به گزارش اکوایران، ناتو از لفاظی پوتین در مورد استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس انتقاد کرد. 

به نوشته رویترز، در حالی که نیروهای روسی گلوله‌باران شهر آودیوکا در خط مقدم اوکراین را تشدید کردند، ناتو پس از اعلام برنامه‌های رئیس‌جمهور روسیه برای استقرار تسلیحات هسته‌ی تاکتیکی در بلاروس،  ولادیمیر پوتین را به خاطر لفاظی‌های هسته‌ای «خطرناک» مورد انتقاد قرار داد.

پوتین طرح خود در بلاروس را در روز شنبه به استقرار تسلیحات آمریکا در اروپا تشبیه کرد و تاکید کرد که روسیه وعده‌های خود را در خصوص عدم اشاعه هسته ای نقض نخواهد کرد. این اقدام، اگرچه غیرمنتظره نیست، اما یکی از واضح‌ترین سیگنال‌های هسته‌ای روسیه و هشداری به ناتو در مورد حمایت نظامی این کشور از اوکراین است که در پاسخ به آن خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل شده است.

اوآنا لانژسکو، سخنگوی ناتو روز یک‌شنبه گفت: «لفاظی‌های هسته‌ای روسیه خطرناک و غیرمسئولانه است... ناتو هوشیار است و ما از نزدیک اوضاع را زیر نظر داریم. ما هیچ تغییری در موضع هسته‌ای روسیه ندیده‌ایم که ما را به تعدیل وضعیت خود سوق دهد». او افزود که تعهد پوتین به عدم اشاعه و توصیف او از استقرار تسلیحات ایالات متحده در خارج از کشور بسیار دور از انتظار بود. وی در بیانیه‌ای گفت: «اشاره روسیه به اشتراک هسته‌ای ناتو کاملا گمراه کننده است. متحدان ناتو با احترام کامل به تعهدات بین المللی خود عمل می کنند. روسیه به طور مداوم تعهدات خود در زمینه کنترل تسلیحات را زیر پا گذاشته است».

الکسی دانیلوف، رئیس امنیت اوکراین گفت که طرح روسیه بلاروس را که به گفته وی توسط مسکو «گروگان» گرفته شده، بی‌ثبات خواهد کرد.

بلاروس و روسیه روابط نظامی نزدیکی دارند و مینسک به مسکو اجازه داد تا از خاک بلاروس به عنوان نقطه‌ای برای تهاجم تمام عیار خود به اوکراین در سال گذشته استفاده کند.

13

کارشناسان می گویند این اقدام روسیه قابل توجه است، زیرا این کشور تاکنون برخلاف ایالات متحده، سلاح‌های هسته ای را در خارج از مرزهای خود مستقر نکرده است. 

ایالات متحده، به عنوان یک ابرقدرت هسته‌ای، نگرانی‌ها در مورد استقرار هسته‌ای روسیه را کم اهمیت جلوه داد. مایکل مک کال، رئیس جمهوری‌خواهِ کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، گفت که او طرح روسیه را برای ارعاب غرب می داند.

پوتین روز یکشنبه تاکید کرد که قدرت‌های غربی در حال ایجاد یک «محور» جدید شبیه به اتحاد آلمان و ژاپن در طول جنگ جهانی دوم هستند. این نوعی تشبیه بود تا اثبات کند که مسکو در حال مبارزه با اوکراینی است که در چنگال نازی‌های فرضی است و با حمایت قدرت‌های غربی که روسیه را تهدید می‌کند. اوکراین آن تشبیهات را به عنوان توجیه ساختگی جنگ امپرایالیستی مسکو رد می کند.

پوتین همچنین ایجاد اتحاد نظامی روسیه با چین را رد کرد. ایالات متحده گفته است که می‌ترسد چین بتواند روسیه را مسلح کند، چیزی که چین آن را رد می کند.

پساآخرالزمان آودییوکا 

یک مقام ارشد محلی روز یکشنبه گفت: «در میدان نبرد، گلوله باران روسیه تقریباً شهر آودیوکا در شرق اوکراین را که در 90 کیلومتری جنوب غربی باخموت محاصره شده قرار دارد، تقریباً به طور کامل تعطیل کرد». ویتالی باراباش، رئیس اداره نظامی شهر گفت: «از گفتن این موضوع متأسفم، اما آودیوکا بیشتر و بیشتر شبیه مکانی از فیلم های پسا آخرالزمانی می شود».

12

روز یکشنبه، گلوله باران روسیه دو ساختمان مرتفع را در آودیوکا، که تنها در 10 کیلومتری حومه شمالی شهر دونتسک قرار دارد، هدف قرار داد که از سال 2014 تحت کنترل مسکو است. ارتش اوکراین هفته گذشته هشدار داد که آودیوکا می تواند به «باخموت دوم» تبدیل شود - جایی که درگیری شدید توسط هر دو طرف به عنوان «چرخ گوشت» توصیف شده، شهر را به خرابه تبدیل کرده است.

ستاد کل اوکراین روز یکشنبه اعلام کرد که نیروهای این کشور 85 حمله روسیه را طی 24 ساعت گذشته در سراسر جبهه شرقی از جمله منطقه باخموت دفع کرده اند. وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه اعلام کرد که نیروهای این کشور به اهداف نظامی در مناطق خارکف، دونتسک، زاپوریژژیا و خرسون حمله کرده اند که تلفات قابل توجهی در اوکراین ایجاد کرده است. این وزارتخانه همچنین اعلام کرد که یک پهپاد اوکراینی را روز یکشنبه در جنوب مسکو سرنگون کرده است و افزود که در این حمله پهپادی سه نفر مجروح شده و واحدهای مسکونی آسیب دیده اند.