به گزارش اکوایران، وزیر خارجه روسیه در اظهارات مناقشه برانگیزی اذعان کرد کرملین به دنبال تغییر رژیم در اوکراین است.

بنا بر گزارش دویچه وله، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، در جریان سفر به قاهره و بر خلاف اظهارات قبلی، عنوان کرد که مسکو قصد سرنگونی دولت اوکراین را دارد. او گفت: «ما قطعاً به مردم اوکراین کمک می‌کنیم تا خود را از شر رژیمی که کاملاً دشمن مردم و تاریخ است، نجات دهند». لاوروف ادامه داد که مردم روسیه و اوکراین از این پس با هم زندگی خواهند کرد.

لاوروف در ماه آوریل در مصاحبه‌ای با تلویزیون ایندیا تودی گفته بود: «ما هیچ قصدی برای تغییر رژیم در اوکراین نداریم. این خود اوکراینی‌ها هستند که باید تصمیم بگیرند تحت کدام رژیم می‌خواهند زندگی کنند.»

ساعاتی بعد از این اظهارات، رئیس جمهور اوکراین در سخنرانی ویدئویی خود گفت: «تنها کسانی که واقعیات تاریخ را نمی‌دانند و اهمیت آن را درک نمی‌کنند می‌توانند به ما حمله کنند.» او با تاکید بر آن که اوکراینی‌ها قرن‌ها تحت ظلم قرار گرفته‌اند، اطمینان داد که مردم و دولتمردان این کشور هرگز مرعوب نمی‌شوند و از استقلال خود دفاع می‌کنند.

زلنسکی در این ویدئو، «حفظ وحدت و همکاری برای پیروزی» را مهم‌ترین وظیفه ملی اوکراینی‌ها دانست و افزود: «حفظ استقلال و مشارکت در این مسیر، یک پیروزی برای نسل‌هایی است که در گذشته شکست خورده‌اند. این که اوکراین به یکی از مدرن‌ترین دولت‌های دنیا تبدیل شود و در عین حال راه خود را به سوی اروپا برود؛ راهی که نهایت آن عضویت در اتحادیه خواهد بود.»

 رئیس جمهور اوکراین گفت که هفته مهمی در پیش روی کشورش قرار دارد و روز ملی در ۲۸ ژوئیه در بحبوحه نبرد جشن گرفته خواهد شد: «کی‌یف تمام تلاش خود را برای وارد کردن حداکثر خسارت به روس‌ها ادامه خواهد داد.»

روسیه در روزهای گذشته، حملات خود به مواضع دیگری در اوکراین را تشدید کرده است. سرگئی لاوروف چهارشنبه ۲۰ ژوئیه  رسما تهدید کرد که مسکو در صورت تحویل تسلیحات دوربرد غربی به اوکراین، مناطق دیگری خارج از دونباس را اشغال می‌کند و دامنه جنگ گسترده‌تر خواهد شد. با این حال  نهادهای اطلاعاتی و امنیتی بریتانیا در تازه‌ترین گزارش خود از وضعیت جنگ در اوکراین اظهارات سرگئی لاوروف  را رد کردند.

تهدید لاوروف در تناقض آشکار با سخنان قبلی او قرار دارد. آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، توجیهات لاوروف برای دامنه‌دارتر کردن جنگ در اوکراین را پروپاگاند خوانده و در مصاحبه با دویچه‌وله گفته است: «مسکو هر بار از استدلال متفاوتی استفاده می‌کند و این بار موضوع حمایت نظامی غرب را پیش کشیده است.» بربوک یادآور شد که روسیه قبلا هم به اهدافی خارج از مناطق اشغالی کنونی – مانند کی‌یف – حمله کرده و گفته‌های لاوروف تبلیغاتی جدید بیش نیست. به عقیده او هدف کرملین این است که اوکراین دونتسک و لوهانسک را واگذار کند و حاکمیت ارضی روسیه بر کریمه را که در سال ۲۰۱۴ ضمیمه این کشور شده، به رسمیت بشناسد.