به گزارش اکوایران، بشار اسد - رئیس جمهوری سوریه - وارد امارات متحده عربی شد؛ این نخستین سفر اسد به این کشور ثروتمند حاشیه خلیج فارس پس از زلزله ویرانگر ماه گذشته است که ترکیه و سوریه را لرزاند.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپریس، دفتر رئیس جمهوری سوریه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که اسد به همراه همسر و هیأتی از مقام‌های سوری وارد امارات شده و مورد استقبال شیخ محمد بن زاید آل نهیان قرار گرفتند.

شیخ محمد با انتشار توئیتی اعلام کرد که رهبران سوریه و امارات با هدف توسعه روابط دو کشور رایزنی انجام دادند. ناظران می‌گویند که این دیدار نشان‌دهنده گرمتر شدن روابط سوریه با سایر کشورهای عربی است؛ آن هم بعد از بیش از یک دهه تنش میان دمشق و اتحادیه عرب.

از منظری دیگر شواهد نشان می دهد که همدردی ها و همگرایی منطقه ای به واسطه زلزله ویرانگر تسریع شده است. با این همه امارات پیش از وقوع این فاجعه هم با دمشق رابطه برقرار کرده بود.

سال گذشته بشار اسد برای اولین بار بعد از آغاز جنگ داخلی در سوریه در سال 2011 به ابوظبی رفته بود و پس از آن ژانویه سال جاری دیدار دیگری انجام شد.

دمشق امیدوار است که آشتی منطقه‌ای زمینه را برای سرمایه‌گذاری مورد انتظارش جهت بازسازی این کشور آسیب‌دیده هموار کند. با این حال تحلیلگران می‌گویند تحقق این خواسته در حال حاضر و در ابعاد وسیع بعید است.

یکی از موانع حاکم قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل است و خواسته‌های آمریکا و اروپا از سوریه برای عادی‌سازی رابطه با این کشور است که غرب می‌گوید محقق نشده است.

بانک جهانی اعلام کرده که انتظار می‌رود تولید ناخالص واقعی سوریه در سال 2023 و پس از زلزله ویرانگر کاهش یابد، آن هم در شرایطی که خسارات فیزیکی 3.7 میلیارد دلار و خسارات اقتصادی وارده 1.5 میلیارد دلار تخمین زده شده است.

بانک با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد که اگر بازسازی این کشور به کندی انجام شود، با توجه به منابع عمومی محدود، سرمایه‌گذاری خصوصی ضعیف و کمک‌های بشردوستانه محدودی که به مناطق آسیب‌دیده می‌رسد، رشد اقتصادی ممکن است کاهش یابد.