به گزارش اکوایران، قرار است روز سه‌شنبه یک لحظه خارق‌العاده در تاریخ ایالات متحده در دادگاه منهتن رخ دهد؛ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا که تحت تحقیقات متعدد مرتبط با انتخابات سال ۲۰۱۶ مواجه است، تسلیم شده تا با اتهامات ناشی از تراکنش‌های مالی در سال ۲۰۱۶ روبرو شود.

احتمالاً فرآیند پذیرش و تفهیم اتهام نسبتاً کوتاه خواهد بوده و انتظار می‌رود پس از انگشت‌نگاری و اطلاع‌یافتن از اتهامات، ترامپ ابراز بی‌گناهی کند.

به نوشته آسوشیتدپرس، دونالد ترامپ که دو بار توسط کنگره استیضاح شد اما هرگز در سنای آمریکا محکوم نشد، اولین رئیس‌جمهور سابقی است که با اتهامات جنایی روبرو می‌شود. چهل و پنجمین فرمانده کل قوا توسط سرویس مخفی از برج ترامپ به دادگاه اسکورت خواهد شد.

پلیس نیویورک برای تظاهرات حامیان ترامپ آماده شده است؛ کسانی که مانند رئیس‌جمهور سابق، اعتقاد دارند که کیفرخواست هیئت‌منصفه نیویورک و سه پرونده دیگر، انگیزه‌ای سیاسی داشته و به هدف بازداشتن ترامپ از بازپس‌گیری کاخ سفید در انتخابات سال ۲۰۲۴ انجام گرفته‌اند.

ترامپ این روایت را به نفع کمپین سیاسی خود تبلیغ کرده و از زمان کیفرخواست برای خود میلیون‌ها دلار جمع‌آوری کرده است. او شخصاً دادستان منطقه منهتن را مورد حمله لفظی قرار داده و طرفدارانش را ترغیب کرده است تا برای دفاع از او تظاهرات کنند. ترامپ ادعا می‌کند که قاضی پرونده از او متنفر است.

قرار است که عصر سه‌شنبه، ترامپ به عمارت مارِلاگو در ایلات فلوریدا بازگشته تا در یک گردهمایی سیاسی، خود را تسلیم و قربانی «ادعاهای کذب نظام عدالت کیفری آمریکا» نشان داده و هاله‌ای از سرپیچی و ایستادگی در برابر آن‌ها به نمایش بگذارد.

محکومیت نمی‌تواند مانع از نامزدی یا پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ شود.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا تسلیم دادگاه می‌شود

الوین برگ، دادستان دموکرات منطقه منهتن شهر نیویورک

دادستانی به رهبری اَلوین بِرَگ، دادستان منطقه نیویورک کیفرخواست صادرشده در هفته گذشته توسط هیئت‌منصفه را در دادگاه منهتن قرائت خواهد کرد. در آن زمان، ترامپ و وکلایش برای اولین‌بار از جزئیات دقیق اتهامات مطلع خواهند شد.

به گفته دو منبع مطلع به آسوشیتدپرس، این کیفرخواست شامل چندین اتهام دست‌کاری اسناد تجاری بوده که حداقل یک اقدام مجرمانه را شامل می‌شود.

پس از تفهیم اتهام، ترامپ توسط مقامات آزاد می‌شود زیرا پرونده علیه او نیازی به تعیین وثیقه ندارد.

این پرونده در مورد پرداخت حق‌السکوت‌های شش‌رقمی ترامپ به استورمی دَنیِلز و کَرِن مک‌دوگال است. آن‌ها ادعا می‌کنند که سال‌ها قبل و پیش از ورود ترامپ به سیاست، با این بیزینس‌من متاهل رابطه جنسی داشتند. ترامپ ارتباط با هر یک از این دو زن را انکار کرده و تخلف قانونی در مورد پرداخت پول به آن‌ها را رد می‌کند.

