به گزارش اکوایران، در شرایطی که رئیس‌جمهور اوکراین نشان وینستون چرچیل را به بوریس جانسون اهدا کرده، تلگراف مدعی شده که جانسون پس از کناره‌گیری از مقام نخس‌وزیری بریتانیا قصد دارد نامزد دبیر کلی ناتو شود.

محبوبیت «جانسون یوک»

بنا بر گزارش یورونیوز، طوماری «فکاهی» با موضوع اهدای شهروندی اوکراین به بوریس جانسون، نخست وزیر مستعفی بریتانیا و پیشنهاد نامزدی وی برای نخست وزیری اوکراین با بیش از ۲۵۰۰ امضا خبر ساز شد. با وجود از دست دادن محبوبیت داخلی و استعفایی از سر اجبار در بریتانیا، بوریس جانسون به دلیل حمایت‌های بی شائبه‌اش از مردم اوکراین در این کشور چهره محبوبی به شمار می‌رود. نقاشی‌های دیواری و کیک‌هایی مزین به تصویر بوریس جانسون از محبوبیت نخست وزیر مستعفی بریتانیا در اوکراین حکایت دارد. اوکراینی‌ها نام مستعار«جانسون یوک» را به او داده‌اند. ترکیبی از پسوند نام معمول در اوکراین و ترکیبی از یو.کی که مخفف «یونایتد کینگدام» است.

دراین طومار امضا کنندگان از رئیس‌جمهور اوکراین خواسته‌اند تا با اعطای شهروندی اوکراین مسیر را برای نخست‌وزیری بوریس جانسون در اوکراین هموار کنند. در این طومار صفات بارز آقای جانسون اینگونه ذکر شده است:البته در این طومار به مغایرت این پیشنهاد با قانون اساسی اوکراین اشاره شده است.

اعطای نشان چرچیل

در یک اقدام به ظاهر اتفاقی، چند ساعت بعد از انتشار این طومار توسط اوکراینی‌ها بود که بوریس جانسون نشان رهبری «سر وینستون چرچیل» را به زلنسکی اعطا کرد. دفتر نخست‌وزیری بریتانیا اهدای این نشان را به دلیل «شجاعت ستودنی، صراحت و کرامت» در تقابل با اشغال خاک کشورش توسط روسیه عنوان کرده است.

زلنسکی در لحظه دریافت نشان چرچیل که از طریق ارتباط ویدیویی انجام شد اشاره‌ای به طومار خبرساز «پیشنهاد نخست وزیری جانسون» توسط اوکراینی‌ها نکرد، اما طبق قوانین اگر این طومار به سقف ۲۵۰۰۰ امضا برسد زلنسکی موظف به رسیدگی به این درخواست خواهد شد.

در لحظه دریافت «نشان چرچیل» زلنسکی با نقل قولی از نخست وزیر بریتانیا در جریان جنگ دوم جهانی در رابطه با بوریس جانسون گفت: « (بوریس جانسون) حتی یک لحظه هم به فکر ترک میدان مبارزه نیفتاد." در لحظاتی که شرایط برای ادامه‌کار سخت شده بود.»

«نشان رهبری چرچیل» برای نخستین بار در سال ۲۰۰۶ در زمره نشان‌های رسمی بریتانیا قرار گرفت. از میان افرادی که پیش از این نشان را دریافت کرده‌اند می توان به پرنس چارلز، مارگارت تاچر و جان میجر نخست وزیران اسبق انگلستان، و مادلین آلبرایت وزیر خارجه اسبق ایالات متحده آمریکا اشاره کرد. در لحظه اهدای نشان چرچیل، بوریس جانسون به اتفاقات ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ و لحظه آغاز تهاجم روسیه به خاک اوکراین اشاره کرد و افزود: « در آن لحظه بحرانی عظیم، شما با آزمونی بزرگ در زمینه توان رهبری روبرو شدید، امتحانی به همان اندازه مشکل که چرچیل در ۱۹۴۰ تجربه کرد.»

خیز بلند برای رهبری ناتو

همچنین روزنامه تلگراف امروز (چهارشنبه) گزارش داد که جانسون می‌تواند به‌عنوان دبیرکل بعدی ناتو، جایگزین «ینس استولتنبرگ» دبیرکل فعلی آن شود. تلگراف به نقل از اعضای کمیته دفاعی پارلمان انگلیس نوشت: «بوریس جانسون، نخست‌وزیر سابق بریتانیا ممکن است سال آینده برای پست دبیرکل اتحاد آتلانتیک شمالی رقابت کند».

طبق این گزارش، به دلیل عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین جانسون به‌عنوان ستون مهمی در مبارزات سیاسی و اقتصادی غرب علیه مسکو بود، به همین دلیل در صورت ورود او به رقابت برای نشستن روی صندلی دبیرکلی ناتو، از وی حمایت خواهد شد.  تلگراف همچنین نوشت که در صورت نامزد شدن جانسون برای پست دبیرکلی ناتو، دولت اوکراین نیز از او حمایت سیاسی خواهد کرد.