به گزارش اکوایران، حزب محافظه‌کار فنلاند مدعی پیروزی در انتخابات تنگاتنگ پارلمانی شد.

به نوشته الجزیره، با ادامه شمارش آرا، حزب راست‌گرای میانه‌رو ائتلاف ملی (ان‌سی‌پی) با ۲۰.۸ درصد پیروز شد. پس از آنها نیز حزب پوپولیست راست‌گرای «فنلاندی‌ها» با ۲۰.۱ درصد و سوسیال‌دموکرات‌های نخست‌وزیر سانا مارین ۱۹.۹ درصد به دست آوردند.

از آنجایی که سه حزب برتر هر کدام حدود ۲۰ درصد آرا را به دست آورده‌اند، هیچ حزبی نمی‌تواند به تنهایی تشکیل دولت دهد. بیش از ۲۴۰۰ نامزد از ۲۲ حزب برای ۲۰۰ کرسی پارلمان این کشور شمالی رقابت کردند.

پتری اورپو، رهبر ان‌سی‌پی در جمع حامیان خود در هلسینکی اعلام پیروزی کرد و گفت: بر اساس نتایج، مذاکرات بر سر تشکیل دولت جدید فنلاند تحت رهبری حزب ائتلاف ملی آغاز خواهد شد. مارین که با ۳۷ سال سن یکی از جوان‌ترین رهبران اروپا است، شکست را پذیرفت. نخست‌وزیر در یک سخنرانی در جمع اعضای حزب گفت: تبریک به برنده انتخابات، تبریک به حزب ائتلاف ملی، تبریک به حزب فنلاند. وی افزود: ما حمایت و کرسی‌های بیشتری در پارلمان به دست آوردیم. این دستاوردی عالی است. حتی اگر این دور پیروز نشده باشیم.

3

مارین که در سراسر جهان به عنوان الگوی نسل خود برای رهبران ترقی‌خواه دیده می‌شود، به دلیل حمایت صریح از اوکراین و تلاش برای عضویت موفقیت‌آمیز در ناتو، مورد تحسین بین‌المللی است. اما در داخل کشور، به خاطر مهمانی‌ها و هزینه‌های عمومی هنگفت دولتش، از جمله برای حقوق بازنشستگی و آموزش، با انتقاد مواجه شده است.

ان‌سی‌پی که تقریباً دو سال در نظرسنجی‌ها پیشتاز بوده است، مارین را متهم کرده بود که انعطاف‌پذیری اقتصادی کشور را در دوران بحران انرژی اروپا را از بین برده است. ان‌سی‌پی قول داده است که هزینه‌ها را محدود کرده و از افزایش بدهی ملی جلوگیری کند. از زمان روی کار آمدن مارین در سال ۲۰۱۹، بدهی کشور به بیش از ۷۰ درصد تولید ناخالص داخلی رسیده است.

1

اورپو در مصاحبه با به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که همبستگی فنلاند با اوکراین در دوران تصدی وی همچنان به قوت خود باقی می‌ماند. این وزیر دارایی سابق در مراسم پیروزی ائتلاف گفت: به اوکراین می‌گوییم که ما در کنار شما هستیم. ما نمی‌توانیم این جنگ وحشتناک را بپذیریم و ما تمام آنچه را که لازم است برای کمک به اوکراین و مردمش انجام خواهیم داد؛ زیرا آنها برای ما می‌جنگند. اورپو گفت: و پیام من به پوتین این است: از اوکراین خارج شو، زیرا شکست می‌خوری.

سهم ان‌سی‌پی از پارلمان فنلاند، ۴۸ کرسی است. حزب «فنلاندی‌ها» که حزبی ملی‌گرا و عمدتاً ضدمهاجرت و ضد اتحادیه اروپا هستند، ۴۶ کرسی و سوسیال‌دموکرات‌های مارین نیز ۴۳ کرسی به دست آوردند. ناظران می‌گویند که نتایج این انتخابات به معنای تغییر موازنه قدرت در صحنه سیاسی فنلاند است؛ زیرا اکنون این کشور یک دولت راست‌گرای میانه‌رو جدید با ته‌مایه‌ای سوسیالیستی خواهد داشت.

کریستینا کوکو، معاون ان‌سی‌پی به الجزیره گفت: شبی فوق‌العاده‌ای بود. ما ۱۰ کرسی دیگر را به دست آوردیم. قدم بعدی تشکیل دولت است. هفته پرهیجانی در پیش داریم. وی افزود که هنوز برای صحبت در مورد شرکای احتمالی ائتلاف زود است. کاندیدای نخست‌وزیری ما مذاکرات را رهبری خواهد کرد و در هر صورت این یک مذاکره فشرده خواهد بود.

ان‌سی‌پی و حزب «فنلاندی‌ها» تا حد زیادی دیدگاه‌های مشترکی در رابطه با توسعه اقتصادی دارند. اگرچه در سیاست‌های تغییرات اقلیمی و مسائل اتحادیه اروپا اختلاف نظر دارند.

اورپو به آسوشیتدپرس گفت: من به سنت فنلاند در مذاکره با همه طرف‌ها و تلاش برای تشکیل یک دولت اکثریتی اعتماد دارم. می‌دانید چه چیزی برای ما مهم است؟ اینکه ما عضو فعال اتحادیه اروپا هستیم. ما رابطه ناتو و فنلاند را تقویت کرده و اقتصاد خود را اصلاح می‌کنیم. ما رشد اقتصادی خود را تقویت خواهیم کرد و مشاغل جدیدی ایجاد می‌کنیم. اینها مسائلی اساسی و مهمی هستند که باید در دستور کار دولت جدید قرار بگیرند.