به گزارش اکوایران، با وجود تشدید نگرانی‌های امنیتی پس از دو حمله مرگبار روز جمعه، ده‌ها هزار اسرائیلی در روز شنبه علیه برنامه‌های بنیامین نتانیاهو برای تشدید کنترل بر دادگاه عالی به تظاهرات پیوستند.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، جدیدترین موج اعتراضات علیه این طرح در حالی رخ می‌دهد که ماه گذشته با تشدید اعتصابات و تظاهرات گسترده متوقف شده بود. اکنون نیز اسرائیل با افزایش تنش و درگیری‌های نظامی در چند جبهه روبرو است.

در اطراف مسجدالاقصی، ده‌ها هزار نفر با نگرانی از تکرار احتمالی یورش شبانه پلیس به سر می‌بردند. یورش پلیس به مسجدالاقصی با شلیک راکت به اسرائیل و حملات متقابل اسرائیل به غزه و جنوب لبنان منجر شد.

روز جمعه، ساعاتی پس از حمله مسلحانه که باعث کشته‌شدن دو خواهر اسرائیلی و زخمی‌شدن مادرشان در نزدیکی شهرک‌های کرانه باختری اشغالی شد، خودرویی در تل‌آویو نیز با هجوم به سمت جمعیت، یک مرد ایتالیایی را کشته و پنج گردشگر دیگر را زخمی کرد.

20230408150420-6431be9279912e49062982a3jpeg

در پی درخواست‌های سازمان ملل، اتحادیه اروپا و ایالات متحده، نتانیاهو نیروهای ذخیره پلیس مرزی را بسیج کرده و به ارتش دستور داد تا مواضع امنیتی برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی را تقویت کنند.

در مرکز تل آویو، جمعیتی با پرچم‌های آبی و سفید اسرائیل، در اعتراض به طرح اصلاحات قضایی نتانیاهو تجمع کردند.

تظاهرات با دعا برای قربانیان حملات روز جمعه آغاز شد، اما معترضان گفتند که نگرانی‌های امنیتی آنها را متوقف نخواهند کرد.

آمیتای گینزبرگ، دانشجویی ۲۶ساله گفت: امنیت مهم است اما اصلاحات نیز اهمیت دارد. ما همچنان به اینجا آمده و با صدای بلند و صریح می‌گوییم که نمی‌گذاریم این طرح تصویب شود.

این طرح به کابینه کنترل انتصاب قضات دیوان عالی را داده و به پارلمان اجازه می‌دهد تا بسیاری از تصمیمات این دادگاه را نادیده بگیرد. این موضوع به یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های داخلی تاریخ اخیر اسرائیل تبدیل شده است.

صدها هزار معترض، از جمله نیروهای ذخیره ارتش، شخصیت‌های تجاری، چهره‌های صنعت فناوری اسرائیل و دانشگاهیان برجسته شرکت کرده که با حامیان ائتلاف ملی – مذهبی نتانیاهو مواجه شدند.

کابینه که قضات فعلی را به دخالت فزاینده در کار پارلمان متهم می‌کند، می‌گوید که برای بازگرداندن تعادل بین قوه قضائیه و مقامات منتخب مردمی، اصلاحات اساسی لازم است.

AP23098591519118

منتقدان نیز می‌گویند که کنترل کابینه بر قضات، توازن حیاتی برای زیربنای یک حکومت دموکراتیک را از بین برده و قدرتی بی چالش را در اختیار کابینه قرار می‌دهد.

قبل از شروع تظاهرات، پلیس از مردم خواسته بود که جاده‌ها را باز گذاشته تا خدمات اورژانسی بتوانند برای امدادرسانی به قربانیان حمله روز جمعه رسیدگی کنند.

در همین شرایط،  همزمان با فرارسیدن عید پسخ در اسرائیل (فرار یهودیان از دست فرعون و گشوده شدن رود نیل به دست حضرت موسی) معترضین در تل آویو در چهاردهمین هفته اعتراضات داخلی، تصویر نتانیاهو را در هیبت فرعون در خیابان های این شهر به نمایش درآوردند.