به گزارش اکوایران، در حالی که شی جین پینگ برای دومین روز متوالی با همتای روس خود در مسکو رایزنی دارد، نخست وزیر ژاپن با هدف حمایت از اوکراین در برابر حملات روسیه، در جریان یک سفر اعلام نشده عازم کی‌یف شد.

به نوشته نیویورک تایمز، فومیو کیشیدا، نخست وزیری ژاپن با سفر غافلگیرانه اش به منطقه ای جنگی فعال، وفاداری غیر معمول و و فعلانه کشورش به اوکراین را برجسته و زمینه را برای نمایش دیپلماسی رقابتی دو همسایه شرق آسیا به نمایش گذاشت.

«شی» و پوتین هر دو از مخالفان نظم جهانی تحت سلطه ایالات متحده و متحدانش از جمله ژاپن هستند.

وزارت امور خارجه چین در واکنش به سفر کیشیدا گفت که ژاپن باید رویکرد معکوسی را طی می کرد و زمینه ساز کاهش تنش ها می شد.

«شی» در جریان دومین روز سفر رسمی اش به مسکو از پوتین برای سفر به چین دعوت کرده و بر حمایت قوی پکن از رهبر مسکو تاکید داشته، آن هم چند روز پس از صدور حکم بازداشت پوتین توسط دادگاه کیفری بین المللی.

رسانه های دو کشور سفر «شی» به مسکو را سفری برای صلح توصیف کردند هرچند رهبران دو کشور به شکلی اجمالی به مقوله جنگ در اوکراین پرداختند.

در شرایط کنونی مقام های آمریکایی به شدت سفر شی جین پینگ به روسیه را به چالش کشیده اند. جان کربی، سخنگوی کاخ سفید گفت که اگرچه اطمینانی در باب ارسال تسلیحات چینی به روسیه وجود ندارد، اما از «شی» می خواهیم تا رهبر کرملین را برای توقف خشونت ها در اوکراین تحت فشار قرار داده تا نیروهایش را از اوکراین خارج کند. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده نیز این سفر را به سان پوشش دیپماتیک برای تداوم خشونت روس ها در اوکراین توصیف کرد. کی یف اعلام کرده که همزمان با این سفر، نظامیان روس در جریان حمله به شهر شرقی آودیوکا از تاکتیک های خشن گذشته پیروی می کنند.