به گزارش اکوایران، «خط و نشان تازه لاوروف»؛ «پیشنهاد غیر معمول داسیلوا به زلنسکی»، «درخواست آمریکا و متحدانش برای بازگرداندن کارکنان کره شمالی»، «اعلام پایان جنگ در یمن به شورای رهبری صنعا»، «تماس تلفنی پوتین و پاشینیان با محوریت قره باغ»، « حمایت فرانسه و چین از احیای برجام» و « تداوم موضع گیری خصمانه آذربایجان علیه ایران» بخشی از مهم ترین سر خط اخبار در نیم روز گذشته بوده است.

خط و نشان تازه لاوروف؛ مسکو تحقق صلح در اوکراین را به ایجاد نظم جهانی جدید منوط کرد

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در جریان سفر به ترکیه گفت که مسکو می‌خواهد مذاکرات صلح اوکراین بر ایجاد یک نظم جهانی جدید متمرکز باشد. او افزود که روسیه نظم جهانی تک قطبی به رهبری یک هژمون را نمی‌پذیرد.به نوشته یورونیوز، این دیپلمات ارشد روسیه که برای گفتگو با همتای ترکیه‌ای خود مولود چاووش اوغلو عازم آنکارا شده بود، تهدید کرد که اگر مانعی بر سر صادرات روسیه باشد، از توافق مهمی که سال گذشته با میانجی‌گری ترکیه انجام شده بود دست خواهد کشید.لاوروف گفت: هر مذاکره ای باید با در نظر گرفتن منافع و نگرانی‌های روسیه باشد. لاوروف همچنین تهدید کرد که اگر پیشرفتی در رفع موانع بر سر صادرات کود و غلات روسیه حاصل نشود، آن وقت است که در مورد توافق صادرات غلات اوکراین تجدید نطر خواهد کرد.پیش از  سفر لاوروف به ترکیه، مسکو  توافقنامه صادرات غلات اوکراین را به نشانه حسن نیت برای ۶۰ روز دیگر تمدید کرده بود.

پیشنهاد غیر معمول داسیلوا به زلنسکی؛ کریمه را به روس ها واگذار کنید

رئیس جمهوری برزیل به اوکراین پیشنهاد کرد برای پایان دادن به جنگ با روسیه، شبه‌جزیره کریمه را به این کشور واگذار کند و حاکمیت روسیه بر آن را بپذیرد.به نوشته یورونیوز، لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا در دیدار با خبرنگاران گفت: شاید اصلاً نباید مالکیت کریمه مورد بحث قرار گیرد. اما می‌توان در مورد مناطق جدیدی که به خاک روسیه ضمیمه شده‌اند بحث کرد.رئیس جمهوری برزیل در بخش دیگری از سخنانش خطاب به زلنسکی گفته است: او هم نمی‌تواند همه چیز را بخواهد. جهان به آرامش نیاز دارد... ما باید راه حلی پیدا کنیم.روسیه شبه جزیره کریمه اوکراین واقع در دریای سیاه را در سال ۲۰۱۴ به اشغال خود درآورد و در پی برپایی یک همه‌پرسی غیرقانونی که غرب و جامعه بین‌الملل هرگز آن را به رسمیت نشناخت، این جزیره را ضمیمه خاک خود کرد.

درخواست آمریکا و متحدانش برای بازگرداندن کارکنان کره شمالی

سئول، واشنگتن و توکیو از کشورهای عضو سازمان ملل خواستند تا اتباع کشور کره شمالی که در خارج از وطن خود مشغول به کار هستند را به کشورشان بازگردانند. این سه بازیگر مدعی هستند که اتباع کره شمالی به دور زدن تحریم‌ها برای تامین مالی برنامه تسلیحاتی پیونگ‌یانگ کمک می‌کنند.کره شمالی با دارا بودن سلاح هسته‌ای، مدت‌هاست که با گسیل شهروندانش برای کار به کشور های همسایه چین و روسیه و همچنین به کشورهای اروپایی، خاورمیانه و آفریقایی توانسته است برای خود ثروتی به هم رساند.نمایندگان کره جنوبی، آمریکا و ژاپن در بیانیه‌ خود آورده‌اند که اتباع کره شمالی با فعالیت در حوزه فناوری اطلاعات در خارج از کشور، با استفاده از هویت و ملیت‌های ساختگی، تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل را دور می‌زنند و درآمد حاصله را در جهت تامین بودجه برای ساخت سلاح‌های کشتار جمعی غیرقانونی و توسعه موشک‌های بالستیک کره شمالی هزینه می‌کنند.

اعلام پایان جنگ در یمن به شورای رهبری صنعا

شفقنا: شبکه خبری المیادین به نقل از منابع آگاه یمنی اعلام کرد که عربستان رئیس و اعضای شورای رهبری ریاست جمهوری یمن را احضار کرده است.این منابع همچنین گفتند که احضار این افراد در سالگرد اعلام موجودیت این شورا از ریاض صورت گرفته است.گفته می شود ریاض، رئیس و اعضای شورای رهبری ریاست جمهوری یمن را در جریان شکل تفاهمات اعلام نشده خود با صنعا قرار داد. پیشتر منابع یمنی افزودند: خالد بن سلمان وزیر دفاع عربستان سعودی فرمول راه حل را در دیدار روز گذشته با انها تحویل داده است.همین منابع ادامه دادند: چشم انداز عربستان برای راه حل، تمدید آتش بس موجود در یمن تا یک سال دیگر با توافق با صنعا است. این چشم انداز همچنین حاوی تمدید آتش بس در ازای تحویل حقوق و یکسان سازی واحد پولی و گشودن کامل بندر حدیده است.منابع مذکور همچنین یادآوری کرده اند که تمدید آتش بس با شرایط جدید آن، اعلام رسمی پایان جنگ و توقف مداخله این کشور در یمن توسط عربستان سعودی را به دنبال خواهد داشت.منابع المیادین خاطرنشان کرده اند که ریاض تصمیم خود مبنی بر پایان دادن به جنگ و بستن نهایی پرونده یمن را به شورای رهبری ریاست جمهوری یمن ابلاغ کرده است.

