به گزارش اکوایران، اقدام غیرمنتظره اوپک‌پلاس برای کاهش تولید روزانه یک میلیون بشکه نفت، قیمت سوخت در ایالات متحده را افزایش خواهد داد. هم‌زمان نیز انتظار می‌رفت که جو بایدن کارزار انتخاباتی خود را آغاز کند. به نوشته بلومبرگ، بایدن گزینه‌های کمی برای واکنش به این اتفاق دارد.

استفاده از ذخایر استراتژیک

ممکن است بایدن به دنبال فروش مجدد نفت ذخایر استراتژیک باشد. ذخایر استراتژیک اضطراری نفت در دهه ۷۰ و پس از تحریم نفت توسط عرب‌ها ایجاد شد. طبق داده‌های وزارت انرژی، آمریکا حدود ۳۷۱ میلیون بشکه نفت در اختیار دارد که تقریباً نیمی از ظرفیت این منبع است که عمدتاً به دلیل استفاده بی‌سابقه ۱۸۰ میلیون بشکه‌ای در سال گذشته برای مهار افزایش قیمت بنزین در پی جنگ اوکراین به این سطح رسیده است.

پرکردن مجدد ذخایر در اولویت دولت قرار دارد؛ اما عواملی مانند تعمیر و نگهداری دو مجتمع از مجموع چهار مجتمع ذخایر با مشکل مواجه شده است. جنیفر گرانهولم، وزیر انرژی گفته است که دولت نمی‌تواند هم‌زمان از انبارها برداشت کرده و دوباره آن‌ها را پر کند؛ بنابراین هرگونه تکمیل مجدد ممکن است به تأخیر بیفتد.

گزینه‌های رئیس‌جمهور آمریکا برای افزایش تولید نفت

کوین بوک، مدیرعامل یک شرکت مشاوره‌ای انرژی در واشنگتن گفت: با این حال، هیچ‌چیزی برای جلوگیری از فروش دوباره وجود ندارد. بایدن قیمت‌گذاری سوخت را به شیوه‌ای برخلاف رؤسای جمهور سابق انجام داده است. اگر او به همین منوال ادامه دهد، امکان مداخلات بیشتری به وجود می‌آید.

تهدید و ترغیب تولیدکنندگان داخلی

حملات سیاسی بیشتری به فعالین حوزه انرژی آمریکا انجام خواهد شد. زیرا در سال گذشته، به درخواست‌های مکرر بایدن برای تسریع افزایش تولید اعتنایی نکرده و به دلیل کسب سودهای بی‌سابقه، مورد انتقاد شدید دولت و حامیانش قرار گرفتند. علی‌رغم تمام لفاظی‌ها، تولید داخلی نفت به آرامی به رشد خود ادامه داده و این صنعت تمایلی به افزایش حفاری‌ها و ریسک تکرار چرخه «رونق - رکود» ندارد.

تیم اشنایدر، مدیر شرکت «اشنایدر کیپتال گروپ» می‌گوید: از آنجایی که ایالات متحده واقعاً نمی‌تواند اعضای اوپک پلاس را به خواست خود وادار کند، بنابراین تنها می‌تواند تولیدکنندگان داخلی را تحت فشار قرار دهد.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: ما به همکاری با همه تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان حوزه نفت ادامه خواهیم داد تا مطمئن شویم که بازارهای انرژی شاهد رشد اقتصادی و کاهش قیمت‌ها برای مردم آمریکا باشد.

بازگرداندن «نوپِک»

سال گذشته، کاخ سفید در واکنش به تصمیم غیرمنتظره اوپک‌پلاس برای کاهش تولید ۲ میلیون بشکه در روز گفته بود که می‌توان قانونی تصویب کرد تا به کمک آن از کشورهای اوپک شکایت کرد. در نهایت و از ترس تبعات دیپلماتیک و دفاعی، دولت از حمایت از لایحه «قانون جلوگیری از کارتل‌های تولید و صادرات نفت» یا «نوپِک» صرف نظر کرد.

محدودیت‌های صادراتی

از دیگر اهرم‌هایی که دولت بایدن در اختیار دارد می‌توان به محدودکردن صادرات سوخت اشاره کرد. کاخ سفید این گزینه را در سال گذشته به عنوان ابزاری بالقوه برای کاهش قیمت‌ها در نظر داشت، اما هرگز اجرا نکرد. تحلیلگران گفتند که ادامه محدودیت‌ها می‌تواند نتیجه معکوسی داشته باشد و در واقع منجر به افزایش قیمت‌ها در برخی از مناطق کشور شود.

هیچ کاری نکن!

دیوید گلدوین، نماینده دولت باراک اوباما در امور انرژی و رئیس شرکت مشاوره شرکت «گلدوین گلوبال استراتژیز» گفت که دست‌نگه‌داشتن نیز گزینه خوبی است.

گلدوین گفت: این کاهش تولید اوپک مبتنی بر اساس جریان بازار باشد که نیازی به واکنش دولت ندارد. اوپک رشد کند تقاضا را پیش‌بینی می‌کند. فروش برنامه‌ریزی‌شده امسال به بازار نرسید و احتمالاً اقدامات اوپک تا حدی برای مقابله با آن است.