به گزارش اکوایران، در حالی که جنگ اوکراین روز جمعه به چهارصدمین روز خود رسیده، تنش‌ها بین مسکو و غرب عمیق‌تر شده است. روسیه یک روزنامه‌نگار آمریکایی را به جاسوسی متهم کرد و فنلاند یک قدم دیگر به عضویت در ناتو نزدیک‌تر شده است.

رئیس‌جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، در سخنرانی ویدئویی عصر پنجشنبه خود از «راه طولانی» که کشورش در 400 روز پس از تهاجم روسیه در 24 فوریه 2022 طی کرده است صحبت کرد.

او گفت: «اوکراین در جبهه پیروز خواهد شد... ما هیچ اثری از روسیه در سرزمین خود باقی نخواهیم گذاشت و هیچ دشمنی را بدون مجازات نخواهیم گذاشت. در این زمینه خبرهای بزرگی در راه است.» وی جزئیاتی ارائه نکرد، اما ارتش اوکراین در حال برنامه‌ریزی برای یک ضد حمله است.

بنابر گزارش رویترز، اوایل روز پنجشنبه، وال استریت ژورنال اتهامات جاسوسی علیه خبرنگار خود، ایوان گرشکویچ، را رد کرد و خواستار آزادی فوری او شد. کرملین گفت که او "دستگیر" شده است اما هیچ مدرک مستند یا ویدئویی ارائه نکرد.

کاخ سفید اقدام روسیه را محکوم کرد و از شهروندان آمریکایی که در روسیه زندگی می‌کنند یا در سفر هستند خواست فورا این کشور را ترک کنند.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید در یک نشست خبری گفت: «این اتهامات جاسوسی مضحک است. هدف قرار دادن شهروندان آمریکایی توسط دولت روسیه غیرقابل قبول است.»

سرویس امنیتی FSB روسیه اعلام کرد که گرشکویچ 31 ساله را که به مدت شش سال در روسیه به عنوان روزنامه نگار کار کرده است، در شهر صنعتی اورال در یکاترینبورگ «به ظن جاسوسی در راستای منافع دولت آمریکا» دستگیر کرده است.

I4JQINLCKZOYXJSEPJC2H4XKAE

او به مسکو منتقل شده است؛ جایی که دادگاه در یک جلسه غیرعلنی دستور داد تا او را تا 29 ماه مه در بازداشت پیش از محاکمه نگه دارد. طبق قوانین روسیه جاسوسی می‌تواند تا 20 سال محکومیت زندان در پی داشته باشد.

تحلیلگران سیاسی غربی حدس می‌زنند که مسکو ممکن است به دنبال استفاده از گرشکویچ در مبادله زندانیان با واشنگتن باشد یا از او به عنوان اهرم دیپلماتیک به روش دیگری استفاده کند.

«ناتوی بزرگ‌تر و نه کوچک‌تر»

در گوشه‌ای دیگر، پارلمان ترکیه روز پنجشنبه لایحه‌ای را تصویب کرد که به فنلاند اجازه می‌دهد به ناتو بپیوندد. پس از تصویب لایحه مشابهی در روز دوشنبه توسط مجارستان، پارلمان ترکیه در میان 30 عضو ائتلاف دفاعی غربی، آخرین عضوی بود که عضویت فنلاند را تصویب کرد.

سوئد نیز به عنوان پاسخی به حمله روسیه به اوکراین به دنبال عضویت در ناتو بوده است. یکی از توجیهات اصلی روسیه برای تهاجم، جلوگیری از گسترش اتحاد نظامی غرب بوده است. این ائتلاف و اعضای آن کمک‌های نظامی و اقتصادی زیادی به کیف ارائه کرده اند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو به فاکس نیوز گفت: «به زودی فنلاند و سوئد هر دو عضو خواهند شد، به این معنی که رئیس جمهور پوتین دقیقاً برعکس آنچه که می خواست را به دست می‌آورد. او ناتو کوچک‌تری می‌خواست و حالا با ناتو بزرگ‌تری طرف است.»

اوکراین می‌گوید که نیروهای روسی به حملات خود در شرق، به ویژه در باخموت و شهرهای اطراف و همچنین در شهر آودیوکا، در حدود 60 کیلومتری جنوب غربی باخموت، ادامه می‌دهند.

باخموت محل خونین‌ترین نبردهای پیاده نظام در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم بوده است و نیروهای روسی به دنبال اولین پیروزی خود از اواسط سال 2022 در این شهر بوده اند.

ارتش اوکراین شامگاه پنجشنبه در فیس بوک اعلام کرد: «نیروهای دفاعی ما شهر را در دست دارند و حملات متعدد دشمن را دفع کرده اند.»

آندری تساپلینکو، تحلیلگر نظامی و روزنامه نگار اوکراینی، در مصاحبه با رادیو NV اوکراین، گفت که نیروهای روسی در تلاش بوده‌اند آنچه را که در باخموت اتفاق افتاده است در آودیوکا نیز تکرار کنند.»

تساپلینکو گفت: «شهر زیر گلوله باران مداوم و روزانه است. آنها می‌دانند که نمی‌توانند به سادگی آن را تصرف کنند و در عوض شروع به تخریب آودیوکا تا آنجایی که ممکن است کرده‌اند.»

ارتش اوکراین یک روز قبل گفته بود که جنگجویان روسی در باخموت موفقیت‌هایی کسب کرده اند. اوهن دیکی یک تحلیلگر نظامی اوکراینی که با رادیو NV اوکراین مصاحبه کرد، گفت که نیروهای روسیه بیش از نیمی از این شهر را کنترل می‌کنند.

او گفت: «من می‌توانم به شما بگویم که باخموت همچنان استوار است. اما درگیری شدید در شهر در جریان است و به مرکز شهر نزدیک‌تر می‌شود.»

دیکی افزود: «گزارش‌هایی که از پیشرفت روسیه شده است، احتمالاً به این دلیل است که آنها از رودخانه باخموتکا عبور کرده‌اند. تعداد بی‌شماری از آن‌ها کشته شده‌اند و پیشروی آن‌ها تنها چند صد متر بوده است.»

یک ماه پیش، به نظر می‌رسید که ارتش اوکراین قصد دارد باخموت را رها ‌کند، اما از آن زمان تصمیم گرفته است که بماند و برای آن بجنگد، به این امید که نیروی مهاجم روسیه را خسته و فرسوده کند.

تهاجم روسیه شهرهای اوکراین را ویران کرده و میلیون ها غیرنظامی را از کشور فراری داده است. گفته می‌شود که ده‌ها هزار غیرنظامی اوکراینی و سرباز از هر دو طرف کشته شده‌اند.