تماس تلفنی پوتین و پاشینیان با محوریت قره باغ

کرملین اعلام کرد، پوتین و پاشینیان در یک تماس تلفنی بر اهمیت آمادگی برای یک توافق صلح بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان تاکید کردند.به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، کابینه ارمنستان اعلام کرد که نیکول پاشینیان، نخست وزیر این کشور و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به صورت تلفی درباره بحران بشری در قره باغ که در نتیجه محاصره کریدور لاچین رخ داد، صحبت کردند.در بیانیه کرملین همچنین آمده است: گفت‌وگو درباره حوزه‌های مختلف اوضاع کنونی پیرامون قره باغ ادامه یافت. دو طرف همچنین بر اهمیت تحقق مداوم توافق‌های بنیادین روسای ارمنستان، جمهوری آذربایجان و روسیه در بازه زمانی ۲۰۲۰ و ۲۰۲۲ تاکید کردند.در این بیانیه از سوی کرملین همچنین ذکر شده است: توافق‌های موجود شامل تضمین امنیت و ثبات در مرز جمهوری آذربایجان و ارمنستان، احیای روابط اقتصادی و حمل و نقل و آماده سازی برای تواقف صلح بین دولت‌های باکو و ایروان است.کرملین افزود، این مکالمه تلفنی به درخواست دولت ایروان انجام شد.

حمایت فرانسه و چین از احیای برجام

ایرنا: چین و فرانسه در بیانیه مشترکی از مذاکرات سیاسی و دیپلماتیک برای احیای برجام حمایت کردند.به گزارش وبسایت کاخ الیزه، چین و فرانسه در بیانیه مشترکی بعد از دیدار شی جین پینگ رئیس جمهوری چین با امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه، خاطرنشان کردند: امضای توافق برجام در سال ۲۰۱۵، دستاورد مهم در حوزه دیپلماسی چندجانبه بود.این بیانیه تاکید کرد: فرانسه و چین مصمم به یافتن راه حلی دیپلماتیک و سیاسی برای حل مساله اتمی ایران هستند.در این بیانیه آمده است: پکن و پاریس به رژیم منع اشاعه، بدون تضعیف قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل پایبند هستند.

تداوم موضع گیری خصمانه آذربایجان علیه ایران؛ کنعانی واکنش نشان داد

فارس: مجلس ملی باکو در بیانیه‌ای از ایران خواست از «اقدامات مغرضانه» علیه جمهوری آذربایجان خودداری کند.به گزارش خبرگزاری ترند، پارلمان جمهوری آذربایجان در بیانیه خود، بیانیه مجلس ایران درباره افتتاح سفارت جمهوری آذربایجان در فلسطین اشغالی را «مداخله در امور داخلی و اقدام تحریک‌آمیز سیاسی دیگر» علیه باکو خواند.صاحبه غفاراوا، رئیس پارلمان جمهوری آذربایجان هم بدون اشاره به مواضع ضد ایرانی اخیر باکو، مدعی شد: از ایران می‌خواهیم از اقداماتی که به روابط دوجانبه با (جمهوری) آذربایجان آسیب می‌زند، خودداری کند.جمهوری آذربایجان  اخیرا در اقدامی غیرسازنده چهار کارمند سفارت جمهوری اسلامی ایران را عنصر نامطلوب خواند و ۴۸ ساعت به آنها فرصت داد خاک این کشور را ترک کنند. در همین خصوص، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به برخی مواضع، اقدامات و واکنش‌های تند، احساسی و غیرسازنده دولت جمهوری آذربایجان علیه معلمان و دیپلمات‌های ایرانی موجود در باکو گفت: ما این رفتار دولت جمهوری آذربایجان را در تعارض با اصول همسایگی می‌دانیم. کنعانی دولت جمهوری آذربایجان را بر احترام متقابل، حرکت در مسیر حسن همجواری و دوری از آنچه خواسته اسرائیلی ها و‌ دشمنان منطقه است، فراخواند.

حمایت چین و فرانسه از احیای برجام

چین و فرانسه پس از دیدار روسای‌جمهور دو کشور در بیانیه‌ای مشترک برجام را "دستاورد مهمی در دیپلماسی چندجانبه" خواندند.

در بیانیه مشترک چین و فرانسه که توسط کاخ الیزه منتشر شده آمده است: نهایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در سال 2015 دستاورد مهمی در دیپلماسی چندجانبه محسوب می‌شد. فرانسه و چین بر تعهد خود مبنی بر پیدا کردن راه‌حل دیپلماتیک و سیاسی درخصوص مسئله هسته‌ای ایران تاکید می‌کنند.

در ادامه بیانیه آمده است: دو کشور بر حمایت خود از حفظ رژیم بین‌المللی عدم اشاعه هسته‌ای و همچنین از اعتبار قطعنامه‌های شورای امنیت مجددا تاکید می‌کنند. چین و فرانسه همچنین بر حمایت خود از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز تاکید می‌کنند.