به گزارش اکوایران، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گفت که حامیانش باید در انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی آینده به ایالات متحده یک درس بزرگ بدهند.

اردوغان به طور غیرمعمولی تاکنون در این مبارزات انتخاباتی  از انتقاد از غرب و ایالات متحده پرهیز کرده، اما در جریان گردهمایی در منطقه باگجیلار استانبول که طی آن به طور رسمی مجموعه‌ای از ساختمان‌های عمومی را افتتاح کرد، استثنا قائل شد. انتخابات ترکیه در 14 می برگزار می شود.

بنابر گزارش میدل‌ایست آی، رئیس جمهور ترکیه دیدار هفته گذشته جف فلیک، سفیر آمریکا با کمال قلیچداراوغلو، نامزد مشترک اپوزیسیون ترکیه را به عنوان دلیلی برای خشم خود از ایالات متحده ذکر کرد.او گفت: «ما باید در این انتخابات به آمریکا درسی بدهیم. جو بایدن از آنجا صحبت می کند، سفیر بایدن اینجا چه می‌کند؟ او به دیدار آقای کمال می‌رود. کله‌تان را به کار بیندازید. شما سفیر هستید، طرف گفتگوی شما در اینجا رئیس جمهور است.»

اردوغان این سخنان را در جمع کوچکی از مردم در یکی از گردهمایی‌های محلی گروه ایده‌آلیست ملی‌گرای افراطی ترکیه، که معمولاً با عنوان گرگ‌های خاکستری شناخته می شود، ایراد می کرد.

اردوغان با اشاره به فلیک گفت: «از این پس چطور می‌خواهید از رئیس‌جمهور قرار ملاقات بخواهید؟» وی افزود: «اکنون درهای ما به روی او بسته است. شما دیگر نمی‌توانید [من] را ببینید. چرا؟ شما حد خود را خواهید دانست. شما وظیفه خود را به عنوان سفیر خواهید دانست. شما یاد خواهید گرفت که یک سفیر چطور کار می‌کند.»

ایالات متحده و ترکیه، متحدان و شرکای استراتژیک روی کاغذ، از سال 2014، زمانی که واشنگتن تصمیم گرفت علیه گروه دولت اسلامی با گروه‌های مسلح کرد در سوریه -که از سوی آنکارا به عنوان تروریست تلقی می‌شوند- متحد شود، رابطه آسانی با یکدیگر نداشته‌اند.

از آن زمان، دو دولت دیگر آمریکا قدرت را در واشنگتن به دست گرفتند، با این حال تنش‌ها و نزاع‌های گاه و بیگاه بر سر مجموعه‌ای از مسائل از خرید سامانه‌های پدافند هوایی اس-400 ساخت روسیه توسط ترکیه تا تصمیم آنکارا برای توقف پیشنهاد سوئد به ناتو ادامه یافته است.ماه گذشته، سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه، فلیک را به تلاش برای سرنگونی دولت از طریق ایجاد "نزاع" متهم کرد و به او گفت که «دست‌های کثیف خود را از ترکیه بردارید».

اردوغان قصد دارد در روز سه شنبه به عنوان بخشی از ماه رمضان یک ضیافت افطاری را برگزار کند. مشخص نیست که آیا او فلیک را یه این مهمانی رسمی دعوت خواهد کرد یا خیر.