به گزارش اکوایران، در پی اعزام ادوات نظامی آمریکایی به خاورمیانه، تهران ایالات متحده را به «جنگ‌افروزی» متهم کرد. این انتقاد در بحبوحه تشدید تنش‌ها و درگیری‌ها در منطقه، رخ داد است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز دوشنبه در مجموعه توئیت‌هایی که اولین واکنش رسمی جمهوری اسلامی ایران به حضور زیردریایی اتمی یواس‌اس فلوریدا بود، آمریکا را به «جنگ‌افروزی‌ها و ترویج بی‌ثباتی و اختلاف در منطقه غرب آسیا» متهم کرد.

کنعانی در اشاره‌ای آشکار به این موضوع و توافق ماه گذشته با میانجی‌گری چین که به اختلاف هفت ساله در روابط عربستان و ایران پایان داد  در توئیتر نوشت: «انتشار دوره‌ای اخبار مربوط به اعزام زیردریایی، جابجایی ناوها و یا اعزام بمب‌افکنها به غرب آسیا، در شرایطی که معادلات جدید منطقه مستعد شکل‌گیری نظمی نوین و عدم نیاز به نیروهای نظامی فرامنطقه‌ای است، بخشی از تقلای دولت امریکا برای سرپوش گذاشتن بر روند افول قدرتش در جهان است».

1

اعزام زیردریایی آمریکایی مجهز به موشک کروز به خلیج‌فارس

هیئتی از عربستان سعودی در این هفته وارد تهران شد تا درباره بازگشایی سفارت این کشور پس از نشست روز پنجشنبه وزرای خارجه دو کشور در پکن گفتگو کند. قرار شده تا پایان هفته هیئت ایرانی نیز راهی عربستان شود.

به نوشته بلومبرگ، فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا، همزمان با دیدار مقامات سعودی با همتایان خود در تهران، اعلام کرده که زیردریایی اتمی یواس‌اس فلوریدا -که قادر به حمل 154 موشک کروز تاماهاوک است- روز جمعه عبور از کانال سوئز را از دریای مدیترانه آغاز کرد. فرمانده تیم هاوکینز، سخنگوی فرماندهی مرکزی نیروی دریایی ایالات متحده، روز شنبه گفت، این زیردریایی هسته‌ای برای حمایت از ناوگان پنجم ایالات متحده مستقر در بحرین به منظور  «تامین امنیت و ثبات دریایی منطقه‌ای» مستقر شده است. هاوکینز از ارائه جزئیات بیشتر در مورد این مأموریت یا زمان آن یا مشخص کردن اینکه آیا زیردریایی به سمت خلیج فارس حرکت کرده است یا خیر، خودداری کرد.

بسیار نادر است که ارتش ایالات متحده حرکات ناوگان زیردریایی هسته ای خود را علنی کند.  اما فرماندهان ارشد ارتش آمریکا در هفته‌های اخیر با تکرار ادعاهای همیشگی خود هشدار داده‌اند که قابلیت‌های موشکی و پهپادی ایران و همچنین پیشرفت‌ها در فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم این کشور اکنون بزرگترین تهدید برای امنیت منطقه است. ارتش آمریکا ادعا کرده‌اند که نیروهای مزدیک به ایران را مسئول حمله ماه گذشته به یکی از تأسیسات خود در شمال شرق سوریه است.

ورود این زیردریایی آمریکایی با شلیک شش موشک از سوریه به سمت بلندی‌های جولان که تحت کنترل اسرائیل است، همزمان بود، حمله‌ای که باعث واکنش اسرائیل علیه مواضع ارتش سوریه شد. بیشتر حملات اسرائیل در سوریه علیه مواضع ایران و نیروهای مورد حمایت آن بوده است.

2

تغییر مسیر ناگهانی ناو هواپیمابر آمریکایی به سمت سوریه/ تهران هشدار داد

پیش از این هم پنتاگون از اعزام ناو هواپیمابر «جورج اچ دبلیو بوش» به سواحل سوریه خبر داده بود. وزارت دفاع ایالات متحده ادعا کرده بود انگیزه اعزام این ناو هواپیمابر به سواحل سوریه، حملات به نیروهای آمریکایی در این کشور است که واشنگتن متحدان ایران را به انجام آن متهم می‌کند.

در این شرایط، خشونت‌های تلافی‌جویانه در جبهه‌های دیگر نیز شعله‌ور شده است. اسرائیل روز جمعه به سایت‌هایی در نوار غزه حمله کرد که به ادعای آن‌ها متعلق به جنبش حماس است و در حمله دیگری به جنوب لبنان، پرتاب راکت‌ها از این منطقه را که گروه جهاد اسلامی فلسطین مسئولیت آن را بر عهده گرفت، را تلافی کرد.

کنعانی در توئیتر نوشت: «رژیم آمریکا با جنگ افروزیهای متناوب و ترویج بی‌ثباتی و اختلاف در منطقه غرب آسیا، در مسیری مخالف اراده ملتهای منطقه حرکت کرده است. واشنگتن بهتر است واقع‌بینانه، حقایق جدید را درک نموده و از تلاش برای دخالت در منطقه غرب آسیا و خلیج فارس در جهت منافع رژیم متزلزل صهیونیستی پرهیز کند».