این محاکمه تحت تدابیر شدید امنیتی در نیویورک انجام می‌گیرد؛ آن هم دو سال پس از تظاهرات طرفداران ترامپ در اطراف ساختمان کنگره و سنا در اعتراض به نتایج انتخابات ۲۰۲۰ و ریاست‌جمهوری جو بایدن.

اگرچه پلیس گفت که هیچ اطلاعاتی مبنی بر احتمال وقوع خشونت در اختیار ندارد، اما برای هرگونه اختلال احتمالی در حالت آماده‌باش قرار دارد.

روز دوشنبه، اریک آدامز، شهردار نیویورک در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: پیام ما به آن‌هایی که برای غوغا و شلوغ‌کاری به شهر ما می‌آیند واضح است: خودتان را کنترل کنید.

جان مک‌لافلین، کارشناس نظرسنجی‌های ترامپ گفت که رئیس‌جمهور سابق با وقار به استقبال این روز خواهد آمد.

مک‌لافلین گفت: او یک جنتلمن خواهد بود. او با قدرت و عزت ظاهر می‌شود. ما از این مرحله نیز عبور خواهیم کرد و در انتخابات پیروز می‌شویم.

ATEVPGNMZL662LD4WMWD22NMLQ

روز دوشنبه، تصاویر زنده پخش‌شده حرکت کاروان ترامپ از عمارت مارِلاگو به سمت بوئینگ ۷۵۷، نشان‌دهنده علاقه وافر مردم به این پرونده بود. انتظار می‌رود که رئیس‌جمهور سابق شب را در برج خود گذرانده و فردایش خود را تحویل دهد.

دونالد ترامپ و دستیارانش در حال استقبال از یک نمایش رسانه‌ای هستند. او و تیمش که در ابتدا از صدور کیفرخواست غافلگیر شده بودند، امیدوارند که از این پرونده به نفع خود استفاده کنند. با این حال، آنها روز دوشنبه از قاضی خواستند پوشش تصویری این دادگاه را ممنوع کند.

اگرچه معمولاً دادستان‌ها شعار می‌دهند که هیچ‌کسی بالاتر از قانون نیست، اما طرح اتهامات جنایی علیه رئیس‌جمهور سابق تبعات خودش را نیز دارد.

عملکرد نیویورک برای اجرای ایمن و بی‌حادثه دادرسی پرونده‌ای که شامل یک رئیس‌جمهور سابق و جنجالی می‌شود، می‌تواند درس مهمی برای دادستان‌های آتلانتا و واشنگتن باشد. زیرا آن‌ها نیز تحقیقاتی را علیه ترامپ در دستور کار دارند که ممکن است منجر به صدور کیفرخواست شوند. اتهامات وارده در این پرونده‌ها مربوط به لغو نتایج انتخابات ۲۰۲۰ و همچنین سوءاستفاده احتمالی از اسناد طبقه‌بندی شده است.

جمهوری‌خواهان ارشد، از جمله برخی از رقبای احتمالی ترامپ در انتخابات درون‌حزبی ریاست‌جمهوری، این پرونده را محکوم کرده‌اند. جو بایدن که هنوز رسماً کاندیداتوری نکرده است و دیگر دموکرات‌های پیشرو نیز تا حد زیادی سکوت کرده‌اند.

روز دوشنبه، نیکی هیلی، سفیر سابق دولت ترامپ در سازمان ملل نیز در یک سخنرانی انتخاباتی در نزدیکی مرز آمریکا و مکزیک اظهار داشت که پوشش کیفرخواست رئیس‌جمهور سابق توجه مردم را از موضوعاتی کلیدی مانند بحران مهاجرت منحرف می‌کند. وی افزود: این دادستان دموکرات قصد انتقام‌گیری از رئیس‌جمهور سابق را دارد.

به گفته دادستانی، پرونده آنها علیه ترامپ سیاسی نیست.