به گزارش اکوایرن، همزمان با از سرگیری تنش ها در نوار غزه و افزایش خطر رویارویی تل آویو و حزب الله لبنان، اسرائیل و حزب الله روز جمعه اعلام کردند که هیچکدام خواهان جنگ نیستند.

اسرائیل خواهان رویارویی با حزب الله نیست

اسرائیل اهداف حماس در جنوب لبنان را هدف حملات موشکی اش قرار داده، نه مواضع حزب الله را. حتی اسرائیل از اعلام این که موشکی از لبنان به سوی سرزمین های اشغالی پرتاب شده، خودداری کرده است. تمامی این گزاره ها نشان از آن دارد که تل‌آویو قصد دارد تا حزب الله را از تنش‌ها دور نگاه دارد. حال سوال این است، چرا؟

12

13 مارس، آن‌گونه که اسرائیلی‌ها مدعی‌اند یک لبنانی حامل مواد منفجره وارد سرزمین‌های اشغالی، مگیدو، شد و یک راننده اسرائیلی را مجروح کرد. حادثه مگیدو به روشنی قدرت حزب الله را نشان داد.

به نوشته المانیتور، ارتش اسرائیل به واسطه توان بالای نظامی حزب الله لبنان ترجیح می‌دهد مانع از هرگونه رویارویی شود. هرچند حزب الله لبنان نیز خود خواهان چنین ماجراجویی نیست. با این همه آنگونه که ناظران می‌گویند تنش‌های داخلی در سرزمین‌های اشغالی که ماحصل سیاست‌گذاری‌های کابینه راست‌گرای اسرائیل هست می‌تواند آرامش نسبی حاکم بر مرز لبنان را تضعیف کند.

چرایی انفعال بی‌بی

روز جمعه این آرامش در امتداد مرزهای جنوبی بر هم خورد با این همه نگاه‌ها به مسجد الاقصی بود؛ حمله پلیس اسرائیل به این مکان مقدس و نمازگزارنی که در آنجا سنگر گرفته بودند، جرقه حملات لبنان و نوار غزه به سرزمین های اشغالی را زد.

1

براساس ارزیابی های اطلاعاتی و کارشناسی، اسرائیل هفته ها خود را برای تشدید تنش در سه جبهه و در ماه رمضان آماده کرده بود، با این حال نتانیاهو که مدت‌ها در حوزه مسائل امنیتی تخصص دارد، به واسطه فشار منتقدان و هراس از پیامدهای چنین رویارویی آن هم زمانی که کابینه‌اش در داخل به واسطه طرح اصلاحات پیشنهادی درگیر چالش است، از مواضعش عقب نشست.

پیشتر و در زمان ریاست کابینه پیشین، نتانیاهو نخست وزیران وقت را به چالش می کشید و انفعال آنها در برابر حملات به سرزمین‌های اشغالی را ماحصل ائتلاف با حزب فلسطینی قلمداد می کرد. حالا خودش ناچار شده تا از رویکردی محتاطانه پیروی کند.

ناظران می‌گویند که وقایع اخیر به روشنی نشان داد که چهره‌های افراطی قادر به مهار خشونت نیستند، چرا که فاقد مشروعیت بین‌المللی‌اند. بن کاسپیت در المانیتور با استناد به تحولات تاریخی نوشته، غالبا کابینه‌های میانه‌رو و چپ میانه اسرائیل جنگ را آغاز می کنند اما راست‌گرا ها حامی [به اصطلاح] صلح هستند -به سان مناخیم بگین که صلح با مصر را برقرار کرد. نتانیاهو فاقد مشروعیت است. دولت بایدن از او دوری می کند و محبویتش دائما در حال کاهش است.

بازگشت ائتلاف ضد اسرائیلی تسهیل شد

افزایش نرخ افراط‌گرایی حاکم بر سرزمین های اشغالی که ماحصل سیاست‌های کابینه افراطی بی‌بی است، بازگشت ائتلاف ضداسرائیلی را تسهیل کرده و همزمان منتقدان و مخالفان نتانیاهو در داخل را جسورتر کرده است. تصمیم بی‌بی جهت برکناری وزیر دفاع کابینه، چهره ای با دهه ها تجربه در امور رزمی و فرماندهی، آن هم در میانه نگرانی های امنیتی و گسترش نافرمانی های داخلی بالاخص در صفوف نظامیان، برای بسیاری گیج کننده بود.

14

 سازمان های اطلاعاتی چون سازمان اطلاعاتی ایالات متحده در تلاش تا بفهمند که برای نتانیاهو که بیشترین سابقه نخست‌وزیری را به نام خود ثبت کرده، چه اتفاقی افتاده است؛ چهره ای که کنشش قابل پیش بینی بود و همیشه از رویکردی محتاطانه پیروی می‌کرد.تنش اخیر فارغ از این که در نهایت به آرامش ختم شد، نشان داد که نتانیاهو به سختی می‌تواند کابینه تندروی تحت رهبری‌اش را هم مدیریت کند.امروز تنش‌های داخلی و همچنین تهدید از جانب حزب‌الله لبنان می‌تواند وضعیت را به لحاظ نظری تغییر دهد.