواهد از این مرحله عبور کند، تنها چند هفته با غنی‌سازی ۹۰ درصدی فاصله دارد که این موضوع باعث افزایش نگرانی‌هاست.