به گزارش اکوایران، یک اندیشکده آمریکایی روز شنبه پس از دستور رهبر کره شمالی برای افزایش تولید سوخت بمب برای گسترش زرادخانه هسته‌ای این کشور گزارش داد که تصاویر ماهواره‌ای، سطح بالایی از فعالیت در سایت اصلی هسته‌ای کره شمالی را نشان می‌دهد.

بنابر گزارش رویترز، موسسه پروژه نظارت بر کره شمالی مستقر در واشنگتن گفت که فعالیت‌هایی که بر اساس تصاویر ماهواره‌ای در 3 و 17 مارس مشاهده کرده است، می‌تواند نشان دهد که یک رآکتور آزمایشی آب سبک (ELWR) در سایت یونگ بیون در حال تکمیل و انتقال به وضعیت عملیاتی است.

در این گزارش آمده است که این تصاویر نشان می‌دهد که یک رآکتور 5 مگاواتی در یونگ بیون مشغول به کار است و ساخت و ساز در اطراف این رآکتور آزمایشی آب سبک آغاز شده است. علاوه بر این، تخلیه آب از سیستم خنک کننده این رآکتور شناسایی شده است. ساخت و سازهای جدیدی نیز در اطراف کارخانه غنی‌سازی اورانیوم یونگ بیون آغاز شده است که احتمالاً با هدف افزایش قابلیت‌های این کارخانه انجام می‌شود.

این گزارش می‌افزاید: «به نظر می‌رسد این تحولات منعکس‌کننده دستورالعمل اخیر کیم جونگ اون برای افزایش تولید مواد شکافت‌پذیر این کشور برای گسترش زرادخانه تسلیحات هسته‌ای خود است».

روز سه‌شنبه، کره شمالی از کلاهک‌های هسته‌ای جدید و کوچک‌تری رونمایی کرد و متعهد شد برای گسترش زرادخانه‌اش، مواد هسته‌ای با درجه تسلیحات بیشتری تولید کند، و در عین حال تشدید تمرین‌های نظامی کره جنوبی و ایالات متحده را محکوم کرد.

رسانه دولتی این کشور گفته است که کیم دستور تولید مواد با درجه تسلیحات را به «شیوه‌ای دوراندیشانه» داده تا زرادخانه هسته‌ای این کشور را به صورت تصاعدی تقویت کند.

مشخص نیست که آیا کره شمالی کلاهک‌های هسته‌ای مینیاتوری مورد نیاز برای قرار دادن بر روی سلاح‌های کوچک‌تر پرده‌برداری‌شده را به طور کامل ساخته است یا خیر و تحلیلگران می‌گویند در صورت از سرگیری آزمایش‌های هسته‌ای پیونگ‌یانگ برای اولین بار از سال 2017، تکمیل این کلاهک‌ها به احتمال زیاد یک هدف کلیدی خواهد بود.

کره جنوبی و ایالات متحده از اوایل سال 2022 هشدار داده‌اند که کره شمالی ممکن است آزمایش‌های هسته‌ای خود را در هر زمانی از سر بگیرد.

در گزارشی در سال گذشته، موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (SIPRI) تخمین زد که کره شمالی تا 20 کلاهک هسته‌ای تولید کرده است و احتمالاً دارای مواد شکافت‌پذیر کافی برای تقریباً 45 تا 55 کلاهک هسته‌ای دیگر است.

به طور جداگانه کره شمالی در واکنش به مانور مشترک برنامه‌‌‌‌‌ریزی شده آمریکا و کره جنوبی در شبه جزیره کره اعلام کرد: «اگر نیروهای بازدارنده ما تاثیری نداشته باشد می‌دانیم که چگونه از سلاح‌های اتمی خود استفاده کنیم.»